НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ВЧИТЕЛІВ У СИСТЕМІ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ УКРАЇНИ (КІНЕЦЬ ХХ – ПОЧАТОК ХХІ ст.)
Ключові слова:
система післядипломної освіти, підвищення кваліфікації, безперервна освіта, нормативно-правові документи, розвиток професійної компетентностіАнотація
Стаття висвітлює питання реформування освітньої галузі кінця ХХ століття, розглянуто нормативно-правові документи, що сприяли становленню системи підвищення кваліфікації України кінця ХХ – початку ХХI ст. та створювали умови для розвитку професійної компетентності вчителів. Висвітлено періодизацію становлення і розвитку системи підвищення кваліфікації, що створювалась з метою забезпечення безперервної освіти протягом життя. Ретроспективний аналіз системи післядипломної вітчизняної освіти дозволяє узагальнити деякі аспекти професійного розвитку вчителів, що стимулювали до розвитку професійної компетентності вчителів. Основними із них є тенденція зростання суспільних вимог до особистості учителя, ускладненням та розширенням функцій педагога, який із наставника, джерела інформації перетворився на вченого особливого типу, що поєднував у собі педагога-експериментатора, теоретика і практика, керівника дослідницького дитячого колективу, психолога і вихователя.
Мета роботи. На основі теоретичного аналізу і практичного дослідження дослідити систему післядипломної освіти кінця ХХ – початку ХХI століття, що сприяло розвитку системи підвищення кваліфікації вчителів. Об’єкт дослідження – процес становлення і розвитку системи підвищення кваліфікації вчителів на початку ХХI століття в Україні.
Предмет дослідження – теоретичні засади, нормативно-правові документи, які сприяли розвитку професійної компетентності вчителів у системі підвищення кваліфікації України кінця ХХ – початку ХХI ст.
Методи дослідження. Для досягнення визначеної мети було використано системноісторичний підхід, що дозволило виявити системо-утворюючі компоненти та зв’язки розвитку системи підготовки вчителів і розглянути систему післядипломної освіти ХХ століття, як цілісне явище засноване на багаторівневій інтерпретації з урахуванням економічної, соціальної детермінанти суспільства та держави; проблемно-хронологічний – для розкриття проблематики розвитку професійної компетентності вчителів на різних етапах досліджуваного періоду.
Результати дослідження полягають у встановленні закономірностей, які впливали на становлення і розвиток національної системи післядипломної освіти вчителів. Виявлення тенденцій професійного розвитку вчителів в умовах освітніх трансформацій.
Висновки. У структурі неперервної освіти післядипломна освіта є найважливішою ланкою, яка надає кожному педагогічному працівнику можливість самореалізуватися в професійному плані, знайти своє місце в освітянському просторі та витримувати конкуренцію за багатьох умов і зараз посідає чільне місце в умовах реформування освітньої галузі. Система неперервної післядипломної освіти забезпечує комплекс заходів і процесів формування індивідуальних професійних і позапрофесійних потреб і є дієвим механізмом державно-громадського партнерства.
Посилання
Belmaz, Ya. M. (2011). Profesiinyi rozvytok vykladachiv vyshchoi shkoly u Velykii Brytanii ta SShA [Professional Development of Higher Education Teachers in the UK and USA]. Doctor's thesis. Lugansk, Ukraine.
Vasylkova, O., Vasylkov, V., Chernyshov, O., & Chernikova, L. (2007). Psykholoho – pedahohichna otsinka rezultatyvnosti systemy pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv: Navchalniy posibnyk [Psychological and Pedagogical Assessment of the Effectiveness of the Teachers' Training: Textbook]. Donetsk, Ukraine: Vytoky.
Derzhavna natsionalna prohrama «Osvita» (Ukraina XXI stolittia) [State National Program «Education» (Ukraine of XXI Century)] (1994). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF.
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [The Law of Ukraine «On Education»] (1991). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1060-12.
Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [The Law of Ukraine «On Higher Education»] (2014). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [The Law of Ukraine «On Education»] (2017). Vidomosti Verkhovnoi Rady – Bulletin of the Verkhovna Rada, 38-39, 380.
Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu» [The Law of Ukraine «On Complete General Secondary Education»] (2020). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20.
Kontseptsiia bezperervnoho pidvyshchennia kvalifikatsii ta perepidhotovky pedahohichnykh kadriv Ukrainy [The Concept of Lifelong Training and Retraining of Pedagogical Staff of Ukraine] (1994). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/150-96-%D0%BF.
Krysiuk, S. V. (1997). Rozvytok pisliadyplomnoi osvity pedahohichnykh kadriv v Ukraini (1944-1995 rr.) [Development of Postgraduate Education of Teachers in Ukraine (1944-1995)]. Lviv, Ukraine.
Lytvyniuk, L. V. (2007). Pedahohichne stymuliuvannia profesiinoho zrostannia vchyteliv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Pedagogical Stimulation of Professional Growth of Teachers of General Educational Institutions]. Candidate's thesis. Kirovohrad, Ukraine.
Lukianova, L. (2017). Zakonodavche zabezpechennia osvity doroslykh: zarubizhnyi dosvid [Legislative Support for Adult Education: Foreign Experience]. Kyiv, Ukraine: DKS-Centre.
Natsionalna doktryna rozvytku osvity [National Doctrine of Education Development]. (2002). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002.
Nychkalo, N. (2011). Profesiina pedahohichna osvita: kompetentnisnyi pidkhid: monografiya [Professional Teaching Education: A Competency Approach: Monograph]. (O. A. Dubaseniuk, Ed.). Zhytomyr, Ukraine: Zhytomyr Ivan Franko State University.
Pukhovska, L. (2011). Teoretychnizasadyprofesiinohorozvytkupedahohiv: rukh do kontseptualnoikarty [Theoretical Foundations of Teachers’ Professional Development: Movement To a Conceptual Map]. Porivnialna profesiina pedahohika – Comparative professional pedagogy. Retrieved from: http://khnu.km.ua/root/res/2-7001-31.pdf.
Sorochan, T., Danyliev, A., Diachenko, B., & Rudina, O. (2013). Profesiinyi rozvytok kerivnykiv i pedahohichnykh pratsivnykiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv u pisliadyplomnii pedahohichnii osviti rehionalnoho rivnia [Professional Development of Managers and Teaching Staff in Secondary Schools of Postgraduate Education at the Regional Level]. Retrieved from: http://lib.iitta.gov.ua/.pdf.
Yaremko, H. V. (2016). Teoretychni zasady profesiinoho rozvytku pedahohiv [Theoretical Grounds of Teacher Professional Development]. Molodyi vchenyi – Young scientist, 12, 554-558.