ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО РЕГУЛЮВАННЯ КОНФЛІКТІВ У ПЕДАГОГІЧНІЙ ВЗАЄМОДІЇ: ТЕОРЕТИЧНІ І ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.253206Ключові слова:
педагогічний конфлікт, здобувачі освіти, освітній процес, стратегія, майбутні учителі, конфліктологічна компетентністьАнотація
Мета статті – проаналізувати теоретичні й практичні аспекти підготовки майбутніх учителів до регулювання конфліктів у межах педагогічної взаємодії.
Методологія. У процесі дослідження враховано окремі положення таких методологічних підходів: аксіологічного, особистісно орієнтованого, компетентнісного. Задля досягнення поставленої мети застосовано комплекс методів наукового пошуку, зокрема: аналіз (для опрацювання наукової літератури з досліджуваного питання) і синтез (для упорядкування відібраного матеріалу); порівняльно-зіставний – для з’ясування наукової позиції окремих учених щодо сутності педагогічних конфліктів, їхнього значення і шляхів їх урегулювання; систематизації й узагальнення – для формулювання висновків; опитування й анкетування студентів за результатами проходження ними навчальної практики в закладах загальної середньої освіти – з метою вивчення досвіду регулювання педагогічних конфліктів.
Наукова новизна. У статтіобґрунтовано теоретичні засадипідготовки майбутніх учителів до регулювання конфліктів у педагогічній взаємодії й запропоновано методичні рекомендації для інтенсифікації й оптимізації цього процесу.
Висновки. У результаті дослідження обґрунтовано, що педагогічний конфлікт потенційно може мати як конструктивний, так і деструктивний характер, оскільки його перебіг і наслідки безпосередньо залежать від сформованості в учителя конфліктологічної компетентності, тобто від його здатності й готовності регулювати конфлікти в процесі власної професійної діяльності. Відповідно, учитель має бути обізнаним щодо ознак педагогічного конфлікту, особливостей його перебігу, стратегій урегулювання.
Для цілеспрямованої й ефективної підготовки майбутніх учителів до регулювання конфліктів у межах педагогічної взаємодії рекомендовано: увести до змісту нормативних освітніх компонентів відповідні теми; активно впроваджувати в освітній процес вибірковий освітній компонент «Педагогічна конфліктологія»; заохочувати майбутніх учителів до неформальної й інформальної освіти з педагогічної конфліктології; сприяти поглибленню студентських знань із педагогічної конфліктології шляхом залучення їх до науково-дослідницької діяльності; уводити відповідні педагогічні задачі до переліку завдань для кваліфікаційних іспитів; цілеспрямовано розвивати в майбутніх учителів критичне мислення, інформаційну культуру.