ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ДО САМОРОЗВИТКУ У ВОКАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • Т. В. Дорошенко Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-8751-421X
  • С. В. Гончаренко Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0001-9416-0897

Ключові слова:

саморозвиток, готовність, учитель музичного мистецтва, вокально-педагогічна діяльність

Анотація

У статті актуалізовано необхідність підвищення рівня професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва на сучасному етапі розвитку вищої освіти, зокрема формування у них готовності до саморозвитку у вокально-педагогічній діяльності. На підставі аналізу теоретичних джерел із проблеми дослідження з’ясовано, що розвиток особистості відбувається найбільш ефективно в процесі саморозвитку, в результаті якого здійснюється формування необхідних професійних якостей; здійснено дефінітивний аналіз понять «саморозвиток майбутніх учителів музичного мистецтва у вокально-педагогічній діяльності» та «готовність майбутніх учителів музичного мистецтва до саморозвитку у вокально-педагогічній діяльності». Обґрунтовано актуальність спрямування діяльності вищої школи на підготовку вчителів, спроможних оцінити свої професійні можливості і на цій основі сформувати програму власного саморозвитку й самовдосконалення.
Мета роботи полягає в обґрунтуванні важливості формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до саморозвитку у вокально-педагогічній діяльності, актуалізації суб’єктно-особистісного підходу як теоретичної детермінанти досягнення ефективності зазначеного процесу.

Методологія. Методологічну основу дослідження становлять: загально-філософські положення про розвиток особистості; філософія мистецької освіти; концептуальні ідеї професійної педагогічної підготовки фахівця; гносеологічні основи наукового пізнання; загальнонаукові та педагогічні підходи сучасної теорії освітнього процесу у закладах вищої освіти; основні положення психолого-педагогічної науки про чинники розвитку особистості, теорії розвитку та саморозвитку професійних якостей особистості.

Теоретичним підґрунтям вирішення зазначеної проблеми визначено суб’єктно-особистісний підхід, сутність якого становить взаємопов’язана система наукових уявлень, що забезпечує розуміння саморозвитку як фундаментальної здібності вчителя музичного мистецтва бути суб’єктом своєї діяльності та спрямовувати її на самопідготовку до саморозвитку у вокально-педагогічній діяльності в умовах забезпечення особистісного зростання шляхом урахування особистісної позиції кожного з учасників навчального процесу.

Наукова новизна полягає в тому, що уточнено сутність понять «саморозвиток майбутніх учителів музичного мистецтва у вокально-педагогічній діяльності» та «готовність майбутніх учителів музичного мистецтва до саморозвитку у вокально-педагогічній діяльності»; обґрунтовано важливість актуалізації суб’єктно-особистісного підходу як теоретичної детермінанти досягнення ефективності зазначеної підготовки.

Висновки. Зроблено висновки про те, що актуальність вивчення й вирішення проблеми формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до саморозвитку у вокально-педагогічній діяльності зумовлена її теоретичною і практичною значущістю для підготовки майбутніх фахівців, потребою сучасного суспільства у конкурентоспроможних педагогах, орієнтованих на безперервний саморозвиток і самовдосконалення. У результаті дослідження уточнено сутність понять «саморозвиток майбутніх учителів музичного мистецтва у вокально-педагогічній діяльності» та «готовність майбутніх учителів музичного мистецтва до саморозвитку у вокально-педагогічній діяльності»; обґрунтовано теоретичну основу забезпечення ефективності формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до саморозвитку у вокально-педагогічній діяльності – суб’єктно-особистісний підхід, який зумовлює необхідність залучення студентів до саморозвитку у вокально-педагогічній діяльності та ґрунтується на визнанні особистості засадничим поняттям педагогічної освіти, а суб’єктного характеру життєдіяльності студентів – чинником їхнього самовизначення, самостановлення, саморозвитку та самореалізації.

До перспективних напрямів подальших наукових досліджень цієї проблеми відносимо створення сприятливого освітнього середовища закладу вищої освіти для саморозвитку майбутніх учителів музичного мистецтва у вокально-педагогічній діяльності, розроблення технологій формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до саморозвитку у вокально-педагогічній діяльності, формування цієї готовності у процесі дистанційного навчання, питання індивідуального підходу до студентів у процесі підготовки до саморозвитку у вокально-педагогічній діяльності.

Біографії авторів

Т. В. Дорошенко, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри мистецьких дисциплін
Національного університету
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

С. В. Гончаренко, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Аспірант кафедри мистецьких дисциплін
Національного університету
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Bondarenko, L. (2014). Formuvannia hotovnosti maibutnoho vchytelia muzyky do profesiinoho samorozvytku u protsesi instrumentalno-vykonavskoi pidhotovky [Formation of the future music teacher’s readiness for professional self-development in the process of instrumental and performance training formation]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.

Doroshenko, T. (2016). Teoretychni i metodychni zasady pidhotovky maibutnih uchyteliv pochatkovoi shkoly do zabezpechennia osnov zahalnoi muzychnoi osvity uchniv [Theoretical and methodological principles of future primary school teachers’ training for maintenance of the bases of the pupils’ general musical education]. Doctor’s thesis. Chernihiv, Ukraine.

Kostiuk, H. (1989). Navchalno-vyhovnyi protses i psyhichnyi rozvytok osobystosti [Educational process and a personality’s mental development]. Kyiv, Ukraine: Rad. shk.

Marufenko, O. (2006). Formuvannia vokalno-sluhovyh navychok maibutnoho vchytelia muzyky [Future music teacher’s vocal and listening skills formation]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.

Yaremenko, V., Slipushko, O. (2000). Novyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy [New explanatory dictionary of the Ukrainian language]. Kyiv, Ukraine: Akonit.

Ovcharenko, N. (2016). Teoretyko-metodolohichni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnih uchyteliv muzychnoho mystetstva do vokalno-pedahohichnoi diialnosti [Theoretical and methodological principles of future musical art teachers’ professional training for vocal and pedagogical work]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kryvyi Rih, Ukraine.

Rodzhers, K. (2001). Stanovleniie lichnosti. Vzgliad na psihoterapiiu [Personality formation. A look at psychotherapy]. Moscow, Russia: Eksmo-Press.

Roitenko, N. (2017). Kontseptualni zasady pedahohichnoho suprovodu vokalnoho rozvytku maibutnih uchyteliv muzychnoho mystetstva [Conceptual bases of pedagogical support of future musical art teachers’ vocal development]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky – Proceedings. Pedagogical Sciences. Kropyvnytskyi, Ukraine: RVV KDPU im. V. Vynnychenka, 101–104.

Smoliuk, A. (2018). Profesiynyi samorozvytok maibutnih uchyteliv pochatkovoi shkoly v osvitnomu seredovyshchi pedahohichnoho koledzhu [Future primary school teachers’ professional self-development in the educational environment of the pedagogical college]. Candidate’s thesis. Lutsk, Ukraine.

Tatenko, V. (1997). Subiekt psyhichnoi aktyvnosti v ontohenezi [The subject of mental activity in ontogenesis]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.

Totska, L. (2010). Metodychni zasady udoskonalennia vokalnoi pidhotovky maibutnih vchyteliv muzyky [Methodological principles of improving future music teachers’ vocal training]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.

Frytsiuk, V. (2017). Teoretychni ta metodychni zasady pidhotovky maibutnih pedahohiv do bezperervnoho profesiynoho samorozvytku [Theoretical and methodological bases of future teachers’ training for continuous professional self-development]. Extended abstract of candidate’s thesis. Vinnytsia, Ukraine.

Chorna, N. (2016). Formuvannia hotovnosti do profesiynoho samorozvytku maibutnih uchyteliv mystetskyh spetsialnostei [Formation of readiness for professional self-development of future teachers of art specialties]: Extended abstract of candidate’s thesis. Vinnytsia, Ukraine.

Downloads

Опубліковано

07.03.2024