ПОГЛЯДИ ВИКЛАДАЧІВ ЧЕРНІГІВСЬКОГО КОЛЕГІУМУ (1700 – 1786) НА НАВЧАННЯ ТА РЕФОРМУВАННЯ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.242943Ключові слова:
Чернігівський колегіум, викладацький склад, реформування освітиАнотація
Мета статті – проаналізувати зміни в освітніх процесах, які відбулися в середовищі Чернігівського колегіуму протягом XVIII ст. через призму поглядів його викладачів.
Методологія. Методологічною основою дослідження є історико-хронологічний підхід, який допомагає виявленню освітніх змін на певному історичному етапі у тісному зв’язку з конкретними історичними умовами і в хронологічній послідовності та культурологічний підхід, який сприяє пошуку та аналізу теоретичних і практичних надбань викладачів одного з духовних освітніх закладів Чернігівщини XVIII ст. Відповідно, в дослідженні використовуються ретроспективний, хронологічно-системний, проблемно-пошуковий методи, історико-педагогічний аналіз літературних джерел.
Наукова новизна роботи полягає у спробі оцінити якісно нові освітні процеси та становище освітнього середовища у Чернігівському колегіумі та виокремити ключові реформаторські погляди викладачів даного закладу освіти.
Висновки. Чернігівський колегіум утворився в часи відносної стабілізації політичних процесів у козацькій державі. Його освітні традиції формувалися під впливом традицій Києво-Могилянської академії та західноєвропейських закладів освіти. У структурі освітнього середовища колегіуму можна простежити впровадження практик гуманістичної школи та європейського докласичного університету та, відповідно, відображення глибинних культурних процесів, які відбувалися у Західній та Центральній Європі.
Під впливом європейських культурних традицій формувалися й погляди викладачів колегіуму на реформування освітнього простору закладу освіти. Очевидним є той факт, що в колегіумі відбувалося не просто запозичення культурних форм, але й їх успішна адаптація та поєднання з місцевими традиціями. Відтак, духовний навчальний заклад Чернігова став одним із особливих культурно-освітніх феноменів XVIII століття.