КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ, ВИЗНАЧЕННЯ ТА ОПЕРАЦІОНАЛІЗАЦІЯ КЛЮЧОВИХ ПОНЯТЬ ГРОМАДСЬКОГО ЗДОРОВ'Я У ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ ТА ФУНКЦІОНУВАННЯ ЙОГО СИСТЕМИ

Автор(и)

  • Микола Дейкун Кандидат медичних наук, професор, професор кафедри біології, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.253304

Ключові слова:

громадське здоров’я, народжуваність, зміцнення здоров’я, тривалість життя, психічне здоров’я, колективне здоров’я

Анотація

У статті викладені результати дослідження еволюції та суперечливості трактувань спектру ключових понять сфери громадського здоров’я: «громадське здоров’я», «система громадського здоров’я», «громадське як охорона здоров’я» та їх вплив на формування націо­нальної системи громадського здоров’я в Україні. Дослідженням доведено, що відсутність порозуміння у трактуванні визначень ключових понять заважає формуванню національної ефективно діючої системи громадського здоров’я. Наголошується на розбіжностях визначень понять у законодавчих актах, наукових джерелах та міжнародних стандартах, що, в свою чергу, ускладнює розробку ефективних політик, планування ресурсів, міжгалузеву та міжсекторальну взаємодію, досягнення мети – стабілізація демографічної ситуації, збереження та зміцнення здоров’я населення країни.

На основі аналізу нормативно-правових документів (1991–2024), порівняння з міжна­родними підходами (WHO, ЄС) та експертних оцінок обґрунтовано необхідність: гармо­нізації термінів з європейськими стандартами, розробки єдиного глосарію для законодавчих ініціатив, підвищення обізнаності фахівців про сучасні концепції. Дослідження доводить, що чіткість визначень є критично важливою для побудови ефективної системи громадського здоров'я, орієнтованої на стабілізацію демографічної ситуації, покращення здоров’я та задоволення потреб населення у всіх послугах сфери громадського здоров’я. Особливу увагу приділено впливу історичного контексту, євроінтеграційних вимог та сучасних викликів (війна, міграція) на формування термінології.

Downloads

Опубліковано

17.09.2025

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ОСВІТИ І ПЕДАГОГІКИ В УКРАЇНІ: ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ТА ПРАКТИЧНІ ВИМІРИ