ФОРМУВАННЯ ІКТ-КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ

Автор(и)

  • Микола Носко Доктор педагогічних наук, професор, дійсний член НАПН України, Заслужений діяч науки і техніки України, професор, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0001-9903-9164
  • Ольга Мехед Доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри біології, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0001-9485-9139
  • Дмитро Мехед Кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри кібербезпеки та математичного моделювання, Національний університет «Чернігівська політехніка» https://orcid.org/0000-0003-3905-3620

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.242922

Ключові слова:

заклади вищої освіти, освітній процес, ІКТ - компетентності, сучасні технології, майбутні педагоги

Анотація

У статті досліджується актуальне питання формування ІКТ-компетентностей у майбутніх педагогів як необхідного компонента їхньої професійної підготовки в умовах цифровізації освіти. Зважаючи на важливість ІКТ-компетентностей для інтеграції сучасних технологій у навчальний процес, дослідження фокусується на основних викликах і можливостях, пов’язаних із впровадженням інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у педагогічній освіті. Оскільки стрімкий розвиток цифрових технологій потребує відповідних змін у змісті та методах навчання, стає очевидним, що педагоги повинні мати не лише базові навички роботи з комп’ютерними системами, а й глибше розуміння принципів та інструментів цифрової педагогіки. У статті висвітлено значення формування ІКТ-компетентностей як важ­ли­вого аспекту готовності майбутніх фахівців до роботи в інформаційному суспільстві. Автори досліджують, як формування ІКТ-компетентностей сприяє підвищенню якості навчання, забез­печуючи педагогам можливості для індивідуалізації та інноваційного підходу до викладання.

Мета роботи полягає в обґрунтуванні теоретичних підходів та визначенні ефективних методів розвитку ІКТ-компетентностей у студентів педагогічних закладів вищої освіти.

Методологія дослідження базується на використанні системного підходу, що поєднує теоретичні та емпіричні методи, зокрема аналіз і синтез літературних джерел, анкетування студентів, педагогічне спостереження та аналіз навчальних планів. Також використано експериментальний метод для оцінки рівня сформованості ІКТ-компетент­ностей студентів.

Наукова новизна дослідження полягає у визначенні оптимальних умов та методів, які сприяють ефективному формуванню ІКТ-компетентностей у майбутніх педагогів, зокрема через інтеграцію цифрових технологій у навчальний процес, застосування гейміфікації та методів проєктного навчання.

Висновки. Результати дослідження свідчать, що успішне формування ІКТ-компетен­тностей залежить від систематичного залучення студентів до роботи з інформаційно-комунікаційними технологіями, а також від підготовки викладачів до впровадження сучасних цифрових інструментів у процес підготовки педагогів. У статті представлено рекомендації щодо адаптації навчальних програм для забезпечення необхідного рівня ІКТ-компетентності випускників педагогічних спеціальностей.

Downloads

Опубліковано

18.02.2025

Номер

Розділ

ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ СУЧАСНОГО ПЕДАГОГА