STEAM-ПІДХІД У ФОРМУВАННЯ ДИЗАЙНЕРСЬКОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.253318Ключові слова:
STEAM - підхід, дизайнерська культура, майбутні вчителі технологій, технологічна освіта, креативність, міждисциплінарність, дизайн - мислення, проєктування, проєктАнотація
У статті висвітлено аспекти впровадження STEAM-підходу як сучасного засобу оновлення змісту та форм професійної підготовки майбутніх учителів технологій. Акцентовано увагу на тому, що STEAM-підхід створює умови для міждисциплінарної інтеграції знань і практик з науки, технологій, інженерії, мистецтва та математики, що відповідає сучасним запитам освіти й суспільства. Доведено, що застосування STEAM-підходу сприяє не лише засвоєнню професійних знань, а й формуванню таких складників дизайнерської культури, як креативність, естетичний смак, інженерне мислення, здатність до проєктування, інноваційність та рефлексивність. Визначено, що використання STEAM-методик у навчанні дозволяє формувати у студентів проєктно-технологічні компетентності, активізує пізнавальну діяльність, стимулює інтерес до творчого пошуку та розв’язання реальних практичних задач.
Мета статті – розкрити потенціал STEAM-підходу як ефективного засобу формування дизайнерської культури майбутніх учителів технологій, обґрунтувати доцільність його інтеграції у процес професійної підготовки педагогів, а також запропонувати практичні підходи до його реалізації в освітньому процесі.
Методологія дослідження базувалася на системному, особистісно орієнтованому, компетентнісному та інтегрованому підходах та здійснювалося із застосуванням загальнонаукових методів (вивчення, аналіз і узагальнення довідкової інформації, огляд науково-освітніх друкованих та он-лайн джерел), а також систематизації та узагальнення.
Наукова новизна полягає в можливостях STEAM-підходу як інноваційного засобу формування дизайнерської культури майбутніх учителів технологій. Уперше уточнено сутність поняття «дизайнерська культура майбутнього вчителя технологій» в контексті інтеграції художньо-творчої, інженерно-технологічної та педагогічної складових; доведено позитивний вплив STEAM-підходу на рівень сформованості ключових компонентів дизайнерської культури, зокрема: креативності, естетичної чутливості, конструктивного мислення, інноваційності.
Висновки. 1. STEAM – це не просто додавання мистецтва до STEM, а якісно новий освітній підхід, у якому дизайн стає точкою перетину знань і навичок із різних галузей. 2. STEAM-підхід є потужним засобом оновлення змісту підготовки майбутніх учителів технологій, сприяє формуванню їхньої дизайнерської культури, розвитку професійних навичок і креативної самореалізації.