МОДЕЛЬ STEM-НАВІГАТОРА ЯК ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У СТАРШОКЛАСНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.253330Ключові слова:
STEM - навігатор, інженерна освіта, педагогічні умови, критичне мислення, технологічна грамотність, інтеграція дисциплін, проєктне навчання, модель STEM - навігатораАнотація
У статті досліджується впровадження моделі STEM-навігатора в контексті сучасного освітнього простору, що сприяє розвитку технічних та критичних компетентностей учнів. Визначено, що інтеграція дисциплін STEM (наука, технології, інженерія та математика) в навчальний процес є ефективним інструментом для розвитку ключових компетентностей, зокрема, самостійності, технологічної грамотності та креативності. Автори аналізують основні педагогічні умови, які необхідні для успішної реалізації цієї моделі в загальноосвітніх закладах освіти. Окремо розроблено модель STEM-навігатора, що втілює міждисциплінарний підхід до навчання та інтегрує різні аспекти STEM-освіти в єдину когерентну структуру. Зазначено, що використання моделі дозволяє підвищити зацікавленість учнів у технічних науках, сприяє розвитку навичок критичного мислення та ефективного вирішення комплексних задач. Стаття спрямована на підтримку педагогічних інновацій та покращення якості професійної підготовки учнів через інтеграцію міждисциплінарних знань та технологій у сучасну освітню практику.
Мета статті: здійснити комплексний аналіз освітнього потенціалу робототехніки як засобу міждисциплінарної інтеграції природничих наук, технологій, інженерії, мистецтва та математики (STEM) у сучасному освітньому процесі; обґрунтувати сукупність педагогічних умов для ефективної імплементації робототехніки в освітнє середовище загальної середньої освіти України.
Методологія дослідження: систематизація наукових праць у сфері STEM-освіти, аналіз сучасних підходів до інтеграції предметів STEM у навчальний процес, а також вивчення досвіду вітчизняних та зарубіжних дослідників. Дослідження спирається на теоретичні моделі STEM-освіти, зокрема на основі методів активного навчання та дослідницького підходу.
Наукова новизна: полягає у теоретичному обґрунтуванні, розробленні та візуалізації інноваційної педагогічної моделі «STEM-навігатор» як інструмента формування ключових компетентностей старшокласників. Уперше запропоновано науково обґрунтовану сукупність педагогічних умов реалізації моделі STEM-навігатора в освітньому процесі, яка передбачає поєднання проєктно-дослідницької діяльності, формувальне оцінювання, цифровізацію освітнього середовища, індивідуалізацію траєкторії навчання та залучення учнів до практикоорієнтованої STEM-активності.
Висновки: у результаті проведеного дослідження зроблено висновок, що інтеграція STEM-навігатора в освітній процес є потужним інструментом для розвитку ключових компетентностей учнів, зокрема самостійності, технологічної грамотності та креативності. Залучення учнів до діяльності на основі STEM-моделі сприяє їхньому всебічному розвитку, підвищує зацікавленість у технічних науках і забезпечує формування у них навичок, які є важливими для успішної професійної діяльності у майбутньому.