МЕТОДИКА ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ РОЗВИТКУ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ ОСОБИСТОСТІ УЧНЯ НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

  • Володимир Стешенко Доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри теорії і практики технологічної та професійної освіти, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» https://orcid.org/0000-0002-8183-3957
  • Василь Люлька Кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри професійної освіти та безпеки життєдіяльності, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0003-1404-6037
  • Олександр Вовченко Магістрант, здобувач кафедри теорії і практики технологічної та професійної освіти, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» https://orcid.org/0009-0005-2036-3807

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.253329

Ключові слова:

емоційно - ціннісний компонент діяльності, методика визначення рівня розвитку технологічної культури, показники оцінки рівня розвитку технологічної культури особистості учня, предметно - перетворювальна діяльність, технологічна культура, учні старших класів

Анотація

У статті представлено огляд наукових доробків учених з питання діагностики ціннісного ставлення до будь-якої діяльності, зокрема до праці. Це твердження було взято для визначення методики діагостики рівня розвитку технологічної культури особистості учня на уроках технологій. Було враховано, що технологічна культура особистості характеризується системою наукових і технологічних знань, умінь і навичок, важливих для здійснення перетворювальної діяльності, а також досвіду із залучення до цієї діяльності, саме головне – системою мотивів і цінностей.

Розглянуто значення ціннісних орієнтацій і розкрито сутнісні ознаки критерію оцінки рівня розвитку технологічної культури особистості учня на уроках технологій. Відповідно до трактування поняття «техніко-технологічна культура особистості» таким критерієм визначено ціннісне ставлення особистості до норм, правил і результатів предметно-перетворювальної діяльності.

Визначено чотири рівні ставлення до норм і правил предметно-перетворювальної діяльності з урахуванням об'єктивних і суб'єктивних обставин. На основі аналізу методичної літератури та з урахуванням досвіду роботи вчителів технологій старших класів було розкрито сутність таких показників. Для оцінки рівня розвитку технологічної культури особистості учня старших класів на уроках технологій за допомого цих показників рекомендується використати метод шкалування.

Мета статті – розкрити методику визначення рівня розвитку технологічної культури особистості учня старших класів на уроках технологій.

Методологія. Методологія дослідження ґрунтувалася на діяльнісному, компетент­нісному та особистісно орієнтованому підходах, які обумовлюють спрямованість освітнього процесу на розвиток в учнів технологічної культури та діагностики її проявлення кожною особистістю, на поглиблення та застосування ними здобутих знань на практиці з урахуванням ціннісної складової змісту навчання.

Методологія нашого дослідження також ґрунтувалася на багаторівневому систем­ному аналізі джерел за допомогою загально-, частково- та конкретно-наукових методів наукового пізнання.

Наукова новизна полягає у визначенні та обґрунтуванні доступної методики оцінки сформованості техніко-технологічної культури особистості учня старших класів на уроках технологій, яка включає діагностику його ставлення (відношення) до цілісного процесу предметно перетворювальної діяльності, починаючи від задуму і закінчуючи реалізацією створеного ним виробу, а також критеріїв і показників для такої оцінки.

Висновки. Встановлено, що визначені складові, критерії, показники та їх характе­ристики обумовлюють доступну процедура діагностування рівня розвитку технологічної культури особистості учня старших класів на уроках технологій. Найбільш зручними показниками такої оцінки на уроках технологій виявилися: звичка учнів до самоконтролю, творче відношення їх до будь-якої діяльності, раціональне використання часу, матеріалів, обладнання та технологій, повага до товаришів, до результатів їх праці та до людей праці, дотримання єдиного орфографічного режиму, використання графічної документації, дотримання культури робочого місця.

Представлення оцінки за такими показниками за допомогою методу рейтингу надасть вчителю можливість достатньо об’єктивно визначити рівень розвитку техно­логічної культури особистості як окремого учня, так і всього класу та намітити шляхи удосконалення відповідної навчально-виховної роботи на уроках технологій.

Застосування такої методики буде сприяти утворенню в учнів не тільки відповідних особистісних якостей, що визначають технологічну культуру з предметно-перетворю­вальної діяльності, а й підвищенню ефективності процесу виховання ціннісного ставлення до праці шляхом підсилення мотивації.

Downloads

Опубліковано

17.09.2025