ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ МИСТЕЦТВА ЯК УМОВИ ЇХ УСПІШНОЇ СОЦІАЛІЗАЦІЇ

Автор(и)

  • Тетяна Дорошенко Національний університет "Чернігівський колегіум" імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-8751-421X
  • Лілія Сіліна Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0001-5927-0345

DOI:

https://doi.org/10.58407/231902

Ключові слова:

емоційна культура, соціалізація, молодші школярі, уроки мистецтва

Анотація

У статті актуалізовано важливість формування емоційної культури молодших школярів на уроках мистецтва як умови їх успішної соціалізації. Виділено наукові тенденції, у яких представлено аналіз досліджень з проблеми формування емоційної культури та освітні документи, у яких серед обов’язкових результатів навчання молодших школярів визначено здатність регулювати власний емоційний стан засобами мистецтва, що є складовою емоційної культури особистості в цілому та умовою їх успішної соціалізації. Викладено основні положення, які висвітлюють сутність феномена «емоційна культура», надано авторське формулювання терміну «емоційна культура», визначено зміст і компоненту структуру емоційної культури учнів молодшого шкільного віку.
Мета роботи – на основі аналізу науково-педагогічної літератури розкрити сутність і зміст емоційної культури особистості, визначити її компонентну структуру, обґрунтувати значення уроків мистецтва у формуванні емоційної культури молодших школярів як умови їх успішної соціалізації.
Методологія. Методологічну основу дослідження становлять: положення філософії про природу, сутність людини, її розвиток у діяльності; положення про сутність та умови розвитку особистості в молодшому шкільному віці, формування емоційної сфери та емоційної культури школярів; уявлення про структуру емоційної культури, концептуальні положення про місце і роль емоцій; осмислення і розуміння суб’єктом власних емоцій; соціально-адаптаційний потенціал емоційної культури. У дослідженні використано методи теоретичного аналізу наукової літератури з проблеми, абстрагування, синтезу, узагальнення.
Наукова новизна полягає в уточненні сутності поняття «емоційна культура, визначенні її змісту та компонентної структури, обґрунтуванні значення уроків мистецтва для формування в молодших школярів емоційної культури як умови їх успішної соціалізації.
Висновки. Зроблено висновки про те, що у процесі соціалізації особистості формування емоційної культури має суттєве значення. Проблема формування емоційної сфери та, зокрема емоційної культури, є особливо актуальною щодо учнів молодшого шкільного віку, оскільки саме в цей віковий період діти активно входять в соціальне середовище, збагачують досвід взаємодії та спілкування. Обґрунтовано значення уроків мистецтва у формуванні емоційної культури молодших школярів. Розроблена у процесі дослідження компонентна структура емоційної культури окреслює змістові критерії дослідження стану її сформованості в учнів молодшого шкільного віку. Подальшого вивчення набувають питання визначення й апробації педагогічних умов та методів формування емоційної культури молодших школярів на уроках мистецтва, що значно підвищить рівень соціалізації учнів.

Біографії авторів

Тетяна Дорошенко , Національний університет "Чернігівський колегіум" імені Т.Г. Шевченка

Researcher ID J-2211-2016
Scopus Author ID 57203247942
Доктор педагогічних наук, професор,
професор кафедри мистецьких дисциплін,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Лілія Сіліна , Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Магістрантка, Національний університет
«Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Vasylkivskyi I. P. (2021). Vykhovannia emotsiinoho intelektu uchniv serednoho shkilnoho viku [Training of emotional intellect in secondary school students. Dissertation on the degree of Doctor of Philosophy. Specialty 011]. Kyiv, Ukraine: Osvitni, pedahohichni nauky.

Goulman D. (2009). Emotsionalnyi intellekt. Obuchenie i vdohnovenie. Novaya model obrazovaniya [Emotional intellect. Teaching and inspiring. New educational model]. Moscow, Vladimir, Russia: VKT.

Hrusha L.O. (2009). Pedahohichni umovy vykhovannia emotsiinoi kultury ditei molodshoho shkilnoho viku [Pedagogical conditions for emotional culture formation in primary school children. Dissertation on the degree of Doctor of Philosophy. Specialty 13.00.07 – theory and methodology of education]. Kyiv, Ukraine.

Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity: vid 21.02.2018 r. # 87 {iz zminamy, vnesenymy zghidno iz Zakonom # 668 vid 24.07.2019} [State standard of primary education 21.02.2018, № 87 with changes from 24.07.2019]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text

Kotyk T. M. (2020). Nova ukrainska shkola: teoriia i praktyka formuvannia emotsiinoho intelektu v uchniv pochatkovoi shkoly: navchalno-metodychnyi posibnyk dlia vchyteliv pochatkovoi shkoly [New Ukrinian school: theory and practice of emotional intellect formation in primary school children]. Ternopil, Ukraine: Aston.

Lytvynenko O. H. (2021). Formuvannia sotsialnoi aktyvnosti molodshykh shkoliariv u pozaurochnii vykhovnii diialnosti [Social activity formation in primary school children with extracurricular training activities. Dissertation on the degree of Doctor of Philosophy]. Uman, Ukraine.

Nazaykinskyi E. V. (1972). O psykholohii muzykalnoho vospriyatiya [On psychology of music perception]. Moscow, Russia: Muzyka.

Shapar V. B., Olefir V. O, Kufliievskyi A. S. and others (2009). Psykholohichnyi tlumachnyi slovnyk naisuchasnishykh terminiv [Pychological thesaurus of contemporary terms]. Kharkiv, Ukraine: Prapor.

Savchenko Yu. Yu. (2014) Rozvytok emotsiinoho intelektu uchniv molodshoho shkilnoho viku. Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti, # 12 [Emotional intellect development in primary school students]. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Otros_2014_12_5

Sukhomlynskyi V. O. (1977). Narodzhennia hromadianyna. Vybrani tvory [the Birth of a citizen]. Kyiv, Ukraine: Rad. Shkola.

Typova osvitnia prohrama dlia 1-2 klasiv, rozroblena pid kerivnytstvom O. Ya. Savchenko [Typical educational programme for 1-2 forms]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%2 0serednya/ programy-1-4-klas/2019/11/1-2-dodatki.pdf

Downloads

Опубліковано

06.03.2023