НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ВЧИТЕЛІВ У СИСТЕМІ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ УКРАЇНИ (КІНЕЦЬ ХХ – ПОЧАТОК ХХІ ст.)

Автор(и)

  • В. А. Тарасова Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0003-1250-2027

Ключові слова:

система післядипломної освіти, підвищення кваліфікації, безперервна освіта, нормативно-правові документи, розвиток професійної компетентності

Анотація

Стаття висвітлює питання реформування освітньої галузі кінця ХХ століття, розглянуто нормативно-правові документи, що сприяли становленню системи підвищення кваліфікації України кінця ХХ – початку ХХI ст. та створювали умови для розвитку професійної компетентності вчителів. Висвітлено періодизацію становлення і розвитку системи підвищення кваліфікації, що створювалась з метою забезпечення безперервної освіти протягом життя. Ретроспективний аналіз системи післядипломної вітчизняної освіти дозволяє узагальнити деякі аспекти професійного розвитку вчителів, що стимулювали до розвитку професійної компетентності вчителів. Основними із них є тенденція зростання суспільних вимог до особистості учителя, ускладненням та розширенням функцій педагога, який із наставника, джерела інформації перетворився на вченого особливого типу, що поєднував у собі педагога-експериментатора, теоретика і практика, керівника дослідницького дитячого колективу, психолога і вихователя.

Мета роботи. На основі теоретичного аналізу і практичного дослідження дослідити систему післядипломної освіти кінця ХХ – початку ХХI століття, що сприяло розвитку системи підвищення кваліфікації вчителів. Об’єкт дослідження – процес становлення і розвитку системи підвищення кваліфікації вчителів на початку ХХI століття в Україні.

Предмет дослідження – теоретичні засади, нормативно-правові документи, які сприяли розвитку професійної компетентності вчителів у системі підвищення кваліфікації України кінця ХХ – початку ХХI ст.

Методи дослідження. Для досягнення визначеної мети було використано системноісторичний підхід, що дозволило виявити системо-утворюючі компоненти та зв’язки розвитку системи підготовки вчителів і розглянути систему післядипломної освіти ХХ століття, як цілісне явище засноване на багаторівневій інтерпретації з урахуванням економічної, соціальної детермінанти суспільства та держави; проблемно-хронологічний – для розкриття проблематики розвитку професійної компетентності вчителів на різних етапах досліджуваного періоду.

Результати дослідження полягають у встановленні закономірностей, які впливали на становлення і розвиток національної системи післядипломної освіти вчителів. Виявлення тенденцій професійного розвитку вчителів в умовах освітніх трансформацій.

Висновки. У структурі неперервної освіти післядипломна освіта є найважливішою ланкою, яка надає кожному педагогічному працівнику можливість самореалізуватися в професійному плані, знайти своє місце в освітянському просторі та витримувати конкуренцію за багатьох умов і зараз посідає чільне місце в умовах реформування освітньої галузі. Система неперервної післядипломної освіти забезпечує комплекс заходів і процесів формування індивідуальних професійних і позапрофесійних потреб і є дієвим механізмом державно-громадського партнерства.

Біографія автора

В. А. Тарасова, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Здобувач третього рівня вищої освіти
Мелітопольського державного педагогічного
університету імені Богдана Хмельницького
(Мелітополь, Україна)

Посилання

Belmaz, Ya. M. (2011). Profesiinyi rozvytok vykladachiv vyshchoi shkoly u Velykii Brytanii ta SShA [Professional Development of Higher Education Teachers in the UK and USA]. Doctor's thesis. Lugansk, Ukraine.

Vasylkova, O., Vasylkov, V., Chernyshov, O., & Chernikova, L. (2007). Psykholoho – pedahohichna otsinka rezultatyvnosti systemy pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv: Navchalniy posibnyk [Psychological and Pedagogical Assessment of the Effectiveness of the Teachers' Training: Textbook]. Donetsk, Ukraine: Vytoky.

Derzhavna natsionalna prohrama «Osvita» (Ukraina XXI stolittia) [State National Program «Education» (Ukraine of XXI Century)] (1994). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF.

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [The Law of Ukraine «On Education»] (1991). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1060-12.

Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [The Law of Ukraine «On Higher Education»] (2014). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [The Law of Ukraine «On Education»] (2017). Vidomosti Verkhovnoi Rady – Bulletin of the Verkhovna Rada, 38-39, 380.

Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu» [The Law of Ukraine «On Complete General Secondary Education»] (2020). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20.

Kontseptsiia bezperervnoho pidvyshchennia kvalifikatsii ta perepidhotovky pedahohichnykh kadriv Ukrainy [The Concept of Lifelong Training and Retraining of Pedagogical Staff of Ukraine] (1994). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/150-96-%D0%BF.

Krysiuk, S. V. (1997). Rozvytok pisliadyplomnoi osvity pedahohichnykh kadriv v Ukraini (1944-1995 rr.) [Development of Postgraduate Education of Teachers in Ukraine (1944-1995)]. Lviv, Ukraine.

Lytvyniuk, L. V. (2007). Pedahohichne stymuliuvannia profesiinoho zrostannia vchyteliv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Pedagogical Stimulation of Professional Growth of Teachers of General Educational Institutions]. Candidate's thesis. Kirovohrad, Ukraine.

Lukianova, L. (2017). Zakonodavche zabezpechennia osvity doroslykh: zarubizhnyi dosvid [Legislative Support for Adult Education: Foreign Experience]. Kyiv, Ukraine: DKS-Centre.

Natsionalna doktryna rozvytku osvity [National Doctrine of Education Development]. (2002). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002.

Nychkalo, N. (2011). Profesiina pedahohichna osvita: kompetentnisnyi pidkhid: monografiya [Professional Teaching Education: A Competency Approach: Monograph]. (O. A. Dubaseniuk, Ed.). Zhytomyr, Ukraine: Zhytomyr Ivan Franko State University.

Pukhovska, L. (2011). Teoretychnizasadyprofesiinohorozvytkupedahohiv: rukh do kontseptualnoikarty [Theoretical Foundations of Teachers’ Professional Development: Movement To a Conceptual Map]. Porivnialna profesiina pedahohika – Comparative professional pedagogy. Retrieved from: http://khnu.km.ua/root/res/2-7001-31.pdf.

Sorochan, T., Danyliev, A., Diachenko, B., & Rudina, O. (2013). Profesiinyi rozvytok kerivnykiv i pedahohichnykh pratsivnykiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv u pisliadyplomnii pedahohichnii osviti rehionalnoho rivnia [Professional Development of Managers and Teaching Staff in Secondary Schools of Postgraduate Education at the Regional Level]. Retrieved from: http://lib.iitta.gov.ua/.pdf.

Yaremko, H. V. (2016). Teoretychni zasady profesiinoho rozvytku pedahohiv [Theoretical Grounds of Teacher Professional Development]. Molodyi vchenyi – Young scientist, 12, 554-558.

Downloads

Опубліковано

22.05.2024