ВИХОВНА РОБОТА З БЕЗПРИТУЛЬНИМИ ДІТЬМИ ДНІПРОПЕТРОВЩИНИ У КОНТЕКСТІ ДИТЯЧОГО РУХУ 20-х рр. ХХ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

  • Марина Володимирівна Яхнич Аспірантка кафедри педагогіки. Криворізький державний педагогічний університет (Кривий Ріг, Україна) https://orcid.org/0000-0001-5021-614X

Ключові слова:

Дніпропетровщина, дитячий рух, безпритульні діти, виховний процес, піонерська організація

Анотація

У статті авторка аналізує виховну роботу щодо безпритульних дітей у контексті дитячого руху Дніпропетровщини 20-х рр. ХХ століття, яка полягала у цілеспрямованій, послідовній соціально-педагогічній допомозі. Зазначається, що на сьогодні існує значна кількість проблем у вихованні підростаючого покоління, і саме повернення до нашого історичного минулого, здійснення об’єктивного аналізу праць педагогів-теоретиків дасть нам можливість удосконалити сучасний виховний процес у рамках державної освітньої політики. Вагоме місце у виховній роботі з безпритульними посіла піонерська організація, оскільки вона, на жаль, стала єдиноможливим, уніфікованим дитячим осередком, що відповідав партійним інтересам тогочасної влади. Вважаємо, що виховний вплив зазначеної організації відносно безпритульних дітей був значним, оскільки власним позитивним прикладом, активною роботою піонерів вдавалося направити «дітей вулиці» на шлях соціального виховання, долучити їх до колективу свідомих та організованих товаришів – майбутньої підростаючої зміни – будівників комунізму.
Мета статті – проаналізувати виховну роботу з безпритульними дітьми у межах дитячого руху Дніпропетровщини 20-х рр. ХХ століття.
Методологія. Використовувалися конкретно-пошукові та науково-історичні методи дослідження.
Наукова новизна. Вперше здійснено теоретичний аналіз виховної роботи з безпритульними дітьми Дніпропетровщини у контексті дитячого руху 20-х рр. ХХ століття на основі регіональних архівних періодичних видань, які надали змогу ґрунтовно вивчити та прослідкувати його подальший вплив на історію освіти України.
Висновки. Виховна робота з безпритульними дітьми Дніпропетровщини у 20-ті рр. ХХ століття здійснювалася за допомогою високоорганізованого, дисциплінованого дитячого руху. Він став своєрідним соціально-педагогічним феноменом, який увібрав у себе найкращі риси виховання «нової людини», вірної партії та її ідеалам. Із цього випливає, що дитячий рух у зазначений період, проводячи широку агітаційну, культурно-просвітницьку, виховну роботу, відіграв значну роль у виховному процесі щодо дітей, які в силу певних обставин стали жити на вулиці. Так, за його участі діти не лише отримували нову сім’ю, а й докорінно змінювали своє життя, ставали сповненими нових надій та сподівань.

Посилання

Besedy redaktora [The editor’s conversations]. (1925). Bud hotov! – Be ready! Issue 7, 2.

Vashchenko, H.H. (1953). Ukrainskyi renesans XX stolittia [Ukrainian Renaissance of the XX century]. Toronto, Canada: Na varti.

Vtiahuiemo y doroslykh [Pulling the adults in as well]. (1925). Bud hotov! – Be ready! Issue 10, 2.

Vypolniaiut zavet Ylycha [Fulfil Illich’s precept]. (1925). Bud hotov! – Be ready! Issue 3, 3.

Detdoma, k rabote! [Children’s homes, get to work!]. (1925). Bud hotov! – Be ready! Issue. 17, 3.

Zaluzhnyi, O.S. (1929). Do pytannia pro vplyv otochennia na shkilnu uspishnist ta zahalnyi rozvytok dytyny [On the influence of the environment on a child’s school performance and overall development]. Ukrainskyi visnyk refleksolohii ta eksperymentalnoi pedahohiky – Ukrainian Bulletin of Reflexology and Experimental Pedagogy. Issue 2 (13), 5–11.

Kollektyvy bespryzornykh y ykh vozhaky: sbornyk statei [Collectives of street children and their leaders: collection of articles] by S. O. Lozynskoho, N. P. Veletskoi, A. V. Ulasovoi / pod red. B. O. Borovycha. (1926). Kharkov, Ukraine: Trud.

Koliada, N. M. Z istorii pershykh pionerskykh zlotiv u konteksti rozvytku vitchyznianoho ta svitovoho dytiachoho rukhu (kinets 20-kh – pochatok 30-kh rokiv KhKh st.) [From the history of the first pioneer rises in the context of the development of the national and world children’s movement (late 20s – early 30s of the 20th century)]. Retrieved from: https://dspace.udpu.edu.ua/ bitstream/ 6789/3766/1/Z_istorii_.pdf (data zvernennia: 17.01.2022).

Konferentsyia bespryzornykh detei [Street Children's Conference]. (1925). Bud hotov! – Be ready! Issue 9, 1.

Konferentsyia shkolnykov [School students’ conference]. (1925). Bud hotov! – Be ready! Issue 2, 3.

Lyst do hazety. (Opovidannia) [Letter to the newspaper. (The story)]. (1925). Bud napohotovi! – Be ready! Issue 28, 2.

Obshchehorodskaia konferentsyia yacheek «Druzei detstva» [Сitywide conference of the «Friends of Childhood» cells]. (1925). Bud hotov! – Be ready! Issue3, 1.

Pyoner – vsem rebiatam prymer [A pioneer is an example to all children]. (1925). Bud hotov! – Be ready! Issue 8, 3.

Pro novu strukturu Pioner-Orhanizatsii [About the new structure of the Pioneer Organisation]. (1925). Bud nahotovi! – Be ready! Issue 21, 1.

Okarynskyi, V. M. (2000). Ukrainskyi skautskyi rukh u Tsentralnii ta Pivdenno-Skhidnii Ukraini [The Ukrainian Scout Movement in Central and South-Eastern Ukraine]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Kyievo-Mohylianska akademiia» – Scientific Notes of the National University «Kyiv-Mohyla Academy». Spetsialnyi vypusk: u 2 chastynakh. Chastyna 1. T. 18, 134–139.

Yanchenko, T. V. (2016). Pedolohiia v Ukraini ta zarubizhzhi: teoriia ta praktyka [Pedology in Ukraine and abroad: theory and practice]: monohrafiia / naukovyi redaktor O. V. Sukhomlynska. Chernihiv, Ukraine: Desna Polihraf.

Downloads

Опубліковано

01.02.2023