ФОРМУВАННЯ ІНТЕРЕСУ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ДО НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ТА МЕХАНІЗМИ

Автор(и)

  • Алла Пригодій Кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри професійної освіти та безпеки життєдіяльності, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т .Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-1166-6153

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.253312

Ключові слова:

розвиток інтересу, науково - дослідницька діяльність, здобувачі вищої освіти, педагогічні умови, мотивація до наукової праці

Анотація

У статті розкрито сутність поняття інтересу до науково-дослідницької діяльності як одного з ключових чинників професійного та особистісного становлення здобувачів вищої освіти. Визначено та обґрунтовано педагогічні умови, що сприяють розвитку стійкого інтересу до наукового пошуку. Серед них: створення дослідницько-орієнтованого освітнього середовища, залучення студентів до участі в конференціях, наукових гуртках і конкурсах, підтримка індивідуальної ініціативи, наукове наставництво.

Мета статті – виявити ефективні педагогічні умови та практичні механізми формування стійкого інтересу здобувачів вищої освіти до науково-дослідницької діяльності.

Методологія дослідження. Застосовано загальнонаукові методи: аналіз і синтез – для оцінки стану наукової розробленості проблеми та визначення перспективних напрямів її подальшого вивчення; педагогічне спостереження – з метою виявлення умов, що сприяють формуванню інтересу до наукової діяльності; систематизація та узагальнення – для осмислення й інтерпретації отриманих результатів.

Наукова новизна полягає в уточненні змісту поняття «інтерес до науково-дослідницької діяльності», а також у визначенні та обґрунтуванні педагогічних умов і практичних механізмів, що сприяють формуванню цього інтересу в здобувачів вищої освіти.

Висновки. Формування інтересу до науково-дослідницької діяльності є важливим чинником розвитку професійної компетентності, творчого потенціалу та інноваційного мислення здобувачів вищої освіти. До провідних педагогічних умов цього процесу належать наукове наставництво, підтримка академічної свободи, практико-орієнтована організація дослідницької діяльності та створення сприятливого освітнього середовища, яке забезпечує розвиток індивідуальних освітніх траєкторій. Участь у наукових дослідженнях сприяє формуванню критичного мислення, самостійності, мотивації до самонавчання та професійного саморозвитку.

Downloads

Опубліковано

17.09.2025

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ОСВІТИ І ПЕДАГОГІКИ В УКРАЇНІ: ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ТА ПРАКТИЧНІ ВИМІРИ