КІНЕЗІОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД ЯК НАУКОВА ОСНОВА СПОРТИВНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ

Автор(и)

Ключові слова:

спортивно-педагогічне удосконалення, кінезіологія, фізичне виховання

Анотація

Мета роботи – схарактеризувати кінезіологічний підхід у спортивно-педагогічній діяльності майбутніх учителів фізичної культури.

Методологічною основою є концептуальні ідеї теорії пізнання, методологічні принципи науковості, доступності, цілісності, інтегративності, які пояснюють важливі педагогічні аспекти професійної підготовки майбутнього фахівця з фізичного виховання та спорту.

Методи дослідження. Для отримання найбільш значущих результатів дослідження та їх інтерпретації застосовувались такі методи: теоретичний аналіз і синтез, систематизація, узагальнення інформації, викладеної у наукових джерелах інформації.

Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що теоретично обґрунтовано кінезіологічний підхід і особливості формування кінезіологічної компетентності у процесі спортивно-педагогічного удосконалення студентів закладів вищої освіти.

Практичне значення отриманих результатів: теоретичні результати та наукові положення можуть бути використані для вирішення наукових, теоретико-методичних і практичних завдань реформування спеціалізованої, фахової передвищої і вищої освіти, модернізацію національної освітньої політики.

Висновки. Обґрунтовано, що упровадження компетентнісного кінезіологічного підходу в систему вищої освіти зумовлено підвищенням вимог стосовно фізичної готовності майбутніх учителів фізичної культури до професійної діяльності, що має забезпечуватися високим рівнем здоров’я, необхідним рівнем теоретичної, методичної та морфофункціональної підготовленості, детермінованої високим рівнем розвитку кінезіологічної компетентності, що формується в інтегрованому міжнауковому напрямі про моторну активність людини – кінезіології.

Відповідно до специфіки кінезіологічної компетентності, сутність якої полягає в інтегративному впливі спортивно-педагогічної діяльності на інтелектуальну й рухову сфери особистості, уважаємо за необхідне виокремити в значенні об’єкта формування ціннісних установок функціональні можливості людини.

Біографії авторів

С. Г. Приймак, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Researcher ID: AAE-9459-2019
Scopus–Author ID: 55873000300
Доктор педагогічних наук, доцент,
професор кафедри біологічних основ фізичного виховання, здоров’я і спорту,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Н. О. Терентьєва, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

Researcher ID: P-7024-2019
Scopus–Author ID: 57194203127
Доктор педагогічних наук, професор,
професор кафедри олімпійського і професійного спорту,
Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова
(Київ, Україна)

Посилання

Balsevich, V. K. (2000). Ontokineziologiya cheloveka. [Human Ontokinesiology]. Moscow, Russia : Teoriya i praktika fizicheskoj kul'tury.

Balsevich, V. K. (2009). Ocherki po vozrastnoj kineziologii cheloveka [Essays on human age kinesiology]. Moscow, Russia : Sovetskij sport.

Balsevich, V. K., and Lubysheva, L. I. (1995). Fizicheskaya kul'tura : molodezh' i sovremennost' [Physical culture: youth and modernity]. Teoriya i praktika fizicheskoj kul'tury – Theory and practice of physical culture, 4, 2-8.

Bernshtein, N. A. (1966). Ocherki po fiziologii dvizhenij i fiziologii aktivnosti [Sketches on physiology of movements and physiology of activity]. Moscow, Russia : Medicina.

Granit, R. (1973). Osnovy regulyacii dvizhenij [Fundamentals of regulation of movements]. Moscow, Russia : Mir.

Dvorkin, L. S. (2013). Ontokineziologiya razvitiya vzryvnoj sily cheloveka v vidah sportivnyh edinoborstv v svete koncepcii V. K. Bal'sevicha [Ontokinesiology of the development of human explosive power in the types of combat sports in the light of the concept of V.K. Balsevich]. Bereginya•777• Sova : Obschestvo. Politika. Ekonomika. – Keeper • 777 • Оwl: Society. Politics. Economics, 1 (16), 177–181.

Dennison, P., Dennison, G. (1998). Gimnastika mozga [Brain gymnastics]. Orekhovo-Zuevo, Russia : CHOUPP «Voskhozhdenie».

Donskoy, D. D. (1997). Razvitie idej P. F. Lesgafta o fizicheskom uprazhnenii kak dvigatel'nom dejstvii [Development of PF Lesgaft's ideas about physical exercise as a motor action]. Teoriya i praktika fizicheskoj kul'tury – Theory and practice of physical culture, 2, 2–4.

Zagrevskaya, A. I. (2015). Fizkul'turno-sportivnoe obrazovanie studentov na osnove kineziologicheskogo podhoda [Physical and sports education of students on the basis of the kinesiological approach]. Tomsk, Russia : Izdatel'skij Dom Tomskogo gosudarstvennogo universiteta.

Irkhin, V. N., Vasilenko, O. V., Nikolaeva, E. S., Polshchikova, O. V. (2012). Analiz osnovnyh napravlenij razvitiya sovremennoj kineziologii [Analysis of the main directions of development of modern kinesiology]. Teoriya i praktika fizicheskoj kul'tury – Theory and practice of physical culture, 12, 19–20.

Korenberg, V. B. (2005). Osnovy sportivnoj kineziologii: uchebnoe posobie [Fundamentals of sports kinesiology: a textbook]. Moscow, Russia: Sovetskij sport.

Krucevich, T. (2015). Koncepciya sistemy fizicheskogo vospitaniya v obshcheobrazovatel'nyh shkolah [Concept of the system of physical education in secondary schools]. Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia i sportu – Theory and methods of physical education and sports, 2, 72–80.

Laputin, A. N. (2007). Kineziologiya uchenie o dvigatel'noj funkcii organizma cheloveka [Kinesiology, the doctrine of the motor function of the human body]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu – Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports, 10, 3–6.

Lubysheva, L. I. (1996). Social'noe i biologicheskoe v fizicheskoj kul'ture cheloveka v aspekte metodologicheskogo analiza [Social and biological in physical culture of a person in the aspect of methodological analysis]. Teoriya i praktika fizicheskoj kul'tury – Theory and practice of physical culture, 1, 2–4.

Nikolaev, Yu. M. (2010). Istoriya i metodologiya nauki o fizicheskoj kul'ture [History and methodology of the science of physical culture]. Saint Petersburg, Russia : Olimp–SPb.

Nosko, M. O., and Belykh, S. I. (2013). Kontseptsiia vdoskonalennia pidhotovky vykladachiv dlia zdiisnennia osobystisno zoriientovanoho fizychnoho vykhovannia [The concept of improving the training of teachers for the implementation of personality-oriented physical education]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky – Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Pedagogical sciences, 109, 220-222.

Priymak, S. G. (2017). Variabel`nist` sercevogo ry`tmu ta central`na gemody`namika v zabezpechenni adaptaciyi do fizy`chny`x navantazhen` organizmu studentiv shho specializuyut`sya u volejboli [The Variability of Heart Rhythm and Central Hemodynamics in Providing Adaptation to the Body's Physical Loads of Students Specializing in Volleyball]. Visnyk Cherkaskoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Pedahohichni nauky – Bulletin of the Cherkasy University: a collection of scientific works. Pedagogical sciences, 15, 92–101.

Pryimak, S. G. (2019). Metodychna systema rozvytku funkcionalnyh mozhlyvostej majbutnix uchyteliv fizychnoyi kultury u procesi sportyvno-pedagogichnogo udoskonalennya [Methodological system of the development of functional capabilities of future Physical Education teachers in the process of sports and pedagogical improvement]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Chernihiv, Ukraine.

Priymak, S. G. (2019). Metodychni osnovy formuvannya funktsional’noyi hotovnosti maybutnikh uchyteliv fizychnoyi kul’tury do profesiynoyi diyal’nosti : navchal’nyy posibnyk [Methodical bases of formation of functional readiness of future teachers of physical culture to professional activity: textbok]. Chernihiv, Ukraine : Desna Polygraph.

Pryimak, S. G. (2017). Morfofunkcional`ne zabezpechennya sporty`vno-pedagogichnoyi diyal`nosti studentiv [Morphofunctional Provision of Sports and Pedagogical Activity of Students]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka. Pedahohichni nauky – Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University named after T. G. Shevchenko. Pedagogical Sciences, 149, 198–204.

Priymak, S. G., Ratov, A. М. Mishchenko, О. V. (2020). Organizacijno-metody`chne zabezpechennya procesu formuvannya kineziologichnoyi kompetentnosti studentiv [Organizational and Methodological Support of the Process of Formation of Students' Kinesiological Competence]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka. Pedahohichni nauky – Bulletin of the T. H. Shevchenko National University «Chernihiv Colehium». Pedagogical sciences, 11 (167), 149–155.

Priymak, S. G. (2017). Spetsialna fizychna pratsezdatnist studentiv, shcho zaimaiutsia v hrupi sportyvnopedahohichnoho udoskonalennia z boksu [Special physical working capacity of students engaged in the group of sports and pedagogical improvement in boxing]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky – Proceedings. Pedagogical sciences, 159, 113–119.

Priymak, S. G. (2018). Sporty`vno-pedagogichne udoskonalennya studentiv: morfofunkcional`ne zabezpechennya diyal`nosti : monografiya [Sports and pedagogical improvement of students: morphofunctional conditionality of activity : monograph]. Chernigiv, Ukraine : РAT «PVK» Desna.

Priymak, S. (2020). Teoretyko-metodologichni osnovy sportyvno-pedagogichnogo udoskonalennya v systemi profesijnoyi osvity majbutnih uchyteliv fizychnoyi kultury [Theoretical and methodological bases of sports and pedagogical improvement in the system of professional education of future teachers of physical culture]. Suchasni problemy pidhotovky ta profesiinoho udoskonalennia pratsivnykiv sfery osvity – Modern problems of training and professional development of education workers : Proceedings of the 6th International Scientific and Practical Conference (April 23-24, 2020, Chernihiv), 83–85.

Pryimak, S. G. (2017). Funktsionalnyi stan sertsevo-sudynnoi systemy studentiv, shcho zaimaiutsia v hrupakh sportyvno-pedahohichnoho udoskonalennia [Functional State the Cardiovascular System of Students Involved in the Group of Sports-Pedagogical Perfection] Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, 57, 129, 33–36.

Pryimak, Serhiy (2017). Fizychna pracezdatnist studentiv, shho zajmayutsya v grupi sportyvnopedagogichnogo udoskonalennya z boksu [Physical capacity of students engaged in the group of sports and pedagogical improvement in boxing]. Pedahohichni nauky : teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii – Pedagogical sciences : theory, history, innovative technologies, 6(70), 130–141.

Pryimak, S. G. (2017). Funkcional`ny`j stan ky`snevo-transportnoyi sy`stemy` u studentiv, shho specializuyut`sya u boksi [Functional state of the oxygen transport system in students specializing in boxing]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka. Pedahohichni nauky. Fizychne vykhovannia ta sport – Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University named after T. G. Shevchenko. Pedagogical Sciences. Physical education and sports, 147, 1, 175–181.

Stolyarov, V. I. (2002). Sociologiya fizicheskoj kul'tury i sporta (vvedenie v problematiku i novaya koncepciya) [Sociology of physical culture and sports (introduction to problems and a new concept)]. Moscow, Russia : Gumanitarnyj centr «SpART».

Honz, Carol Ann. (1990). Bezgranichnye vozmozhnosti [Endless possibilities].

Schmidt, I. R. (2004). Osnovy prikladnoj kineziologii: lekcii dlya slushatelej ciklov obshchego i tematicheskogo usovershenstvovaniya [Fundamentals of Applied Kinesiology: lectures for students of general and thematic improvement cycles]. Novokuznetsk, Russia : Nauka.

Enoka, R. M. (2000). Osnovy kineziologii [Fundamentals of Kinesiology]. Kiev, Ukraine : Olimpijskaya literatura.

La Tourelle, M., Courtenay, A. (1992). Thorsons Introductory Guide to Kinesiology. London : Thorsons An Imprint of Harper Collins Publishers, 176p.

Shafer, J. (1994). Applied Kinesiology. London : Verlag, 120 р.

Priymak, S., Krutsevich, T., Pangelova, N., Trachuk, S., Kravchenko, T., Stepanenko, V., & Ruban, V. (2020). Modeling of functional support of sports activities of biathletes of different qualifications. Journal of Human Sport and Exercise. URL : https://www.jhse.ua.es/article/view/2021-v16-n1-modeling-functionalsupport-sports-activities-biathletes https://doi.org/10.14198/jhse.2021.161.12

Priymak, S., Kolomiets, N., Goletc, V. (2020). Forecasting the game role of volleyball players in accordance with the methodology of artificial intelligence. Journal of Physical Education and Sport® (JPES), Vol. 20 (issue 1), Art 24, pp. 179-185. URL : http://efsupit.ro/images/stories/ianuarie2020/ Art%2024.pdf doi: 0.7752/jpes.2020.01024

Priymak, S., Kolomiets, N,, and Goletc, V. (2019). Modeling of the morphofunctional state of the biathletes body. Journal of Physical Education and Sport® Vol. 19 (issue 2), Art 173, pp. 1193-1199. DOI:10.7752/jpes.2019.02173.

Priymak, S. G., and Terentieva, N. O. (2017). Somatologic characteristics of biathlon students' body constitution in predicting of their successfulness. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports. 21(4), 192– 199. doi:10.15561/18189172.2017.0408

Downloads

Опубліковано

29.12.2023

Номер

Розділ

ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ