ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ДО САМОРОЗВИТКУ У ВОКАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
Ключові слова:
саморозвиток, готовність, учитель музичного мистецтва, вокально-педагогічна діяльністьАнотація
У статті актуалізовано необхідність підвищення рівня професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва на сучасному етапі розвитку вищої освіти, зокрема формування у них готовності до саморозвитку у вокально-педагогічній діяльності. На підставі аналізу теоретичних джерел із проблеми дослідження з’ясовано, що розвиток особистості відбувається найбільш ефективно в процесі саморозвитку, в результаті якого здійснюється формування необхідних професійних якостей; здійснено дефінітивний аналіз понять «саморозвиток майбутніх учителів музичного мистецтва у вокально-педагогічній діяльності» та «готовність майбутніх учителів музичного мистецтва до саморозвитку у вокально-педагогічній діяльності». Обґрунтовано актуальність спрямування діяльності вищої школи на підготовку вчителів, спроможних оцінити свої професійні можливості і на цій основі сформувати програму власного саморозвитку й самовдосконалення.
Мета роботи полягає в обґрунтуванні важливості формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до саморозвитку у вокально-педагогічній діяльності, актуалізації суб’єктно-особистісного підходу як теоретичної детермінанти досягнення ефективності зазначеного процесу.
Методологія. Методологічну основу дослідження становлять: загально-філософські положення про розвиток особистості; філософія мистецької освіти; концептуальні ідеї професійної педагогічної підготовки фахівця; гносеологічні основи наукового пізнання; загальнонаукові та педагогічні підходи сучасної теорії освітнього процесу у закладах вищої освіти; основні положення психолого-педагогічної науки про чинники розвитку особистості, теорії розвитку та саморозвитку професійних якостей особистості.
Теоретичним підґрунтям вирішення зазначеної проблеми визначено суб’єктно-особистісний підхід, сутність якого становить взаємопов’язана система наукових уявлень, що забезпечує розуміння саморозвитку як фундаментальної здібності вчителя музичного мистецтва бути суб’єктом своєї діяльності та спрямовувати її на самопідготовку до саморозвитку у вокально-педагогічній діяльності в умовах забезпечення особистісного зростання шляхом урахування особистісної позиції кожного з учасників навчального процесу.
Наукова новизна полягає в тому, що уточнено сутність понять «саморозвиток майбутніх учителів музичного мистецтва у вокально-педагогічній діяльності» та «готовність майбутніх учителів музичного мистецтва до саморозвитку у вокально-педагогічній діяльності»; обґрунтовано важливість актуалізації суб’єктно-особистісного підходу як теоретичної детермінанти досягнення ефективності зазначеної підготовки.
Висновки. Зроблено висновки про те, що актуальність вивчення й вирішення проблеми формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до саморозвитку у вокально-педагогічній діяльності зумовлена її теоретичною і практичною значущістю для підготовки майбутніх фахівців, потребою сучасного суспільства у конкурентоспроможних педагогах, орієнтованих на безперервний саморозвиток і самовдосконалення. У результаті дослідження уточнено сутність понять «саморозвиток майбутніх учителів музичного мистецтва у вокально-педагогічній діяльності» та «готовність майбутніх учителів музичного мистецтва до саморозвитку у вокально-педагогічній діяльності»; обґрунтовано теоретичну основу забезпечення ефективності формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до саморозвитку у вокально-педагогічній діяльності – суб’єктно-особистісний підхід, який зумовлює необхідність залучення студентів до саморозвитку у вокально-педагогічній діяльності та ґрунтується на визнанні особистості засадничим поняттям педагогічної освіти, а суб’єктного характеру життєдіяльності студентів – чинником їхнього самовизначення, самостановлення, саморозвитку та самореалізації.
До перспективних напрямів подальших наукових досліджень цієї проблеми відносимо створення сприятливого освітнього середовища закладу вищої освіти для саморозвитку майбутніх учителів музичного мистецтва у вокально-педагогічній діяльності, розроблення технологій формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до саморозвитку у вокально-педагогічній діяльності, формування цієї готовності у процесі дистанційного навчання, питання індивідуального підходу до студентів у процесі підготовки до саморозвитку у вокально-педагогічній діяльності.
Посилання
Bondarenko, L. (2014). Formuvannia hotovnosti maibutnoho vchytelia muzyky do profesiinoho samorozvytku u protsesi instrumentalno-vykonavskoi pidhotovky [Formation of the future music teacher’s readiness for professional self-development in the process of instrumental and performance training formation]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.
Doroshenko, T. (2016). Teoretychni i metodychni zasady pidhotovky maibutnih uchyteliv pochatkovoi shkoly do zabezpechennia osnov zahalnoi muzychnoi osvity uchniv [Theoretical and methodological principles of future primary school teachers’ training for maintenance of the bases of the pupils’ general musical education]. Doctor’s thesis. Chernihiv, Ukraine.
Kostiuk, H. (1989). Navchalno-vyhovnyi protses i psyhichnyi rozvytok osobystosti [Educational process and a personality’s mental development]. Kyiv, Ukraine: Rad. shk.
Marufenko, O. (2006). Formuvannia vokalno-sluhovyh navychok maibutnoho vchytelia muzyky [Future music teacher’s vocal and listening skills formation]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.
Yaremenko, V., Slipushko, O. (2000). Novyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy [New explanatory dictionary of the Ukrainian language]. Kyiv, Ukraine: Akonit.
Ovcharenko, N. (2016). Teoretyko-metodolohichni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnih uchyteliv muzychnoho mystetstva do vokalno-pedahohichnoi diialnosti [Theoretical and methodological principles of future musical art teachers’ professional training for vocal and pedagogical work]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kryvyi Rih, Ukraine.
Rodzhers, K. (2001). Stanovleniie lichnosti. Vzgliad na psihoterapiiu [Personality formation. A look at psychotherapy]. Moscow, Russia: Eksmo-Press.
Roitenko, N. (2017). Kontseptualni zasady pedahohichnoho suprovodu vokalnoho rozvytku maibutnih uchyteliv muzychnoho mystetstva [Conceptual bases of pedagogical support of future musical art teachers’ vocal development]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky – Proceedings. Pedagogical Sciences. Kropyvnytskyi, Ukraine: RVV KDPU im. V. Vynnychenka, 101–104.
Smoliuk, A. (2018). Profesiynyi samorozvytok maibutnih uchyteliv pochatkovoi shkoly v osvitnomu seredovyshchi pedahohichnoho koledzhu [Future primary school teachers’ professional self-development in the educational environment of the pedagogical college]. Candidate’s thesis. Lutsk, Ukraine.
Tatenko, V. (1997). Subiekt psyhichnoi aktyvnosti v ontohenezi [The subject of mental activity in ontogenesis]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.
Totska, L. (2010). Metodychni zasady udoskonalennia vokalnoi pidhotovky maibutnih vchyteliv muzyky [Methodological principles of improving future music teachers’ vocal training]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.
Frytsiuk, V. (2017). Teoretychni ta metodychni zasady pidhotovky maibutnih pedahohiv do bezperervnoho profesiynoho samorozvytku [Theoretical and methodological bases of future teachers’ training for continuous professional self-development]. Extended abstract of candidate’s thesis. Vinnytsia, Ukraine.
Chorna, N. (2016). Formuvannia hotovnosti do profesiynoho samorozvytku maibutnih uchyteliv mystetskyh spetsialnostei [Formation of readiness for professional self-development of future teachers of art specialties]: Extended abstract of candidate’s thesis. Vinnytsia, Ukraine.