РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЯК ОДИН З НАПРЯМІВ НЕПЕРЕРВНОГО ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ ВЧИТЕЛІВ
Ключові слова:
компетентнісний підхід, компетентність, професійна компетентність, неперервне професійне зростанняАнотація
У статті проаналізовано сутність категорій «компетентнісний підхід», «компетентність», «професійна компетентність» у науковій літературі як змістовної складової парадигми неперервної освіти. Визначено актуальність компетентнісного підходу як однієї з умов неперервного професійного зростання вчителя у процесі модернізації системи освіти. Актуальність компетентнісного підходу пояснюється потребою у розв’язанні тих суперечностей, які виникають між консервативними засадами традиційної системи професійного розвитку та необхідністю неперервно модернізувати знання та вміння, компетентності педагога. Важливою його перевагою є стимуляція розвитку гуманістичного та демократичного начал у навчальному процесі. Сьогодні компетентнісний підхід покладений в основу процесу підвищення кваліфікації вчителів, спрямований на набуття нових та вдосконалення наявних компетентностей (знань, умінь, навичок).
Однією з фундаментальних характеристик професіоналізму вчителя є його професійна компетентність.
Мета статті полягає в аналізі категорій «компетентнісний підхід», «компетентність», «професійна компетентність» у науковій літературі; уточненні змістовної складової професійної компетентності як одного із напрямів неперервного професійного зростання вчителів.
Методологічною основою статті є філософські, психологічні, педагогічні теорії та положення, які розкривають концептуальні підходи щодо досліджуваної проблематики.
Наукова новизна полягає у розкритті сутності процесу розвитку професійної компетентності як складової неперервного професійного зростання вчителів.
Висновки. Виходячи зі сказаного маємо зробити наступні висновки: сьогодні компетентнісний підхід стає основою ідей неперервної педагогічної освіти; процес розвитку професійної компетентності вчителів характеризується своєю цілісністю та динамічністю; у кожного конкретного вчителя складові професійної компетентності розвиваються нерівномірно впродовж усього періоду професійної діяльності.
Посилання
1. Glossarii terminov professionalnogo obrazovaniya i rinka truda. [Glossary of vocational education and labor market terms] (2011). Moscow, Russia.
Hulai, O. I. (2009). Intehratsiinyi pidkhid do vykladannia khimii dlia studentiv napriamu «Budivnytstvo». [An integrative approach to teaching chemistry to students in «Construction»]. Modernizatsiia navchalnoho protsesu v konteksti vymoh Bolonskoi deklaratsii: tezy nauk.-metod. konf. LNTU – Modernization of the educational process in the context of the requirements of the Bologna Declaration: abstracts of the scientific and methodological conference. LNTU Lutsk, Ukraine. 47–48.
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» vid 05.09.2017 № 2145-VIII. [Law of Ukraine «On Education», 05.09.2017 № 2145-VIII]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.
Karp’iuk, M. D. (2014). Innovatsiina informatsiia yak zasib formuvannia sotsialno-profesiinoi kompetentnosti maibutnikh kvalifikovanykh fakhivtsiv. [Innovative information as a means of forming the socio-professional competence of future qualified specialists]. Kompetentnisnyi pidkhid v osviti: teoretychni zasady i praktyka realizatsii: materialy metodol. seminaru 3 kvit. 2014 r. – Competence Approach in Education: theoretical foundations and practice of implementation: methods methodological seminar April 3, 2014. Kyiv, Ukraine. Part. 2, 64–68.
Klokar, N. I., Kashyn, H. S. (2019). Struktura ta zmist prohramy kursiv pidvyshchennia kvalifikatsii vchyteliv trudovoho navchannia ta tekhnolohii. [The structure and content of the training program for teachers of vocational training and technology]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh – Pedagogy of formation of creative personality in higher and secondary schools. Zaporizhzhia, Ukraine. 67, Vol. 2, 31–36.
Kobernyk O. M. (2014). Teoretyko-metodychni zasady kompetentnisnoho pidkhodu v tekhnolohichnii osviti. [Theoretical and methodological foundations of the competence approach in technological education]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy – Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems. Vinnytsia, Ukraina. 37. 85–91. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn_2014_37_14.
Lebedieva I. A. Profesiino-osobystisnyi rozvytok vchytelia matematyky z pozytsii kompetentnisnoho pidkhodu. [Professional and personal development of mathematics teacher from the point of view of competence approach]. Retrieved from: http://ea.donntu.edu.ua/bitstream/.pdf16+18.
Nikitina, N. N., Kislinskaya, N. V. (2004). Vvedenie v pedagogicheskuyu deyatelnost: teoriya i praktika. [Introduction to pedagogical activity: theory and practice]. Moscow, Russia.
Pometun, O. I. (2004). Teoriia ta praktyka poslidovnoi realizatsii kompetentnisnoho pidkhodu v dosvidi zarubizhnykh krain. [Theory and practice of consistent implementation of the competence approach in the experience of foreign countries]. Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: Biblioteka z osvitnoi polityky – Competent approach in contemporary education: World experience and ukrainian perspectives: Library for education Policy. Kyiv, Ukraina: «K.I.S.». 15–24.
Pukas, I. L. (2018). Profesiino-pedahohichnyi samorozvytok uchytelia u protsesi spivpratsi shkoly z zakladamy pedahohichnoi osvity. [Vocational and pedagogical self-development of the teacher in the process of cooperation of the school with the institutions of pedagogical education]. Сandidate thesis.
Raven, Dzh. (2002). Kompetentnost v sovremennom obsh'estve. Viyavlenie, razvitie i realizaciya. [Compe-tence in today's society. Identification, development and implementation]. Moscow, Russia: «Kogito-Centr».
Rubinshtein, S. L. (1976). Problemi obsh'ei psihologii. [Problems of General Psychology]. Moscow, Russia.
Savchenko, O. Ya. (2011). Kliuchovi kompetentnosti – innovatsiinyi rezultat shkilnoi osvity. [Key competences are the innovative result of school education]. Ridna shkola – Home school, 8–9. 4–8. Kyiv, Ukraina. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2011_8-9_4_11.
Sahach, O. M. (2019). Kompetentnisnyi pidkhid u svitli paradyhmy neperervnoi pedahohichnoi osvity. [Competent approach in light of the paradigm of continuous pedagogical education]. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky – Proceedings. Series: pedagogical sciences. Kropyvnytskyi, Ukraina. 178. 168–173.
Serhiienko, N. F. Profesiina kompetentnist suchasnoho vchytelia. [Professional competence of the modern teacher]. Retrieved from: http://›images/content/nashi_vydanya…upr].
Suchasnyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy: 100000 sliv. [Modern Ukrainian Dictionary of Interpretation: 100000 words]. (2009). Kharkiv, Ukraina.
Shchodo pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity. [Regarding the professional development of pedagogical staff of general secondary education institutions]. Lyst MON № 1/9-141 vid 04.03.20 roku. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/uploaded-files/atestatsiya.pdf.
Yakusheva, S. D. (2015). Professionalnaya kompetentnost kak uslovie razvitiya masterstva pedagoga. [Professional competence as a condition for the development of teacher skill]. Lichnost, semya i obsh'estvo: voprosi pedagogiki i psihologii – Person, family and society: issues of pedagogy and psychology. Moscow, Russia. 321–323