ФОРМУВАННЯ У МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ ГОТОВНОСТІ ДО РОБОТИ В ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Автор(и)

  • Олена Полетай PhD in Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Pedagogy, Psychology and Methodology of Technological Education, T. H. Shevchenko National University «Chernihiv Colehium» https://orcid.org/0000-0002-6966-0205

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.242925

Ключові слова:

інклюзія, освіта, інклюзивна освіта, інклюзивне освітнє середовище, заклади освіти, дитина з особливими освітніми потребами, готовність, компоненти готовності, професійна підготовка

Анотація

У статті досліджуються дефініції «інклюзія», «інклюзивна освіта», «інклюзивне освітнє середовище», «дитина з особливими освітніми потребами». Висвітлюються деякі аспекти проблеми підготовки та готовності майбутніх педагогів професійного навчання до роботи в інклюзивному освітньому середовищі. Акцентується увага на тому, що готовність до такої діяльності є важливою складовою професійної підготовки студентської молоді у закладі вищої освіти. Визначені і проаналізовані компоненти готовності з урахуванням складових інклюзивного освітнього процесу.

Мета роботи. Визначення та аналіз компонентів готовності майбутніх педагогів професійного навчання до створення інклюзивного освітнього середовища.

Методологія. Аналіз літературних джерел із теми дослідження, систематизація, порівняння наукових поглядів, положень, організація дослідження (методом спостере­ження), визначення та узагальнення основних характеристик понять для виявлення суті інклюзивного освітнього середовища і виявлення компонентів готовності майбутніх педагогів професійного навчання до створення інклюзивного освітнього середовища.

Наукова новизна полягає у створенні комплексного впливу педагогічних умов, теоретичної і практичної частини, самостійної та індивідуальної роботи з освітнього компоненту «Інклюзивна освіта» та навчальної (педагогічної) практики на підготовку здобувача освіти і як наслідок формування його готовності до роботи в інклюзивному освітньому середовищі.

Висновки. Освіта сьогодні вимагає впровадження новітніх педагогічних технологій, які будуть стимулювати появу інтересу і, як наслідок, пізнавальну активність у учня. Саме тому, для досягнення цієї мети потрібні ґрунтовно підготовлені педагоги, які зможуть працювати з різними категоріями дітей і будуть готові впроваджувати в навчальний процес нове і креативне. Введений в професійну підготовку майбутніх педагогів професійного навчання освітній компонент «Інклюзивна освіта» є на часі та сприяє якості підготовки, тобто формує готовність здобувачів освіти до виконання діяльності, пов’язаної зі створення інклюзивного освітнього середовища. Для вдосконалення умінь щодо практичного компоненту готовності, необхідно  надати можливість здобувачам освіти проходити практику в закладах де є інклюзивна освіта і збільшити модуль з дослідження інклюзії під час навчальної (педагогічної) практики з метою формування зазначеного компоненту готовності.

Downloads

Опубліковано

18.02.2025

Номер

Розділ

ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ СУЧАСНОГО ПЕДАГОГА