БАЗОВА ПІДГОТОВКА СТУДЕНТІВ ДО ДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ КРИТИЧНОГО СЕРЕДОВИЩА (НАДЗВИЧАЙНОГО СТАНУ)
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.253144Ключові слова:
студенти, спеціальні якості, розвиток, ризик, психологічний стан, вправиАнотація
Вибір теми дослідження та її актуальність викликана проблемами існування та життєдіяльності людини в теперішніх умовах воєнних дій, а це значить, що студенти як окрема категорія суспільства, перебувають в умовах ризику, де не має стереотипів. Життєдіяльність в таких умовах залежить від того на скільки вони можуть швидко орієнтуватися, мати стійкість відповідно розвинутої якості в подоланні психологічних бар’єрів. Є необхідність підготувати студентів до сприйняття небезпечних проявів в стійкому психологічному стані. Фізично підготовлений студент без цілеспрямованого розвитку спеціальних якостей не завжди досягає позитивного результату в прийняття правильного рішення та в виборі рухових дій у критичних ситуаціях. Перед усім він повинен критично оцінювати власні рухові можливості (здібності), регулювати емоції, нервово-м’язову напруженість, контролювати стан і функції організму. Розвиток спеціальних якостей, таких як: комунікабельність, зосередженість, сприйняття небезпеки, творчих здібностей, рухової чутливості, вольових зусиль, гнучкості можуть бути вирішальними на момент виникнення загрози. Важливим компонентом базової підготовки студентів полягає в тому, що розвиток зазначених якостей надає спроможність прогнозувати загрозу й цим будувати власну подальшу поведінку. Розвиток спеціальних якостей сприяє оцінюванню ризики в різних критичних умовах середовища.
Метою статті є дослідження розширення базової підготовки студентів на основі розвитку тих спеціальних якостей, що підвищують їх спроможність своєчасно орієнтуватися й правильно приймати рішення під час перебування в зоні ризику. Тому, одним із завдань було визначити перелік якостей, які є пріоритетними для подальшого їх розвитку та за визначеними окремими вправами (як приклад) перевірити рівень стійкості в подолані психологічного бар’єру. Зміст розвитку спеціальних якостей подано у форматі тезисів (скороченому вигляді), в основному пропонуються методи й принципи формування якостей.
Методологічною основою є класичні методи дослідження: метод аналізу, діалектичний метод, пояснення, узагальнення.
Наукова новизна полягає в тому, що вперше концептуально розглядається розвиток у студентів спеціальних якостей для їх перебування в зоні ризиків.
Висновки. Зазначено, що згідно з результатами дослідження у студентів спостерігаються прояви рішучості, самовпевненості. Однак є застереження, що деякі студенти не зовсім правильно оцінюють (переоцінюють) власні можливості та піддають своє здоров’я небезпеці. Рівень загрози та можливості студента не співпадають. У подальшому є сенс відповідно до розвитку даної тематики навчати студентів розпізнавати ступінь потенційної загрози за рівнем її прояву. Методи, які використані в дослідженні можуть бути задіяні при відборі студентів до діяльності в різних складних ситуаціях згідно до їх спроможносте, а також бути доповненням в розширенні таких тематичних дисциплін, як «Самооборона», «Самозахист» або «Безпека життєдіяльності».