ЗАМІТКИ ПРО СОЦІАЛЬНЕ ВИХОВАННЯ В ІСПАНСЬКІЙ ПЕДАГОГІЧНІЙ ПРЕСІ У 1900–1910-Х РОКАХ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.253337Ключові слова:
іспанська педагогічна преса, періодичні видання, соціальне виховання, соціальна педагогіка, народна освіта, реформаторський рух, іспанські педагогиАнотація
В іспанській педагогічній пресі на початку ХХ століття проблематика соціального виховання та соціальної педагогіки вийшла на передній план. Численні публікації, присвячені темі соціального виховання, в іспанських періодичних виданнях у 1900–1910-х роках, свідчили про значно збільшений інтерес до гострих питань реформування народної освіти в Іспанії.
Мета роботи передбачає вивчення проблематики педагогічних періодичних видань в Іспанії у 1900–1910-х роках та з’ясування, яким чином відображалися у цих виданнях ідеї стосовно соціального виховання та соціальної педагогіки.
Методологія. У процесі дослідження змісту іспанської педагогічної преси на початку ХХ століття використовувалися такі конкретно-наукові підходи, як порівняльно-педагогічний, парадигмально-педагогічний, проблемно-історичний, герменевтичний. Основними методами дослідження були педагогіко-ретроспективний, порівняльно-зіставний, метод герменевтики.
Замітки про соціальне виховання в іспанській педагогічній пресі 1900–1910-х років було класифіковано на три групи: до першої групи віднесено ті публікації, що презентували педагогічні ідеї іспанських педагогів стосовно соціального виховання та соціальної педагогіки; до другої групи – повідомлення про лекції, доповіді, виступи іспанських освітян, присвячені проблематиці соціального виховання; до третьої групи – замітки про різні події у справі соціального виховання за кордоном або про іноземні видання зі соціальної педагогіки.
Наукова новизна. У статті представлено класифікацію заміток про соціальне виховання в іспанській педагогічній пресі 1900–1910-х років; обґрунтовано значення періодичних видань в Іспанії на початку ХХ століття у поширенні соціально-педагогічних ідей.
Висновки. Преса у Королівстві Іспанія на початку ХХ століття відкривала інтелектуалам великий простір впливу на народні маси. Актуалізація соціально-педагогічних ідей, поширюваних в іспанських періодичних виданнях упродовж 1900–1910-х років, була обумовлена передусім необхідністю подолання масової неграмотності населення та відсталості Королівства від розвинених європейських держав. Ідеї іспанських освітян стосовно соціального виховання та соціальної педагогіки, що знайшли своє відображення у педагогічній пресі на початку ХХ століття, передбачали масштабне реформування народної освіти у країні та досягнення всезагального народного просвітництва.