«БОЖЕСТВЕННА КОМЕДІЯ» ТА «ПОДОРОЖ НА ЗАХІД» НА ЗАНЯТТЯХ З ІСТОРІЇ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Автор(и)

  • Олена Колесник Доктор культурології, доцент, професор кафедри філософії та культурології, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-0597-6489
  • Тетяна Стеченко Кандидат педагогічних наук, доцент, декан філологічного факультету, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-5672-3457

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.242710

Ключові слова:

історія зарубіжної літератури, компаративістика, « Божественна комедія », « Подорож на Захід », жанр видіння

Анотація

Мета дослідження – виділити конкретні спільні характеристики «Божественної комедії» Данте та «Подорожі на Захід», які можуть бути презентовані на заняттях з Історії зарубіжної літератури (середні віки та Відродження) для студентів бакалаврського рівню, які навчаються на філологічних спеціальностях.

Методологія. Методологічною основою даного дослідження є культурологічна герменевтика. В роботі застосовані такі методи аналізу художнього твору: текстологічний, проблемно-тематичний та стилістичний аналіз, «уважне читання» тощо. Структурно-функціональний метод використовувався при з’ясуванні ролі та функцій різних типів текстів в культурі. Історико-культурний метод дав можливість прослідкувати генетичні зв’язки та тенденції розвитку художньої літератури як такої та її конкретних культурно-історичних форм. Компаративний аналіз дозволив виділити типологічно схожі елементи в різних культурних парадигмах.

Наукова новизна. В статті вперше презентовано компаративний аналіз двох шедеврів світової культури в аспекті викладання Історії зарубіжної літератури студентам філологічних спеціальностей.

Висновки. Для більш повної та адекватної презентації європейського та світового культурного процесу на заняттях з Історії зарубіжної літератури (середні віки та Відродження) можна використовувати висвітлення певних міжкультурних паралелей. А саме, демонструвати як типологічні сходження, так і принципові відмінності між парадигмальними текстами різних етнонаціональних традицій. В даному випадку порівняння «Божественної комедії» Данте Алігєрі та «Подорожі на Захід» дозволяє нам оцінити спільне та відмінне в європейській та китайській картині світу. В обох текстах ми бачимо мотив подорожі, яка поєднує рівні світу (від Пекла до Небес), пов’язується з моральним вдосконаленням героїв, та має релігійно-повчальне значення для читачів. Аналогічними є також поділ гендерних ролей: активно діючі чоловічі персонажі, та їхні небесні покровительки.

 

Downloads

Опубліковано

16.09.2024

Номер

Розділ

МЕТОДОЛОГІЧНІ ТА МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ВИКЛАДАННЯ КУЛЬТУРОЛОГІЧНИХ І ЛІТЕРАТУРОЗНАВЧИХ ДИСЦИПЛІН