СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ЗДОРОВ’Я ЗДОБУВАЧІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Григорій Грибан Доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри фізичного виховання та спортивного вдосконалення, Житомирський державний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0002-9049-1485

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.242530

Ключові слова:

здоров’я, здобувачі, чинники здоров’я, стан здоров’я, фізичні вправи, заклад вищої освіти

Анотація

Стаття присвячена проблематиці здоров’я здобувачів закладів вищої освіти. Акцентується увага на тому, що виявлено стійке погіршення стану здоров’я здобувачів закладів вищої освіти, пов’язане із низьким рівнем фізичної підготовленості, гіподинамією та великою кількістю захворювань органів дихання, травлення, ока, серцево-судинної, нервової та ендокринної систем і різними вадами опорно-рухового апарату тощо. Проаналізовано підходи до розуміння поняття «здоров’я». Запропоновано різні визначення поняття «здоров’я», показники та основні ознаки здоров’я. На основі узагальнення та систематизації літературних джерел виокремлено велику кількість визначень стану здоров’я, що вказує на багатобічне і різне його трактування, яке потребує певної визначеності.

Мета роботи – проаналізувати наукові підходи до визначення поняття «здоров’я» та визначити його стан у здобувачів закладів вищої освіти на сучасному етапі.

Методологія. Методологія наукових досліджень стану здоров’я здобувачів здійснювалася на основі таких структурних компонентів: філософський, загальнонауковий, конкретно-науковий і технологічний.  У дослідженні було використано такі загальнонаукові методи як аналіз літературних джерел, спостереження, бесіда, анкетування, методи математичної статистики; систематизація наукових знань з проблематики збереження здоров’я здобувачів закладів вищої освіти. Дослідження проведені в Житомирському Державному університеті імені Івана Франка в 2022–2023 рр., в якому взяло участь 266 здобувачів другого курсу (82 чол., 184 жін.) різних факультетів.

Наукова новизна. Встановлено загальну  тенденцію до зниження рівня здоров’я у здобувачів закладів вищої освіти. Особливо турбує погіршення здоров’я здобувачів чоловічої статі – в групі «поганий» і «дуже поганий» стан, відповідно на 14,0 та 3,7 %.  

Висновки. Критичне осмислення великої кількості визначень стану здоров’я свідчить про те, що це поняття багатобічне і має різні трактування, які потребують конкретизації і певної визначеності. Встановлено, що 41,5 % здобувачів – чоловіків та 34,2 % жінок не знають причини своєї хвороби та профілактичні заходи і обмеження, не володіють засобами її профілактики. Здобувачі добре розуміють цінність власного здоров’я, але не піклуються про нього, ліняться займатися фізичними вправами, під час хвороби покладаються на медикаменти або лікаря.

Downloads

Опубліковано

07.11.2024

Номер

Розділ

СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ЗДОРОВ'Я ТА ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ У ПЕДАГОГІЧНІЙ ОСВІТІ