ЗМІСТ І СТРУКТУРА КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

  • Н. М. Носовець Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0003-1536-4870
  • Т. О. Пашко Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Ключові слова:

компетентність, компетенція, комунікативна компетентність, професійна компетентність, компетентнісний підхід

Анотація

Метою статті визначено проаналізувати сутність та структурні компоненти комунікативної компетентності майбутнього вчителя технологій. Методологія дослідження ґрунтується на таких підходах: акмеологічний, системний, особистісно-орієнтований, компетентнісний та передбачає комплекс теоретичних методів: системно-структурний аналіз, класифікація, систематизація, порівняння та узагальнення. Наукова новизна: конкретизовано сутність, зміст та структуру комунікативної компетентності як важливого складника професійної компетентності майбутнього вчителя технологій.

З’ясовано, що дефініція «комунікативна компетентність» визначається авторами по-різному. Під комунікативною компетентністю вчителя технологій ми розуміємо інтегративне особистісне утворення, що має складну системну організацію і виступає як сукупність, взаємодія, взаємопроникнення мотиваційного, когнітивного, операційно-діяльнісного, емоційно-вольового, ціннісно-смислового, індивідуально-особистісного компонентів, що дозволяє вчителю досягати бажаних результатів у комунікативній діяльності. Розвиток комунікативної компетентності педагога передбачає всебічний розвиток всіх її компонентів, володіння комунікаційними техніками і застосування їх на практиці. Розкрито зміст структурних компонентів комунікативної компетентності майбутніх учителів технологій.

Зроблено такі висновки: розвиток комунікативної компетентності вчителя технологій позитивно впливає на його професійний рівень, творчу самореалізацію, вдосконалення діяльності, саме це необхідно фахівцям для адекватної орієнтації в усіх сферах суспільного життя. Вивчення основ комунікативної компетентності на кожному ступені безперервної освіти сприяє осмисленню фахівцями її значущості для професійної діяльності. Перспективами подальших досліджень вбачаємо розробку моделі формування комунікативної компетентності майбутніх учителів технологій в умовах дистанційного навчання.

Біографії авторів

Н. М. Носовець, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Кандидат педагогічних наук, доцент,
завідувачка кафедри педагогіки, психології і
методики технологічної освіти
Національного університету «Чернігівський колегіум»
імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Т. О. Пашко, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Студентка технологічного факультету
Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Derbenova, A. H., Kuntsevska A. V. (2010). Administratoru shkoly. Treninhy z rozvytku komunikatyvnosti vchyteliv [The school administrator. Trainings on development of communicativeness of teachers]. Kharkiv, Ukraine: Osnova.

Borbych, N. (2011). Kompetentnist yak pedahohichne yavyshche[Competence as a pedagogical phenomenon]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity: naukovo- metodychnyi zhurnal – Pedagogy and Psychology of professional education, scientific and methodical journal, 3, 91–97.

Zabrotskyi, M. M. (2001). Topohrafiia komunikatyvnoi kompetentnosti pedahoha [Topography of communicative competence of a teacher]. Aktualni problemy psykholohii – Current problems of psychology, Vol. 7, 272-276.

Kohut, I. V., (2015). Formuvannia profesiino-pedahohichnoi komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia [Formation of professional pedagogical communicative competence of future teachers] / Candidate’s thesis. Poltava, Ukraine.

Oliiar, M. P. Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv u protsesi yikh linhvistychnoi pidhotovky [Formation of communicative competence of future primary school teachers in the process of their linguistic training]. Retrieved from : http://194.44.152.155/elib/local/1110.pdf

Pecherkyna, A. A. (2011). Razvytye professyonalnoi kompetentnosty pedahoha: teoryia y praktyka : monohrafyia [Development of professional competence of the teacher: theory and practice: monograph]. Ekaterynburh, Russia : Ural. hos. ped. un-t.

Sydorenko, E. V. (2003). Trenynh kommunykatyvnoi kompetentnosty v delovom vzaymodeistvyy [Training of communicative competence in business interaction]. Sankt-Pеterburh, Russia : Rech.

Sysoeva, S. O. (2015). Kompetentnisno-zoriientovana vyshchi osvita: formuvannia naukovoho tezaurusu [Competence-oriented higher education: the formation of a scientific thesaurus]. Retrieved from : http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/11033/1/Sysoeva%20S.A.%202015.pdf

Skvortsova, S. O., Vtornikova, Yu. S. (2013). Profesiino-komunikatyvna kompetentnist uchytelia pochatkovykh klasiv : monohrafiia [Professional communicative competence of primary school teachers : monograph]. Odesa, Ukraine : Abrykos Kompany.

Suchasnyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy: 100000 sliv [Modern Ukrainian Dictionary : 100,000 words] / under the general editorship by Dubichynsky, V. V. (2009). Kharkiv, Ukraine : Shkola.

Usanov, O. H. (2004). Kommunykatyvnaia kompetentnost v kulture pedahohycheskoho obshchenyia : monohrafyia [Communicative competence in the culture of pedagogical communication: monograph]. Cheliabynsk, Russia.

Downloads

Опубліковано

17.05.2024