ФОРМУВАННЯ ІНФОМЕДІЙНОЇ ГРАМОТНОСТІ УЧНІВ СТАРШОЇ ШКОЛИ У ПРОЦЕСІ ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ ГУРТКА «МАЙСТЕРНЯ МЕДІАРОЗСЛІДУВАНЬ»
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.253201Ключові слова:
інфомедійна грамотність, учні старшої школи, галузь Освіта / Педагогіка, позаурочна діяльність, неформальна освітаАнотація
У статті розглянуто актуальну проблему формування інфомедійної грамотності учнів старшої школи в умовах сучасного інформаційного суспільства. Проаналізовано педагогічні можливості гурткової діяльності як форми неформальної освіти, здатної ефективно впливати на розвиток критичного мислення, інформаційної автономності та навичок фактчекінгу в учнів. Особлива увага приділена авторській програмі гуртка «Майстерня медіарозслідувань», розробленій у межах міжнародного проєкту Erasmus+ (Jean Monnet), що інтегрує європейські стандарти медіаосвіти та інструменти громадянської освіти.
Метою статті є теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити педагогічні умови, зміст, форми й методи ефективного формування інфомедійної грамотності старшокласників у процесі організації діяльності гуртка «Майстерня медіарозслідувань».
Методологія дослідження передбачає міждисциплінарний підхід, що поєднує аналіз останніх досліджень з технологій впровадження інфомедійної грамотності в школі, педагогічні спостереження та опитування учнів. Теоретичні методи дали змогу структурувати ключові компоненти медіаосвітньої діяльності, зокрема елементи дизайн-мислення, а емпіричні – оцінити ефективність запропонованої моделі гуртка на практиці.
Наукова новизна роботи полягає у розробці, теоретичному обґрунтуванні та емпіричному підтвердженні моделі формування інфомедійної грамотності учнів у позаурочному освітньому форматі. Уточнено поняття «інфомедійна грамотність» в контексті неформальної освіти. Визначено педагогічні умови, що сприяють формуванню критичного мислення, інформаційної етики, здатності до протидії маніпуляціям і фейкам. Розкрито ефективність інтеграції європейських освітніх практик в український освітній контекст.
Висновки. Впровадження програми «Майстерня медіарозслідувань» підтвердило її ефективність як інноваційного інструменту формування інфомедійної грамотності старшокласників. Аналіз результатів анкетування засвідчив суттєве підвищення здатності учнів до критичного аналізу медіаконтенту, використання фактчекінгових інструментів та зростання толерантності у сприйнятті альтернативних точок зору. Програма поєднує аналітичну, практичну й рефлексивну складові, забезпечуючи формування ключових навичок ХХІ століття. Подальші дослідження доцільно зосередити на адаптації подібних підходів для молодшої школи та професійної підготовки вчителів.