ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ МИСТЕЦТВА ЯК УМОВИ ЇХ УСПІШНОЇ СОЦІАЛІЗАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.58407/231902Ключові слова:
емоційна культура, соціалізація, молодші школярі, уроки мистецтваАнотація
У статті актуалізовано важливість формування емоційної культури молодших школярів на уроках мистецтва як умови їх успішної соціалізації. Виділено наукові тенденції, у яких представлено аналіз досліджень з проблеми формування емоційної культури та освітні документи, у яких серед обов’язкових результатів навчання молодших школярів визначено здатність регулювати власний емоційний стан засобами мистецтва, що є складовою емоційної культури особистості в цілому та умовою їх успішної соціалізації. Викладено основні положення, які висвітлюють сутність феномена «емоційна культура», надано авторське формулювання терміну «емоційна культура», визначено зміст і компоненту структуру емоційної культури учнів молодшого шкільного віку.
Мета роботи – на основі аналізу науково-педагогічної літератури розкрити сутність і зміст емоційної культури особистості, визначити її компонентну структуру, обґрунтувати значення уроків мистецтва у формуванні емоційної культури молодших школярів як умови їх успішної соціалізації.
Методологія. Методологічну основу дослідження становлять: положення філософії про природу, сутність людини, її розвиток у діяльності; положення про сутність та умови розвитку особистості в молодшому шкільному віці, формування емоційної сфери та емоційної культури школярів; уявлення про структуру емоційної культури, концептуальні положення про місце і роль емоцій; осмислення і розуміння суб’єктом власних емоцій; соціально-адаптаційний потенціал емоційної культури. У дослідженні використано методи теоретичного аналізу наукової літератури з проблеми, абстрагування, синтезу, узагальнення.
Наукова новизна полягає в уточненні сутності поняття «емоційна культура, визначенні її змісту та компонентної структури, обґрунтуванні значення уроків мистецтва для формування в молодших школярів емоційної культури як умови їх успішної соціалізації.
Висновки. Зроблено висновки про те, що у процесі соціалізації особистості формування емоційної культури має суттєве значення. Проблема формування емоційної сфери та, зокрема емоційної культури, є особливо актуальною щодо учнів молодшого шкільного віку, оскільки саме в цей віковий період діти активно входять в соціальне середовище, збагачують досвід взаємодії та спілкування. Обґрунтовано значення уроків мистецтва у формуванні емоційної культури молодших школярів. Розроблена у процесі дослідження компонентна структура емоційної культури окреслює змістові критерії дослідження стану її сформованості в учнів молодшого шкільного віку. Подальшого вивчення набувають питання визначення й апробації педагогічних умов та методів формування емоційної культури молодших школярів на уроках мистецтва, що значно підвищить рівень соціалізації учнів.
Посилання
Vasylkivskyi I. P. (2021). Vykhovannia emotsiinoho intelektu uchniv serednoho shkilnoho viku [Training of emotional intellect in secondary school students. Dissertation on the degree of Doctor of Philosophy. Specialty 011]. Kyiv, Ukraine: Osvitni, pedahohichni nauky.
Goulman D. (2009). Emotsionalnyi intellekt. Obuchenie i vdohnovenie. Novaya model obrazovaniya [Emotional intellect. Teaching and inspiring. New educational model]. Moscow, Vladimir, Russia: VKT.
Hrusha L.O. (2009). Pedahohichni umovy vykhovannia emotsiinoi kultury ditei molodshoho shkilnoho viku [Pedagogical conditions for emotional culture formation in primary school children. Dissertation on the degree of Doctor of Philosophy. Specialty 13.00.07 – theory and methodology of education]. Kyiv, Ukraine.
Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity: vid 21.02.2018 r. # 87 {iz zminamy, vnesenymy zghidno iz Zakonom # 668 vid 24.07.2019} [State standard of primary education 21.02.2018, № 87 with changes from 24.07.2019]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text
Kotyk T. M. (2020). Nova ukrainska shkola: teoriia i praktyka formuvannia emotsiinoho intelektu v uchniv pochatkovoi shkoly: navchalno-metodychnyi posibnyk dlia vchyteliv pochatkovoi shkoly [New Ukrinian school: theory and practice of emotional intellect formation in primary school children]. Ternopil, Ukraine: Aston.
Lytvynenko O. H. (2021). Formuvannia sotsialnoi aktyvnosti molodshykh shkoliariv u pozaurochnii vykhovnii diialnosti [Social activity formation in primary school children with extracurricular training activities. Dissertation on the degree of Doctor of Philosophy]. Uman, Ukraine.
Nazaykinskyi E. V. (1972). O psykholohii muzykalnoho vospriyatiya [On psychology of music perception]. Moscow, Russia: Muzyka.
Shapar V. B., Olefir V. O, Kufliievskyi A. S. and others (2009). Psykholohichnyi tlumachnyi slovnyk naisuchasnishykh terminiv [Pychological thesaurus of contemporary terms]. Kharkiv, Ukraine: Prapor.
Savchenko Yu. Yu. (2014) Rozvytok emotsiinoho intelektu uchniv molodshoho shkilnoho viku. Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti, # 12 [Emotional intellect development in primary school students]. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Otros_2014_12_5
Sukhomlynskyi V. O. (1977). Narodzhennia hromadianyna. Vybrani tvory [the Birth of a citizen]. Kyiv, Ukraine: Rad. Shkola.
Typova osvitnia prohrama dlia 1-2 klasiv, rozroblena pid kerivnytstvom O. Ya. Savchenko [Typical educational programme for 1-2 forms]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%2 0serednya/ programy-1-4-klas/2019/11/1-2-dodatki.pdf