ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ БІОМЕХАНІЧНИХ ПАРАМЕТРІВ РІВНОВАГИ В УЧНІВ 7-8 РОКІВ ІЗ ПОРУШЕННЯМ СЛУХУ ПІД ЧАС ЗАНЯТЬ ІЗ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

  • Микола Носко Доктор педагогічних наук, професор, радник ректора Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0001-9903-9164
  • Марія Трояновська Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, психології та методики фізичного виховання, Національний університет «Чернігівський колегіум» https://orcid.org/0009-0009-6804-2665

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.253114

Ключові слова:

учні з порушенням слуху, стабілографія, рівновага, фізична культура, здоров’я

Анотація

У статті теоретично проаналізовано наукові, науково-методичні джерела щодо розвитку рівноваги учнів з порушенням слуху. Зауважено, що обрана тема для розвідки є актуальною, оскільки в Україні такі дослідження поки що недостатньо поширені. Наведено результати проведеного діагностичного дослідження у процесі експериментального порівняльного аналізу показників рівня рівноваги учнів 7-8 років із порушенням слуху та учнями без порушення за допомогою методу стабілографії. Виявлено, що вправи на рівновагу, гнучкість, координацію рухів, які за умови їхнього систематичного та цілеспрямованого використання під час занять із фізичної культури допомагають відновити рухові функції в дитини з порушенням слуху.

Мета роботи – теоретично узагальнити організаційно-методичні підходи, методики та технології, застосовані на уроках фізичної культури для школярів із порушенням слуху; про­де­монструвати результати порівняльного аналізу біомеханічних показників учнів 7-8 років з порушенням слуху та учнями без порушень під час занять фізичної культури з допомогою методу комп’ютерної стабілографії.

Методологія. Для реалізації основних завдань дослідження використано теоретичні методи: порівняння, зіставлення та узагальнення, а також метод комп’ютерної стабіло­графії – проби Ромберга з зоровим та без зорового контролю.

Наукова новизна дослідження полягає у поглибленому порівняльному аналізі показ­ників рівня розвитку рівноваги в учнів з порушенням слуху та без порушення слуху на основі методу комп’ютерної стабілографії; отримані дані переконливо доводять, що викорис­тання низки вправ на рівновагу, координацію рухів сприяють адаптації школярів 7-8 років до ефективної участі на уроках з фізичної культури, зміцненню здоров’я загалом.

Висновки. За аналізом наукових, науково-методичних джерел та за результатами проведеного діагностичного дослідження можна сформувати висновок, що розвиток рівноваги в учнів з порушенням слуху має стати одним із важливих чинників для їх адаптації до занять фізичною культурою. У результаті проведеного дослідження визначено, що учням із порушенням слуху приділялася недостатня увага із вивчення функції рівноваги. За біомеханічними показниками, рівновага є ключовою для школярів із порушенням слуху, оскільки вона забезпечує стійкість тіла, координацію рухів, правильну моторну функцію, формування ефективних рухових навичок, знижує ризик отримання травм. Вестибулярний апарат, розташований у внутрішньому вусі, відіграє важливу роль у підтриманні рівноваги. В учнів із порушенням слуху його робота часто буває ослабленою, що впливає на здатність контролювати положення тіла у просторі.  За допомогою методу стабілографії визначено, що учні з порушенням слуху мають низький рівень рівноваги, ніж учні без порушення слуху. Підтримка розвитку рівноваги в учнів із порушенням слуху є важливою складовою їхньої адаптації до занять та успішного навчання на уроках фізичної культури. Інтеграція спеціальних вправ у шкільні заняття та фізичне виховання може суттєво покращити їхні рухові можливості та якість життя.

Downloads

Опубліковано

24.07.2025

Номер

Розділ

БІОМЕХАНІЧНІ, ПЕДАГОГІЧНІ, МЕДИКО-БІОЛОГІЧНІ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ТА СПОРТУ