ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ОЦІННО-КОНТРОЛЬНИХ ДІЙ СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ У НАВЧАЛЬНО-МОВЛЕННЄВІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

Ключові слова:

діти старшого дошкільного віку, мовленнєвий розвиток, оцінно-контрольні дії, навчально-мовленнєва діяльність

Анотація

У статті розкрито сутність оцінно-контрольних дій старших дошкільників у навчально-мовленнєвій діяльності, що передбачають усвідомлене регулювання дітьми власних висловлювань з метою запобігання мовленнєвим помилкам, їх констатації та виправлення, а також відповідність їхнього мовлення літературним нормам (фонетичним, лексичним, граматичним тощо); проаналізовано специфіку поетапного формування оцінно-контрольних дій старших дошкільників у навчально-мовленнєвій діяльності; акцентовано на важливості систематичного вироблення у них навичок контролю й оцінювання, що сприятиме успішній підготовці дітей до школи, розвитку правильного й чистого мовлення.

Мета роботи. Обґрунтування організаційно-педагогічних умов формування оцінноконтрольних дій старших дошкільників у навчально-мовленнєвій діяльності.

Методологія. Аналіз і синтез, систематизація та узагальнення теоретикометодичних даних, представлених у науковій літературі.

Наукова новизна. У статті акцентується увага на особливостях формування оцінно-контрольних дій старших дошкільників у навчально-мовленнєвій діяльності, обґрунтовуються організаційно-педагогічні умови ефективного перебігу означених процесів в умовах закладу дошкільної освіти.

Висновки. Доведено, що у дітей старшого дошкільного віку є потенційні можливості для оволодіння основними компонентами навчально-мовленнєвої діяльності – діями оцінки й контролю. У старшому дошкільному віці діти оволодівають правильною вимовою всіх звуків рідної мови, а це, зі свого боку, прискорює засвоєння дій оцінки і контролю у фонетичній сфері; усе повніше відображають у мовленні позитивну динаміку кількісних і якісних змін; удосконалюють його граматичну правильність, прагнення до точного вживання граматичних форм, що зокрема проявляється у критичному ставленні до мовленнєвих висловлювань (як власних, так й інших людей). Саме у старших дошкільників розвивається інтелектуальна функція мовлення, що є основою формування прогнозувальних і попереджувальних контрольних дій.

Формування у дітей старшого дошкільного віку усвідомленого ставлення до мовлення, елементів його адекватної оцінки й контролю є актуальним завданням, розв’язання якого уможливить наступність двох початкових ланок освіти – закладу дошкільної освіти й початкової школи.

Біографія автора

І. Л. Паласевич, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка

Кандидат педагогічних наук, доцент
кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти
Дрогобицького державного педагогічного університету
імені Івана Франка
(Дрогобич, Україна)

Посилання

Bohush, A. M. (2010). Movlennievyi rozvytok ditei vid narodzhennia do 7 rokiv : monohrafiia [Speech development of children from birth to 7 years : monograph]. Kyiv, Ukraine.

Bohush, A. M. (2005). Spetsyfika spriamovanykh otsinno-kontrolnykh dii u ditei doshkilnoho viku v navchalno-movlennievii diialnosti [Specificity of evaluation and control actions of preschool children in educational speech activity]. Naukovyi visnyk PNPU im. K.D. Ushynskoho. Pedahohichni nauky – Scientific bulletin K.D. Ushinskiy SUNPU. Pedagogical sciences. 3–4, 8–14.

Bohush, A. M. (1973). Mistse otsinky na zaniattiakh z rozvytku movy [Place of assessment in language development classes]. Doshkilna pedahohika i psykholohiia. – Preschool pedagogy and psychology. 7, 3–11.

Bohush, A.M. & Havrysh, N.V. (2011). Doshkilna linhvodydaktyka : teoriia i metodyka navchannia ditei ridnoi movy v doshkilnykh navchalnykh zakladakh [Preschool linguodidactics: theory and methods of education of mother language in pre-school institutions]. Kyiv, Ukraine.

Monke, O. S. (2004). A. M. Bohush pro mistse otsinky i otsinnykh sudzhen u movlennievomu rozvytku ditei [A.M. Bogush about the place of evaluation and judgment in speech development of children]. Doshkilna osvita – Preschool education. 4, 43–46.

Palasevych, I. (2018). Doshkilna linhvodydaktyka : metodychni materialy do samostiinoi roboty studentiv [Preschool linguodidactics : methodological materials to independent work of students]. Drohobych, Ukraine.

Savinova, N. V. (2005). Koryhuvannia movlennia ditei starshoho doshkilnoho viku v ihrovii diialnosti : аvtoref. dys... kand. ped. nauk [Adjustment of speech of older preschool children in play activity]. Аbstract of Candidate’s thesis. Odessa.

Downloads

Опубліковано

04.03.2024

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ