СУЧАСНИЙ СТАН НАВЧАННЯ І ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ У ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.253222%20Ключові слова:
методика навчання і викладання іноземних мов, заклади загальної середньої освіти, заклади вищої освіти, проєктна методика, ІКТ в освітіАнотація
У статті проаналізовано сучасний стан навчання іноземних мов (ІМ) у закладах загальної середньої освіти (ЗЗСО) і викладання ІМ у закладах вищої освіти (ЗВО) в контексті реалізації положень Державного стандарту базової середньої освіти [2] та Професійного стандарту [3]. Висвітлено ключові виклики, з якими стикаються вчителі й викладачі ІМ. Наведено практичні рекомендації щодо вдосконалення освітнього процесу.
Метою статті є визначення актуальних проблем навчання ІМ у ЗЗСО і викладання ІМ у ЗВО, окреслення перспективних шляхів удосконалення методики навчання і викладання ІМ у часи випробувань.
Методологічну основу дослідження становлять принципи науковості, системності та практичної спрямованості. У процесі написання статті було застосовано теоретичні методи – аналіз і синтез науково-педагогічної літератури з методики навчання і викладання ІМ. Серед емпіричних методів застосовувались спостереження за освітнім процесом, впровадження результатів дослідження під час практики у старших класах ЗЗСО № 55 м. Миколаєва.
Наукова новизна статті полягає в комплексному підході до аналізу сучасного стану навчання і викладання іноземних мов у двох різних освітніх середовищах – ЗЗСО і ЗВО та виявлення ефективних практик, здатних бути адаптованими на обох рівнях. Уперше у фокусі дослідження опинилось узагальнення актуальних викликів, з якими стикаються педагоги в умовах війни, цифровізації, гібридного навчання, змін освітніх стандартів. Запропоновано огляд ІКТ, підходів, методик та обґрунтовано доцільність міжрівневої інтеграції успішних методичних рішень.
Висновки: удосконалення методики навчання і викладання ІМ вимагає системного впровадження ІКТ, проєктної методики, підвищення рівня розвитку методичної підготовки майбутніх учителів. Це забезпечить формування конкурентоспроможних фахівців, здатних ефективно використовувати ІМ у часи випробувань. Запропоновані в статті рекомендації можуть бути корисними для вчителів і викладачів ЗЗСО й ЗВО.