СУЧАСНИЙ СТАН НАВЧАННЯ І ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ У ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Богдан Апанаскович Магістрант кафедри іноземної філології та освітніх технологій, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0009-0005-7125-3958
  • Світлана Смоліна Кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри іноземної філології та освітніх технологій, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0003-0907-2054

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.253222%20

Ключові слова:

методика навчання і викладання іноземних мов, заклади загальної середньої освіти, заклади вищої освіти, проєктна методика, ІКТ в освіті

Анотація

У статті проаналізовано сучасний стан навчання іноземних мов (ІМ) у закладах загальної середньої освіти (ЗЗСО) і викладання ІМ у закладах вищої освіти (ЗВО) в контексті реалізації положень Державного стандарту базової середньої освіти [2] та Професійного стандарту [3]. Висвітлено ключові виклики, з якими стикаються вчителі й викладачі ІМ. Наведено практичні рекомендації щодо вдосконалення освітнього процесу.

Метою статті є визначення актуальних проблем навчання ІМ у ЗЗСО і викладання ІМ у ЗВО, окреслення перспективних шляхів удосконалення методики навчання і викладання ІМ у часи випробувань.

Методологічну основу дослідження становлять принципи науковості, системності та практичної спрямованості. У процесі написання статті було застосовано теоретичні методи – аналіз і синтез науково-педагогічної літератури з методики навчання і викладання ІМ. Серед емпіричних методів застосовувались спостереження за освітнім процесом, впровадження результатів дослідження під час практики у старших класах ЗЗСО № 55 м. Миколаєва.

Наукова новизна статті полягає в комплексному підході до аналізу сучасного стану навчання і викладання іноземних мов у двох різних освітніх середовищах – ЗЗСО і ЗВО та виявлення ефективних практик, здатних бути адаптованими на обох рівнях. Уперше у фокусі дослідження опинилось узагальнення актуальних викликів, з якими стикаються педагоги в умовах війни, цифровізації, гібридного навчання, змін освітніх стандартів. Запропоновано огляд ІКТ, підходів, методик та обґрунтовано доцільність міжрівневої інтеграції успішних методичних рішень.

Висновки: удосконалення методики навчання і викладання ІМ вимагає системного впровадження ІКТ, проєктної методики, підвищення рівня розвитку методичної підготовки майбутніх учителів. Це забезпечить формування конкурентоспроможних фахівців, здатних ефективно використовувати ІМ у часи випробувань. Запропоновані в статті рекомендації можуть бути корисними для вчителів і викладачів ЗЗСО й ЗВО.

Downloads

Опубліковано

25.06.2025