ФОРМУВАННЯ М’ЯКИХ НАВИЧОК У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ ПЕДАГОГА У ЗВО
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.253322Ключові слова:
м’які навички, тверді навички, комунікація, емпатія, самоменеджмент, мотивація, цілепокладанняАнотація
В умовах трансформаційних суспільних перетворень та динамічних інноваційних процесів, значних змін зазнає система вітчизняної освіти. Реалізація модернізаційних змін, передбачає перегляд традиційних моделей та методів навчання, а отже виникає потреба у фахівцях, які здатні до виявлення та реалізації власного внутрішнього потенціалу. Сьогодні, для того щоби стати успішним професіоналом, недостатньо володіти тільки енциклопедичними знаннями та досвідом.
«М’які навички» – це соціальні, комунікативні, лідерські, командні, мисленнєві навички. М’які навички необхідні у будь-якому виді діяльності, що визначає потребу їх формування починаючи зі школи та продовжуючи цей процес в ЗВО. До них належать уміння спілкуватися, працювати в команді, переконувати, вирішувати проблеми, приймати рішення, керувати своїм часом, мотивувати себе та інших. Структурними складовими «soft skills» майбутнього педагога є наступні компоненти: соціально-комунікативний, емоційний, когнітивний, прогностичний, управлінський, акмеологічний, інноваційний. Освітній процес у закладі вищої освіти має значний потенціал щодо формування у майбутніх педагогів «м’яких навичок». У процесі навчальної та, у майбутньому, професійної діяльності педагога, «soft skills» набувають значення необхідних професійних умінь.
Метою статті є аналіз формування «soft skills» у процесі професійної підготовки майбутніх педагогів.
Методологічною основою статті є філософські, психологічні, педагогічні теорії та положення, які розкривають концептуальні підходи щодо досліджуваної проблематики.
Наукова новизна полягає у розгляді цілеспрямованого формування м’яких навичок у процесі підготовки педагога у ЗВО.
Висновки. Результатом формування «м’яких навичок» або «soft skills» у майбутніх педагогів стає розвиток активної творчої позиції та формування ефективних стратегій поведінки щодо майбутньої професійної діяльності. «Soft skills» включають комунікативні навички та навички соціальної взаємодії, деякі внутрішні характеристики особистості. Вони охоплюють значний спектр навичок, поведінкових моделей, ціннісних установок, особистісних якостей, які дозволяють педагогу ефективно взаємодіяти з оточуючими, співпрацювати з колективом, досягати поставленої мети.