СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ СУТНОСТІ ПОНЯТТЯ «ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ»

Автор(и)

  • Тетяна Бєлкова Кандидат педагогічних наук, докторант кафедри педагогіки педагогічного факультету, Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0000-0001-9357-8941

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.242901

Ключові слова:

здоров’я, здобувач вищої освіти, заклад вищої освіти, здоров’язбережувальне освітнє середовище, майбутній фахівець з фізичної реабілітації, здоров’язбережувальні технології

Анотація

У статті досліджено сучасні підходи до вдосконалення збереження та зміцнення здоров’я студентської молоді в умовах воєнної агресії в Україні. Слід зазначити, що, враховуючи реалії сьогодення, поняття «здоров’язбережувальне освітнє середовище», яке об’єднує всі напрямки діяльності закладу вищої освіти щодо формування, збереження та зміцнення здоров’я здобувачів, є надзвичайно актуальним.

У вирішенні цієї принципової проблеми велике значення має оздоровча діяльність сучас­ного закладу освіти. Тут закладається стрижень особистості, інтенсивно форму­ються основні соціальні установки, світоглядні основи, звички, розвиваються пізнавальні здібності, емоційно-вольова сфера, утверджуються різноманітні взаємини з навколишнім світом, життєві цінності, в тому числі здоров'я. Освітнє середовище, в основі якого лежать принципи збере­ження та зміцнення здоров’я здобувачів закладу та стимулювання позитивних процесів фізичного, інтелектуального, розумового та духовного розвитку особистості, назвали здоров’я­збережувальним, а показниками його якості в системі освіти є динаміка стану здоров'я майбутніх фахівців, рівень підготовки та освіти. Рівень професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної реабілітації до формування здоров’язбережувального освітнього середовища є пріоритетною складовою успішності закладу вищої освіти, ефективності використання нових засобів навчання, що сприяють збереженню здоров’я здобувачів і відповідають вимогам часу.

Мета статті: теоретично обґрунтувати сучасні підходи до визначення сутності поняття «здоров’язбережувальне освітнє середовище» в закладі вищої освіти, що полягає в активізації професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної реабілітації.

Методологія. Систематизація та вивчення наукових публікацій, аналіз наукової та навчально-методичної літератури, Інтернет-джерел, розкриття основних визначень досліджуваної проблеми, узагальнення та висновки.

Наукова новизна полягає у визначенні та уточненні поняття «здоров’язбережу­вальне освітнє середовище», яке виступає як категорія, в якій втілюються та закріплю­ються досягнення здорового способу життя в напрямку оздоровчо-реабілітаційної роботи, їх розуміння, вміле використання, засвоєння та застосування в практичній діяльності, що сприяє ефективності професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної реабілітації.

Висновки. Автор статті приходить до висновку, що аналіз різноманітних сучасних підходів та літературних джерел щодо розуміння сутності такого поняття, як «здоров’я­зберігаюче освітнє середовище», дає змогу стверджувати, що воно поєднує в собі сукупність певних умов і здоров'язбережувальні педагогічні технології. Гігієнічні, психолого-педагогічні, організаційні, лікувальні, еколого-рекреаційні, освітні, фізкультурно-реабілі­таційні, які забез­­пе­чують, вдосконалюють та виховують культуру здоров’я сучасного майбутнього фахівця.

Downloads

Опубліковано

18.02.2025

Номер

Розділ

ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ ТА ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ