РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЯК ОДИН З НАПРЯМІВ НЕПЕРЕРВНОГО ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ ВЧИТЕЛІВ

Автор(и)

  • О. М. Сагач Чернігівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського https://orcid.org/0000-0002-4504-3405

Ключові слова:

компетентнісний підхід, компетентність, професійна компетентність, неперервне професійне зростання

Анотація

У статті проаналізовано сутність категорій «компетентнісний підхід», «компетентність», «професійна компетентність» у науковій літературі як змістовної складової парадигми неперервної освіти. Визначено актуальність компетентнісного підходу як однієї з умов неперервного професійного зростання вчителя у процесі модернізації системи освіти. Актуальність компетентнісного підходу пояснюється потребою у розв’язанні тих суперечностей, які виникають між консервативними засадами традиційної системи професійного розвитку та необхідністю неперервно модернізувати знання та вміння, компетентності педагога. Важливою його перевагою є стимуляція розвитку гуманістичного та демократичного начал у навчальному процесі. Сьогодні компетентнісний підхід покладений в основу процесу підвищення кваліфікації вчителів, спрямований на набуття нових та вдосконалення наявних компетентностей (знань, умінь, навичок).

Однією з фундаментальних характеристик професіоналізму вчителя є його професійна компетентність.

Мета статті полягає в аналізі категорій «компетентнісний підхід», «компетентність», «професійна компетентність» у науковій літературі; уточненні змістовної складової професійної компетентності як одного із напрямів неперервного професійного зростання вчителів.

Методологічною основою статті є філософські, психологічні, педагогічні теорії та положення, які розкривають концептуальні підходи щодо досліджуваної проблематики.

Наукова новизна полягає у розкритті сутності процесу розвитку професійної компетентності як складової неперервного професійного зростання вчителів.

Висновки. Виходячи зі сказаного маємо зробити наступні висновки: сьогодні компетентнісний підхід стає основою ідей неперервної педагогічної освіти; процес розвитку професійної компетентності вчителів характеризується своєю цілісністю та динамічністю; у кожного конкретного вчителя складові професійної компетентності розвиваються нерівномірно впродовж усього періоду професійної діяльності.

Біографія автора

О. М. Сагач, Чернігівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського

Кандидат історичних наук,
доцент кафедри педагогіки та психології
Чернігівського обласного інституту післядипломної
педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського
(Чернігів, Україна)

Посилання

1. Glossarii terminov professionalnogo obrazovaniya i rinka truda. [Glossary of vocational education and labor market terms] (2011). Moscow, Russia.

Hulai, O. I. (2009). Intehratsiinyi pidkhid do vykladannia khimii dlia studentiv napriamu «Budivnytstvo». [An integrative approach to teaching chemistry to students in «Construction»]. Modernizatsiia navchalnoho protsesu v konteksti vymoh Bolonskoi deklaratsii: tezy nauk.-metod. konf. LNTU – Modernization of the educational process in the context of the requirements of the Bologna Declaration: abstracts of the scientific and methodological conference. LNTU Lutsk, Ukraine. 47–48.

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» vid 05.09.2017 № 2145-VIII. [Law of Ukraine «On Education», 05.09.2017 № 2145-VIII]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Karp’iuk, M. D. (2014). Innovatsiina informatsiia yak zasib formuvannia sotsialno-profesiinoi kompetentnosti maibutnikh kvalifikovanykh fakhivtsiv. [Innovative information as a means of forming the socio-professional competence of future qualified specialists]. Kompetentnisnyi pidkhid v osviti: teoretychni zasady i praktyka realizatsii: materialy metodol. seminaru 3 kvit. 2014 r. – Competence Approach in Education: theoretical foundations and practice of implementation: methods methodological seminar April 3, 2014. Kyiv, Ukraine. Part. 2, 64–68.

Klokar, N. I., Kashyn, H. S. (2019). Struktura ta zmist prohramy kursiv pidvyshchennia kvalifikatsii vchyteliv trudovoho navchannia ta tekhnolohii. [The structure and content of the training program for teachers of vocational training and technology]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh – Pedagogy of formation of creative personality in higher and secondary schools. Zaporizhzhia, Ukraine. 67, Vol. 2, 31–36.

Kobernyk O. M. (2014). Teoretyko-metodychni zasady kompetentnisnoho pidkhodu v tekhnolohichnii osviti. [Theoretical and methodological foundations of the competence approach in technological education]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy – Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems. Vinnytsia, Ukraina. 37. 85–91. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn_2014_37_14.

Lebedieva I. A. Profesiino-osobystisnyi rozvytok vchytelia matematyky z pozytsii kompetentnisnoho pidkhodu. [Professional and personal development of mathematics teacher from the point of view of competence approach]. Retrieved from: http://ea.donntu.edu.ua/bitstream/.pdf16+18.

Nikitina, N. N., Kislinskaya, N. V. (2004). Vvedenie v pedagogicheskuyu deyatelnost: teoriya i praktika. [Introduction to pedagogical activity: theory and practice]. Moscow, Russia.

Pometun, O. I. (2004). Teoriia ta praktyka poslidovnoi realizatsii kompetentnisnoho pidkhodu v dosvidi zarubizhnykh krain. [Theory and practice of consistent implementation of the competence approach in the experience of foreign countries]. Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: Biblioteka z osvitnoi polityky – Competent approach in contemporary education: World experience and ukrainian perspectives: Library for education Policy. Kyiv, Ukraina: «K.I.S.». 15–24.

Pukas, I. L. (2018). Profesiino-pedahohichnyi samorozvytok uchytelia u protsesi spivpratsi shkoly z zakladamy pedahohichnoi osvity. [Vocational and pedagogical self-development of the teacher in the process of cooperation of the school with the institutions of pedagogical education]. Сandidate thesis.

Raven, Dzh. (2002). Kompetentnost v sovremennom obsh'estve. Viyavlenie, razvitie i realizaciya. [Compe-tence in today's society. Identification, development and implementation]. Moscow, Russia: «Kogito-Centr».

Rubinshtein, S. L. (1976). Problemi obsh'ei psihologii. [Problems of General Psychology]. Moscow, Russia.

Savchenko, O. Ya. (2011). Kliuchovi kompetentnosti – innovatsiinyi rezultat shkilnoi osvity. [Key competences are the innovative result of school education]. Ridna shkola – Home school, 8–9. 4–8. Kyiv, Ukraina. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2011_8-9_4_11.

Sahach, O. M. (2019). Kompetentnisnyi pidkhid u svitli paradyhmy neperervnoi pedahohichnoi osvity. [Competent approach in light of the paradigm of continuous pedagogical education]. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky – Proceedings. Series: pedagogical sciences. Kropyvnytskyi, Ukraina. 178. 168–173.

Serhiienko, N. F. Profesiina kompetentnist suchasnoho vchytelia. [Professional competence of the modern teacher]. Retrieved from: http://›images/content/nashi_vydanya…upr].

Suchasnyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy: 100000 sliv. [Modern Ukrainian Dictionary of Interpretation: 100000 words]. (2009). Kharkiv, Ukraina.

Shchodo pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity. [Regarding the professional development of pedagogical staff of general secondary education institutions]. Lyst MON № 1/9-141 vid 04.03.20 roku. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/uploaded-files/atestatsiya.pdf.

Yakusheva, S. D. (2015). Professionalnaya kompetentnost kak uslovie razvitiya masterstva pedagoga. [Professional competence as a condition for the development of teacher skill]. Lichnost, semya i obsh'estvo: voprosi pedagogiki i psihologii – Person, family and society: issues of pedagogy and psychology. Moscow, Russia. 321–323

Downloads

Опубліковано

01.03.2024