МОДЕЛЬ STEM-НАВІГАТОРА ЯК ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У СТАРШОКЛАСНИКІВ

Автор(и)

  • Любов Хоменко Кандидат фізико-математичних дисциплін, доцент, доцент кафедри теорії та методики технологічної освіти, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка https://orcid.org/0000-0001-6806-2783
  • Сергій Кашуба Аспірант кафедри теорії та методики технологічної освіти факультету технологій та дизайну, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка
  • Вікторія Іванова Учитель-методист вищої категорії інформатики, Науковий ліцей №3 Полтавської міської ради

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.253330

Ключові слова:

STEM - навігатор, інженерна освіта, педагогічні умови, критичне мислення, технологічна грамотність, інтеграція дисциплін, проєктне навчання, модель STEM - навігатора

Анотація

У статті досліджується впровадження моделі STEM-навігатора в контексті сучасного освітнього простору, що сприяє розвитку технічних та критичних компетент­ностей учнів. Визначено, що інтеграція дисциплін STEM (наука, технології, інженерія та математика) в навчальний процес є ефективним інструментом для розвитку ключових компетентностей, зокрема, самостійності, технологічної грамотності та креативності. Автори аналізують основні педагогічні умови, які необхідні для успішної реалізації цієї моделі в загальноосвітніх закладах освіти. Окремо розроблено модель STEM-навігатора, що втілює міждисциплінарний підхід до навчання та інтегрує різні аспекти STEM-освіти в єдину когерентну структуру. Зазначено, що використання моделі дозволяє підвищити зацікав­леність учнів у технічних науках, сприяє розвитку навичок критичного мислення та ефективного вирішення комплексних задач. Стаття спрямована на підтримку педагогічних інновацій та покращення якості професійної підготовки учнів через інтеграцію міждисцип­лінарних знань та технологій у сучасну освітню практику.

Мета статті: здійснити комплексний аналіз освітнього потенціалу робототехніки як засобу міждисциплінарної інтеграції природничих наук, технологій, інженерії, мистецтва та математики (STEM) у сучасному освітньому процесі; обґрунтувати сукупність педагогічних умов для ефективної імплементації робототехніки в освітнє середовище загальної середньої освіти України.

Методологія дослідження: систематизація наукових праць у сфері STEM-освіти, аналіз сучасних підходів до інтеграції предметів STEM у навчальний процес, а також вивчення досвіду вітчизняних та зарубіжних дослідників. Дослідження спирається на теоретичні моделі STEM-освіти, зокрема на основі методів активного навчання та дослідницького підходу.

Наукова новизна: полягає у теоретичному обґрунтуванні, розробленні та візуалізації інноваційної педагогічної моделі «STEM-навігатор» як інструмента формування ключових компетентностей старшокласників. Уперше запропоновано науково обґрунтовану сукуп­ність педагогічних умов реалізації моделі STEM-навігатора в освітньому процесі, яка передбачає поєднання проєктно-дослідницької діяльності, формувальне оцінювання, цифро­візацію освітнього середовища, індивідуалізацію траєкторії навчання та залучення учнів до практикоорієнтованої STEM-активності.

Висновки: у результаті проведеного дослідження зроблено висновок, що інтеграція STEM-навігатора в освітній процес є потужним інструментом для розвитку ключових компетентностей учнів, зокрема самостійності, технологічної грамотності та креатив­ності. Залучення учнів до діяльності на основі STEM-моделі сприяє їхньому всебічному розвитку, підвищує зацікавленість у технічних науках і забезпечує формування у них навичок, які є важливими для успішної професійної діяльності у майбутньому.

Downloads

Опубліковано

17.09.2025