ПРОФЕСІЙНА ГОТОВНІСТЬ ДО ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ: ПРОБЛЕМНЕ ПОЛЕ

Автор(и)

  • Лариса Городнича Кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри іноземних мов, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка (Чернігів, Україна) https://orcid.org/0000-0002-6795-5958
  • Владислав Ольховик Аспірант, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка (м. Чернігів, Україна) https://orcid.org/0009-0008-6245-6878

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.232114

Ключові слова:

професійна готовність, педагогічна діяльність, анкетування, здобувачі вищої освіти, майбутні учителі іноземних мов

Анотація

Готовність до педагогічної діяльності одна з найбільш актуальних у освітньому процесі проблем сьогодення, безпосередньо впливає на якість вітчизняної освіти і відображає всі негативні суспільні явища на рівні підготовки мотивованого в своїй діяльності учителя.
Метою статті є визначення важливих складових готовності майбутніх учителів до професії вчителя та наявності усвідомлення особливого місця цієї професії в системі сучасних соціальних координат. Метод анкетування, застосований для проведення опитування здобувачів вищої педагогічної освіти після виробничої (педагогічної) практики, дозволяє виявити особистісні мотиви вибору фаху, вподобання в процесі педагогічної діяльності, складнощі, які виникають при зануренні в справжній освітній процес і скорегувати професійну мотивацію майбутніх учителів іноземних мов.
Методологія дослідження передбачає застосування загальнологічних методів аналізу, синтезу та узагальнення проблематики вивчення професійної готовності в гуманітарному дискурсі, як-от психології, педагогіки, філософії освіти тощо. Анкетування як специфічний метод опитування, проведений однократно, дозволив виявити різновиди мотиваційного вибору майбутнього фаху вчителя англійської мови, з’ясувати і систематизувати основні проблеми, що виникли під час виробничої (педагогічної) практики здобувачів вищої освіти спеціальностей Середня освіта (Англійська мова і зарубіжна література) та Середня освіта (Українська мова і література. Англійська мова). Аксіологічний підхід визначив ціннісні орієнтири майбутніх учителів іноземних мов у напрямку життєвих пріоритетів у виборі майбутньої фахової діяльності.
Наукова новизна дослідження пов’язана зі спробою дослідити особливості професійної підготовки до педагогічної діяльності майбутніх учителів іноземних мов, місця власне іноземної мови у пріоритетах вибору професії, використовуючи метод анкетування для з’ясування рівня сформованості професійної готовності до педагогічної діяльності після проходження виробничої (педагогічної) практики.
Висновки. У ході дослідження визначено важливі складові готовності до професії вчителя іноземних мов, з’ясовано суттєві складнощі у формуванні мотиваційної складової, розкрито ряд загальних проблем, що виникли під час проходження виробничої (педагогічної) практики і досліджено ефективні прийоми для покращення якості професійної готовності до педагогічної діяльності майбутніх учителів.

Посилання

Bocharnykova, T. F. (2012). Osoblyvosti profesiino-pedahohichnoi spriamovanosti maibutnikh uchyteliv inozemnykh mov [Peculiarities of professional and pedagogical orientation of future foreign languages teachers]. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity [Problems of engineer-pedagogical education], 36, 21–25. [in Ukrainian].

Vozniuk, O. V. (2013). Rozvytok osobystosti pedahoha v umovakh tsyvilizatsiinykh zmin: teoriia i praktyka [The development of teacher's personality in the conditions of civilizational changes: theory and practice]. Monogragh. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU imeni Ivana Franka. [in Ukrainian].

Harmash, O. M. (2020). Suchasni naukovi pidkhody do profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv inozemnykh mov [Modern scientific approaches to professional training of future foreign languages teachers]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology Retrieved from: https://journals. indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/1248083.pdf (Last accessed: 5.05.2023) [in Ukrainian].

Gorodnycha, L., Olkhovyk, M., Stechenko, T. (2021). Metodyka verbalnoi vzaiemodii neda flandersa u konteksti samootsinky rivnia pedahohichnoho spilkuvannia vchytelia ZZSO [Methodology of Flanders’ verbal interaction in the context of secondary school teacher’s self-esteem while pedagogical communication] Visnyk of T.H. Shevchenko National University «Chernihiv Colehium». Series: Pedagogical Sciences. Issue 14–15 (170–171).170–174. [in Ukrainian].

Kontseptsiia rozvytku pedahohichnoi osvity [Concept of pedagogical education development].(2018). Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti. (Last accessed: 5.05.2023) [in Ukrainian].

Levsheniuk, N. (2014). Teoretychne obgruntuvannia poniattia psykholohichnoi hotovnosti osobystosti do pedahohichnoi diialnosti [Theoretical substantiation of psychological readiness concept of individual for pedagogical activity] Nova pedahohichna dumka №1.36–38. [in Ukrainian].

Milko, N. (2019). Tekhnolohiia pidhotovky maibutnikh uchyteliv anhliiskoi movy do orhanizatsii mizhkultur-noho dialohu [Technology of english teacher’s training to the organization of intercultural dialogue]. Scientific Notes of Ostroh Academy National University, «Philology» series. Issue 5(73). 302–305. [in Ukrainian].

Fedorak, O. (2010). Teoretychni aspekty problemy psykholohichnoi hotovnosti maibutnoho uchytelia do pedahohichnoi diialnosti [Theoretical aspects of the problem of future teacher’s psychological readiness for pedagogical activity]. Collection of scientific works of the G.S. Kostiuk Institute of Psychology of the NAPS of Ukraine. Actual problems of psychology. Issue 9.683–690. [in Ukrainian].

Downloads

Опубліковано

31.05.2023

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ПІДГОТОВКИ СУЧАСНИХ УЧИТЕЛІВ І ВИКЛАДАЧІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ