ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА: ПІДХОДИ ДО РОЗУМІННЯ ТА ВИКЛИКИ РОЗВИТКУ

Автор(и)

Ключові слова:

інклюзія, інклюзивна освіта, діти з особливими освітніми потребами, моделі інклюзивної освіти

Анотація

Мета роботи полягає у дослідженні сучасних підходів до розуміння інклюзивної освіти та викликів, що постають перед нею.
Методологія. Для досягнення поставленої мети використано метод кабінетного дослідження, який дав можливість зібрати, узагальнити, проаналізувати, системати-зувати та здійснити порівняльний аналіз інформації з питань інклюзивної освіти.
Наукова новизна. У статті проаналізовано сучасні підходи до розуміння інклюзії в Україні і закордоном; розкрито моделі організації навчання учнів з особливими освітніми потребами; охарактеризовано причини розриву між політикою і практикою в галузі інклюзивної освіти.
Висновки. Встановлено, що на даний час сформувалися два підходи до розуміння інклюзивної освіти: у вузькому значенні її трактують як діяльність з інтеграції дітей з особливими освітніми потребами у систему освіти та громаду, у широкому – вона стосується усіх дітей, що належать до категорії вразливих. Труднощі у впровадженні інклюзивного підходу у сфері освіти пов’язані з відсутністю єдиного розуміння інклюзивної освіти та чіткого визначення основних понять, що становлять її тезаурус; протистав-ленням інклюзивної освіти спеціальній, ризиками сегрегації учнів з особливими освітніми потребами у спеціальних класах загальноосвітніх навчальних закладів; існуванням розривів між задекларованими у нормативно-правових документах положеннями та практикою впровадження інклюзивної освіти. Перспективи подолання цих викликів пов’язані із впровадженням системного підходу до розв’язання проблемних питань інклюзивної освіти на усіх рівнях влади із залученням усіх зацікавлених осіб.

Біографія автора

Н. М. Горішна, Тернопільський національний педагогічний університет імені В. Гнатюка

ResearcherID: F-2685-2016
Scopus Author ID: 57195267432
Кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри соціальної педагогіки і соціальної роботи
Тернопільський національний педагогічний університет імені В. Гнатюка
(Тернопіль, Україна)

Посилання

Bojchuk, Ju. D., Borodina, O. S., Mykytjuk, O. M. (2015). Inkljuzyvna kompetentnistj majbutnjogho vchytelja osnov zdorov'ja. [The inclusive competence of a future health teacher:]: monoghrafija [a monograph]. Kharkiv: KhNPU imeni Gh.S. Skovorody [in Ukrainian].

Encyklopedija osvity. [Encyclopedia of Education]. Ghol. redaktor V. Gh. Kremenj. Kyjiv: Jurinkom Inter, 2008 [in Ukrainian].

Zakljuchni zauvazhennja stosovno pervynnoji dopovidi Ukrajiny pro stan realizaciji Konvenciji OON pro prava ljudej z invalidnistju. [Final comments on Ukraine's initial report on the status of implementation of the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities]. Retrieved from: http://rvua.com.ua/ laws/zaklyuchni-zauvazhennya-stosovno-pervinnoi-dopovidi-ukraini-pro-stan-realizatsii-konventsii-oon-pro-prava-lyudey-z-invalidnistyu-31 [in Ukrainian].

Zakon Ukrajiny Pro osvitu (2017). 2145-VIII. [Law of Ukraine On Education]. Retrieved from: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].

Zasenko V., Kolupajeva A. (2014). Dity z osoblyvymy potrebamy: priorytetni naprjamy derzhavnoji polityky Ukrajiny v ghaluzi osvity, socialjnogho zakhystu j okhorony zdorov'ja. [Children with special needs: priority directions of the state policy of Ukraine in the field of education, social protection and health care]. Osoblyva dytyna: navchannja i vykhovannja. – Special child: education and upbringing. 3, 20–29 [in Ukrainian].

Inkljuzyvna osvita. Instytut specialjnoji pedaghoghiky i psykhologhiji imeni Mykoly Jarmachenka NAPN Ukrajiny. (2019). [Inclusive education. Mykola Yarmachenko Institute of Special Pedagogy and Psychology of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine.]. Retrieved from: http://ispukr.org.ua/?page_id= 331#.XSOzvegzbIU [in Ukrainian].

Kolupajeva, A. A., Taranchenko, O. M. (2016). Osvita ditej z osoblyvymy potrebamy za chasiv nezalezhnosti Ukrajiny: etapnistj u strateghichnomu vymiri. [Education of children with special needs in Ukraine's independence: a strategic milestone]. Osoblyva dytyna: navchannja i vykhovannja. – Special child: education and upbringing, 3 (79), 7–18 [in Ukrainian].

Meljnychuk, O. (2019). Stanovlennja ta rozvytok inkljuzyvnoji osvity v Ukrajini. [Formation and development of inclusive education in Ukraine]. Naukovi zapysky Vinnycjkogho derzhavnogho pedaghoghichnogho universytetu imeni Mykhajla Kocjubynsjkogho. Serija: Istorija. – Scientific notes of Vinnytsia State Pedagogical University named after Mikhail Kotsyubynsky. Series: History, 54–60 [in Ukrainian].

Nacionaljna strateghija rozvytku osvity v Ukrajini na period do 2021 roku. (2013). [National Strategy for the Development of Education in Ukraine until 2021]: Ukaz Prezydenta Ukrajiny, 344/2013. [Decree of the President of Ukraine, 344/2013]. Retrieved from: https://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/344/2013/page [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennja derzhavnoji ciljovoji proghramy «Nacionaljnyj plan dij z realizaciji konvenciji pro prava invalidiv» na period do 2020 roku (2012). [On approval of the national target program «National Action Plan for the Implementation of the Convention on the Rights of Persons with Disabilities» until 2020] : Postanova Kabinet Ministriv Ukrajiny, 706. [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine, 706]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/706-2012-%D0%BF [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennja koncepciji rozvytku inkljuzyvnogho navchannja. (2010). [On approval of the concept of development of inclusive learning]: Nakaz ministerstva osvity i nauky Ukrajiny, 912. [Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine, 912]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-kontseptsii-rozvitku-inklyuzivnogo-navchannya [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennja Planu dij shhodo zaprovadzhennja inkljuzyvnogho navchannja u zaghaljnoosvitnikh navchaljnykh zakladakh na 2009-2012 roky. (2009). [On approval of the Action Plan on Inclusive Education in Secondary Schools for 2009-2012]: Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrajiny, 855. [Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine, 855]. Retrieved from: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/4828/ [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennja Planu zakhodiv z vykonannja rekomendacij, vykladenykh u zakljuchnykh zauvazhennjakh, nadanykh Komitetom OON z prav osib z invalidnistju, do pershoji dopovidi Ukrajiny pro vykonannja Konvenciji OON pro prava osib z invalidnistju na period do 2020 roku. (2016). [On the approval of the Action Plan on the implementation of the recommendations set out in the concluding observations submitted by the UN Committee on the Rights of Persons with Disabilities to the first report by Ukraine on the implementation of the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities for the period up to 2020] : Rozporjadzhennja Kabinetu Ministriv Ukrajiny, 1073-р. [Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine, 1073-р]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1073-2016-%D1%80 [in Ukrainian]

Pro zatverdzhennja Polozhennja pro inkljuzyvno-resursnyj centr. (2017). [On approval of the Regulations on the Inclusive Resource Center] : Postanova Kabinetu Ministriv Ukrajiny, 545. [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine, 545]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennja Porjadku orghanizaciji inkljuzyvnogho navchannja u zaghaljnoosvitnikh navchaljnykh zakladakh. (2011). [On approval of the Procedure for the organization of inclusive education in secondary schools] : Postanova Kabinetu Ministriv Ukrajiny, 872. [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine, 872]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-%D0%BF [in Ukrainian].

Salamansjka deklaracija ta ramky dij shhodo osvity osib z osoblyvymy osvitnimy potrebamy pryjnjata vsesvitnjoju konferencijeju shhodo osvity osib z osoblyvymy osvitnimy potrebamy: dostup i jakistj. (1994). [Salamanca Declaration and Framework for Action on the Education of Persons with Special Education Needs Adopted by the World Conference on Education for Persons with Special Educational Needs, 1994]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_001-94 (data zvernennja: 18.06.2019) [in Ukrainian].

Statystychni dani. Ministerstvo osvity i nauky Ukrajiny. (2019). [Statistics. Ministry of Education and Science of Ukraine]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/statistika-inklyuziya.pdf (data zvernennja: 16.07.2019) [in Ukrainian].

Booth, T. (1996). A perspective on inclusion from England. Cambridge Journal of Education. 26(1), 87–99.

McCoy, S., Banks, J. (2012). Simply academic? Why children with special educational needs don’t like school. European Journal of Special Needs Education. 27(1), 81–97.

Mclaughlin, M. J., Jordan, A. (2005). Push and pull: forces that are shaping inclusion in the United States and Canada. Contextualizing inclusive education: Evaluating old and new international paradigms. Routledge.

Meijer, C., Soriano, V., Watkins, A. (2003). Special needs education in Europe: Thematic publication. Middelfart, Denmark: European Agency For Development in Special Needs Education, 7–18.

Rodriguez, C. C., Garro-Gil, N. (2015). Inclusion and integration on special education. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 191, 1323–1327.

Sayed, Y. Soudien, C. Carrim, N. (2003). Discourses of exclusion and inclusion in the South: Limits and possibilities. Journal of Educational Change, 4, 231–248.

Downloads

Опубліковано

03.04.2023