РОЗВИТОК СТАВЛЕННЯ АМЕРИКАНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА ДО ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ СПЕЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ
Ключові слова:
спеціальна освіта США, підготовка вчителів спеціальної освіти у США, спеціалізації освітніх програм підготовки вчителів спеціальної освіти, історія розвитку спеціальної освіти СШААнотація
У статті досліджується історія виникнення професії вчителя спеціальної освіти у США через призму ставлення американського суспільства до необхідності освіти загалом та спеціальної освіти зокрема. Ставлення суспільства до освіти у США зазнавало кардинальних змін із плином часу: від неприйняття необхідності освіти для дітей до створення розгалуженої мережі закладів спеціальної та загальної освіти, у яких створено умови для навчання та лікування дітей із обмеженнями життєдіяльності. Відповідно змінювалося ставлення до підготовки педагогічних кадрів: від заперечення потреби навчати вчителів до гарячих дебатів стосовно спеціалізацій та методів ефективної підготовки вчителів, зокрема вчителів спеціальної освіти. Вивчення впливу громадських ініціатив на розвиток системи спеціальної освіти США та підготовки вчителів для неї проводиться з метою визначення тенденцій розвитку вітчизняної галузі спеціальної освіти.
У статті наголошено на важливість законодавчого підтвердження громадських ініціатив, оскільки лише після ухвалення Закону «Про освіту для всіх дітей-інвалідів» (1975 р.) та серії його правонаступників, було запроваджено обов’язкове законодавче зобов’язання надавати безкоштовну державну освіту належної якості у найменш обмеженому середовищі для всіх осіб із обмеженнями життєдіяльності віком 3-21 років та її фінансування.
Підкреслено, що нині у США підготовка вчителів, що відносяться до категорії «спеціальна освіта», відбувається відповідно до визначених спеціалізацій, запроваджених у таксонометричній схемі «Класифікатор навчальних програм». Наведено статистику підготовки вчителів спеціальної освіти у США у 2018/2019 навчальному році.
Наукова новизна. Полягає у зверненні до проблеми підготовки вчителів спеціальної освіти у США та проведеному аналізі законодавчих, теоретичних та статистичних матеріалів.
Висновки. На основі проведеного аналізу відзначено певні тенденції підготовки вчителів спеціальної освіти у США: не всі спеціалізації освітніх програм охоплені університетською підготовкою; кількість випускників не забезпечує потреби регіонів, оскільки кількість осіб із особливими освітніми потребами значно перевищує наявну кількість педагогічних кадрів; пріоритетною спеціалізацією є узагальнена спеціалізація в усіх економічних регіонах, яка здійснюється нерівномірно.