СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ СУТНОСТІ ПОНЯТТЯ «ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ»
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.242901Ключові слова:
здоров’я, здобувач вищої освіти, заклад вищої освіти, здоров’язбережувальне освітнє середовище, майбутній фахівець з фізичної реабілітації, здоров’язбережувальні технологіїАнотація
У статті досліджено сучасні підходи до вдосконалення збереження та зміцнення здоров’я студентської молоді в умовах воєнної агресії в Україні. Слід зазначити, що, враховуючи реалії сьогодення, поняття «здоров’язбережувальне освітнє середовище», яке об’єднує всі напрямки діяльності закладу вищої освіти щодо формування, збереження та зміцнення здоров’я здобувачів, є надзвичайно актуальним.
У вирішенні цієї принципової проблеми велике значення має оздоровча діяльність сучасного закладу освіти. Тут закладається стрижень особистості, інтенсивно формуються основні соціальні установки, світоглядні основи, звички, розвиваються пізнавальні здібності, емоційно-вольова сфера, утверджуються різноманітні взаємини з навколишнім світом, життєві цінності, в тому числі здоров'я. Освітнє середовище, в основі якого лежать принципи збереження та зміцнення здоров’я здобувачів закладу та стимулювання позитивних процесів фізичного, інтелектуального, розумового та духовного розвитку особистості, назвали здоров’язбережувальним, а показниками його якості в системі освіти є динаміка стану здоров'я майбутніх фахівців, рівень підготовки та освіти. Рівень професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної реабілітації до формування здоров’язбережувального освітнього середовища є пріоритетною складовою успішності закладу вищої освіти, ефективності використання нових засобів навчання, що сприяють збереженню здоров’я здобувачів і відповідають вимогам часу.
Мета статті: теоретично обґрунтувати сучасні підходи до визначення сутності поняття «здоров’язбережувальне освітнє середовище» в закладі вищої освіти, що полягає в активізації професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної реабілітації.
Методологія. Систематизація та вивчення наукових публікацій, аналіз наукової та навчально-методичної літератури, Інтернет-джерел, розкриття основних визначень досліджуваної проблеми, узагальнення та висновки.
Наукова новизна полягає у визначенні та уточненні поняття «здоров’язбережувальне освітнє середовище», яке виступає як категорія, в якій втілюються та закріплюються досягнення здорового способу життя в напрямку оздоровчо-реабілітаційної роботи, їх розуміння, вміле використання, засвоєння та застосування в практичній діяльності, що сприяє ефективності професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної реабілітації.
Висновки. Автор статті приходить до висновку, що аналіз різноманітних сучасних підходів та літературних джерел щодо розуміння сутності такого поняття, як «здоров’язберігаюче освітнє середовище», дає змогу стверджувати, що воно поєднує в собі сукупність певних умов і здоров'язбережувальні педагогічні технології. Гігієнічні, психолого-педагогічні, організаційні, лікувальні, еколого-рекреаційні, освітні, фізкультурно-реабілітаційні, які забезпечують, вдосконалюють та виховують культуру здоров’я сучасного майбутнього фахівця.