ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ОЦІННО-КОНТРОЛЬНИХ ДІЙ СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ У НАВЧАЛЬНО-МОВЛЕННЄВІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
Ключові слова:
діти старшого дошкільного віку, мовленнєвий розвиток, оцінно-контрольні дії, навчально-мовленнєва діяльністьАнотація
У статті розкрито сутність оцінно-контрольних дій старших дошкільників у навчально-мовленнєвій діяльності, що передбачають усвідомлене регулювання дітьми власних висловлювань з метою запобігання мовленнєвим помилкам, їх констатації та виправлення, а також відповідність їхнього мовлення літературним нормам (фонетичним, лексичним, граматичним тощо); проаналізовано специфіку поетапного формування оцінно-контрольних дій старших дошкільників у навчально-мовленнєвій діяльності; акцентовано на важливості систематичного вироблення у них навичок контролю й оцінювання, що сприятиме успішній підготовці дітей до школи, розвитку правильного й чистого мовлення.
Мета роботи. Обґрунтування організаційно-педагогічних умов формування оцінноконтрольних дій старших дошкільників у навчально-мовленнєвій діяльності.
Методологія. Аналіз і синтез, систематизація та узагальнення теоретикометодичних даних, представлених у науковій літературі.
Наукова новизна. У статті акцентується увага на особливостях формування оцінно-контрольних дій старших дошкільників у навчально-мовленнєвій діяльності, обґрунтовуються організаційно-педагогічні умови ефективного перебігу означених процесів в умовах закладу дошкільної освіти.
Висновки. Доведено, що у дітей старшого дошкільного віку є потенційні можливості для оволодіння основними компонентами навчально-мовленнєвої діяльності – діями оцінки й контролю. У старшому дошкільному віці діти оволодівають правильною вимовою всіх звуків рідної мови, а це, зі свого боку, прискорює засвоєння дій оцінки і контролю у фонетичній сфері; усе повніше відображають у мовленні позитивну динаміку кількісних і якісних змін; удосконалюють його граматичну правильність, прагнення до точного вживання граматичних форм, що зокрема проявляється у критичному ставленні до мовленнєвих висловлювань (як власних, так й інших людей). Саме у старших дошкільників розвивається інтелектуальна функція мовлення, що є основою формування прогнозувальних і попереджувальних контрольних дій.
Формування у дітей старшого дошкільного віку усвідомленого ставлення до мовлення, елементів його адекватної оцінки й контролю є актуальним завданням, розв’язання якого уможливить наступність двох початкових ланок освіти – закладу дошкільної освіти й початкової школи.
Посилання
Bohush, A. M. (2010). Movlennievyi rozvytok ditei vid narodzhennia do 7 rokiv : monohrafiia [Speech development of children from birth to 7 years : monograph]. Kyiv, Ukraine.
Bohush, A. M. (2005). Spetsyfika spriamovanykh otsinno-kontrolnykh dii u ditei doshkilnoho viku v navchalno-movlennievii diialnosti [Specificity of evaluation and control actions of preschool children in educational speech activity]. Naukovyi visnyk PNPU im. K.D. Ushynskoho. Pedahohichni nauky – Scientific bulletin K.D. Ushinskiy SUNPU. Pedagogical sciences. 3–4, 8–14.
Bohush, A. M. (1973). Mistse otsinky na zaniattiakh z rozvytku movy [Place of assessment in language development classes]. Doshkilna pedahohika i psykholohiia. – Preschool pedagogy and psychology. 7, 3–11.
Bohush, A.M. & Havrysh, N.V. (2011). Doshkilna linhvodydaktyka : teoriia i metodyka navchannia ditei ridnoi movy v doshkilnykh navchalnykh zakladakh [Preschool linguodidactics: theory and methods of education of mother language in pre-school institutions]. Kyiv, Ukraine.
Monke, O. S. (2004). A. M. Bohush pro mistse otsinky i otsinnykh sudzhen u movlennievomu rozvytku ditei [A.M. Bogush about the place of evaluation and judgment in speech development of children]. Doshkilna osvita – Preschool education. 4, 43–46.
Palasevych, I. (2018). Doshkilna linhvodydaktyka : metodychni materialy do samostiinoi roboty studentiv [Preschool linguodidactics : methodological materials to independent work of students]. Drohobych, Ukraine.
Savinova, N. V. (2005). Koryhuvannia movlennia ditei starshoho doshkilnoho viku v ihrovii diialnosti : аvtoref. dys... kand. ped. nauk [Adjustment of speech of older preschool children in play activity]. Аbstract of Candidate’s thesis. Odessa.