ОСОБЛИВОСТІ ІНШОМОВНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ У ВІТЧИЗНЯНИХ ЛЬОТНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ (50–60-ті роки)

Автор(и)

  • Яна Сергіївна Нечепорук Кандидат педагогічних наук, докторант кафедри педагогіки та менеджменту освіти, Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка (Кропивницький, Україна) https://orcid.org/0000-0003-1152-8030

Ключові слова:

іншомовна підготовка, періодизація, професійна підготовка, льотний персонал

Анотація

Мета роботи. Стаття передбачає опис особливостей іншомовної професійної підготовки у вітчизняних льотних навчальних закладах 50–60-х років ХХ століття.
Методологія. Розглядається діяльність законодавчих актів та наукових доробків, що сприяли розвитку історичних знань у зазначеній галузі дослідження. У статті зазначається, що професійна іншомовна підготовка у льотних закладах України середини ХХ століття визначалася цілями і завданнями розвитку держави у цій галузі. Відповідно, цей процес слід аналізувати з огляду на його історичну еволюцію. Аналіз становлення авіаційної галузі, формування професійної авіаційної освіти в Україні та передумов виникнення льотної іншомовної професійної освіти, нормативно-правової бази СРСР щодо розвитку та функціонування вищих льотних навчальних закладів цивільної авіації дав змогу виокремити певні періоди цього процесу.
Наукова новизна. Початковим етапом активного розвитку вітчизняної цивільної авіації і її системи підготовки кадрів зокрема став процес масштабної відбудови країни. Нажаль, після Другої Світової Війни Радянський Союз, що отримав звання переможця над фашистською Німеччиною, відмовився брати участь у програмі економічної допомоги європейським державам (План Маршалла). План реконструкції був розроблений на зустрічі європейських країн влітку 1947 р. Він пропонував таку ж допомогу СРСР та його супутникам, але її було відхилено Сталіним. Розпочалось виготовлення та освоєння техніки економічних і суспільних потреб. Такі історичні реалії дали поштовх для переосмислення рівня іншомовної підготовки майбутніх спеціалістів різноманітних технічних галузей. Метою статті є аналіз законодавчих актів та наукових досліджень середини ХХ століття, які принципово впливали саме на розвиток іншомовної підготовки у вітчизняних льотних навчальних закладах.
Висновки. Визначено, що 50–60-ті роки характеризуються значною зацікавленістю Радянського Союзу у переосмисленні ставлення до іншомовної підготовки як у школі так і у професійно-технічних та вищих закладах освіти.

Посилання

Beliaev, B. V. (1965). Ocherky po psykholohyy obuchenyia inostrannym yazykam: posobye dlia prepodavatelei y studentov [Essays on the psychology of teaching foreign languages: a guide for teachers and students], Prosveshcheniye, Moscow, Russia.

Butakova, T. I., Sidorenko, T. V. (2015). Retrospektivnaya kharakteristika metodik professional'no oriyentirovannogo obucheniya inostrannomu yazyku v rossiyskikh tekhnicheskikh vuzakh [Retrospective characteristics of methods of professionally oriented teaching of a foreign language in Russian technical universities]. Molodoi uchenyi – Young scientist. 11 (91). Retrieved from: https://moluch.ru/archive/91/19504/

Honcharenko, N. V. (2014). Orhanizatsiyno-pedahohichni osnovy vykladannya inozemnykh mov u konteksti rozvytku realʹnoho napryamu vitchyznyanoyi osvity (druha polovyna ХІХ – pochatok ХХ stolittya) [Organizational and pedagogical bases of teaching foreign languages in the context of the development of the real direction of national education (second half of the XIX – early XX century)]. Abstract of Ph.D. dissertation, History of education. Zhytomyr, Ukraine.

Kravchuk, L. V. (2013). Navchannya inozemnykh mov u zahalʹnoosvitniy shkoli Ukrayiny (druha polovyna ХХ stolittya) [Teaching foreign languages in the secondary school of Ukraine (second half of the twentieth century]. Abstract of Ph.D. dissertation, History of education. Ternopil, Ukraine.

Mayboroda, V. K. (1992). Vyshcha pedahohichna osvita v Ukrayini: istoriya, dosvid, uroky (1917-1985 rr.) [Higher pedagogical education in Ukraine: history, experience, lessons (1917-1985)]. Kyiv, Ukraine: Lybid.

Matiychuk, K. (2015). Orhanizatsiya samostiynoyi roboty z fakhovykh dystsyplin u maybutnikh uchyteliv inozemnoyi movy (druha polovyna ХХ – pochatok XXI stolittya) [Organization of independent work in professional disciplines of future foreign language teachers (second half of the XX – early XXI century)]. Abstract of Ph.D. dissertation, History of education. Khmelnytskyi, Ukraine.

Musikhina, O.N. (2011). Razvitiye yazykovoy podgotovki inzhenernykh kadrov v sovetskiy i postsovetskiy periody (na primere Krasnodarskogo kraya i Respubliki Adygeya) [The development of language training of engineering personnel in the Soviet and post-Soviet periods (on the example of the Krasnodar Territory and the Republic of Adygea)]. Abstract of Ph.D. dissertation, History of education. Ulyanovsk, Russia.

Sbornyk. Prykazy y ynstruktsyy Mynysterstva prosveshchenyia RSFSR [Ministry of Education of the Soviet Union Collection of Orders and Instructions]. (1955). Issue 38.

Sbornyk. Prykazy y ynstruktsyy Mynysterstva prosveshchenyia RSFSR [Ministry of Education of the Soviet Union Collection of Orders and Instructions]. (1957). Issue 39.

Sbornyk. Prykazy y ynstruktsyy Mynysterstva prosveshchenyia RSFSR [Ministry of Education of the Soviet Union Collection of Orders and Instructions]. (1959). Issue 40.

Soveshchaniye po voprosam uluchsheniya prepodavaniya inostrannykh yazykov [Meeting on improving the teaching of foreign languages]. 1958. Issue 4.

Shcherba, L. V. (1974). Prepodavaniye inostrannykh yazykov v sredney shkole: obshchiye voprosy metodiki [Teaching foreign languages in secondary school: general questions of the methodology]; pod red. Y. V. Rakhmanova. Vol. 2, Moscow, Russia.

Downloads

Опубліковано

20.01.2023