КОНСТРУЮВАННЯ ЗМІСТУ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ НА НОВИХ МЕТОДОЛОГІЧНИХ І ДИДАКТИЧНИХ ПРИНЦИПАХ У ПЕРІОД ВІДРОДЖЕННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ШКОЛИ В УКРАЇНІ (1991–1996)
Ключові слова:
зміст початкової освіти, навчальні плани й програми, підручники, методологічні та дидактичні принципи, УкраїнаАнотація
Мета роботи – розкрити трансформації у змісті початкової освіти та визначити методологічні й дидактичні принципи його конструювання у період відродження національної школи в Україні у 1991–1996 рр.
Методологічну основу дослідження становлять джерелознавчий (надав можливість виявити та проаналізувати різні типи джерел, де висвітлюється розвиток змісту початкової освіти в обраних хронологічних межах), історіографічний (сприяв виявленню стану проблеми в історико-педагогічній науці), системний (забезпечив розгляд змісту початкової освіти як системи та її складників) підходи, а також гносеологічні принципи історизму, об’єктивності, поєднання історичного і логічного, системності. Для реалізації мети дослідження використано комплекс методів: загальнонаукові (аналіз, синтез, порівняння, систематизація, узагальнення), історико-структурний, історикогенетичний, порівняльно-зіставний.
Наукова новизна полягає у тому, що в дослідженні визначено та системно висвітлено трансформації у змісті початкової освіти в обраних хронологічних межах; обґрунтовано, що його конструювання відбувалося на нових методологічних (демократизація, деполітизація, деідеологізація, національна спрямованість, дитиноцентризм) і дидактичних (варіативність, гуманітаризація, гуманізація, диференціація, інтеграція) принципах.
Висновки. Провідною тенденцією в період відродження національної школи стала модернізація змісту початкової освіти, яка виявилася у побудові його на нових методологічних і дидактичних засадах, що спричинило зміни у структурі та наповненні навчальних планів, запровадження нових навчальних предметів і курсів, розроблення варіативних навчальних планів і програм, наповнення змісту навчальних предметів українознавчою основою, посилення у них аксіологічного складника, появу нових типів підручників (альтернативних, дворівневих).