ІНТЕГРУВАЛЬНИЙ РЕСУРС ПРАКТИКУМУ З МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.232124Ключові слова:
заклади фахової передвищої освіти, інтегрувальний ресурс, методика навчання української мови, навчальні видання, практикумАнотація
У статті проаналізовано інтегрувальну модель практикуму як навчального видання, який є складником навчально-методичного комплексу дисципліни, засобом навчання, ресурсом для здійснення освітньої діяльності.
Методологія. Застосовано комплекс методів дослідження: теоретичних – аналіз лінгвістичної, психологічної, педагогічної літератури з проблеми дослідження; синтез й узагальнення, порівняння; опрацювання досвіду роботи викладачів закладів вищої освіти, визначення поняттєвого апарату дослідження; емпіричних – спостереження й аналіз педагогічних явищ і процесів, колективні та індивідуальні бесіди з метою виявлення основних суперечностей та недоліків у застосуванні практикуму в курсі викладання методики навчання української мови.
Метою статті є висвітлення та обґрунтування ефективного застосування практикуму як інтегрувального навчального видання з методики навчання української мови в закладах фахової передвищої освіти. Наукова новизна. Акцентовано, що підвищення ефективності дистанційної форми навчання у здобувачів освіти нині можливе за умови формування індивідуальної освітньої траєкторії студента. Усе це сприяє оновленню змісту навчальних видань. Важливим завданням науковців, педагогів став пошук інтегрувальної моделі навчального предмета, її реалізації в різних складниках навчально-методичного комплексу. Розглянуто практикум як мобільний жанр навчальної літератури, інноваційне поліфунк-ційне дидактичне явище, яке оперативно відгукується на потреби освітнього процесу: швидко реагує на зміни в навчальній програмі, доповнює, поглиблює теоретичний матеріал.
Теоретико-методологічну основу дослідження складають класичні та сучасні надбання світової і вітчизняної лінгводидактики педагогіки, психології, діяльнісна теорія навчання та розвитку особистості. Висновки. Вважаємо, що практикум є найбільш зручним засобом фахової підго-товки здобувачів освіти, оскільки таке видання є складником методичного забезпечення освітнього процесу і може виконувати багатовекторну роль в оптимізації та підвищенні ефективності навчання в закладах фахової передвищої освіти.
Посилання
Hrona, N. V. (2011). Do problemy analizu struktury pidruchnyka u procesi teoretyko-metodychnoyi pidgotovky majbutnogo vchytelya pochatkovoyi shkoly [To the problem of analyzing the structure of the textbook in the process of theoretical and methodological training of the future primary school teacher]. Naukovi zapysky Nizhynskogo derzhavnogo universytetu imeni Mykoly Gogolia. Seriya: Psyhologo-pedagogichni nauky. [Scientific notes of Mykola Gogol Nizhyn State University. Series: Psychological and pedagogical sciences], 2, 40-43.
Hrona, N. V. (2017). Pidruchnyk, shcho vidpovidaie na vyklyky chasu [A textbook that meets the challenges of time]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Pedagogical Journal], 1, 126-131.
Hrona, N. V. (2022). Praktykum z metodyky navchannia ukrainskoi movy: navch. posibn. dlia studentiv spetsialnosti 013 Pochatkova osvita [Workshop on methods of teaching the Ukrainian language: manual. for students of specialty 013 Primary education]. Nizhyn: NDU im. M. Hoholia.
DSTU 3017:2015. Natsionalnyi standart Ukrainy. «Informatsiia ta dokumentatsiia. Vydannia. Osnovni vydy. Terminy ta vyznachennia poniat» [DSTU 3017:2015. National standard of Ukraine. “Information and documentation. Edition. The main types. Terms and definitions of concepts”]. Available at: https:// ntb.pstu.edu/ images/N-rabotniku/DSTU_3017_95.pdf.
Kodliuk, Ya. P., & Shishak, А.М. (2020). Interaktyvni metody roboty z pidruchnykom u pochatkovii shkoli: tekhnolohiia kooperatyvnoho navchannia [Interactive methods of working with a textbook in primary school: technology of cooperative learning]. Materialy KhIII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii zdobuvachiv vyshchoi osvity i molodykh naukovtsiv «Nauka, osvita, suspilstvo ochyma molodykh» [Materials of the 13th International Scientific and Practical Conference of Graduates of Higher Education and Young Scientists «Science, Education, Society Through the Eyes of Young People»]. Rivne.
Koshara, Yu. M. (2015). Metodychna model formuvannia v uchniv 5–8 klasiv umin samostiinoi roboty z pidruchnykom ukrainskoi literatury [Methodical model of formation of students of grades 5-8 of independent work skills with a textbook of Ukrainian literature]. ScienceRise. Pedagogical Education [ScienceRise. Pedagogical Education], 11 (5), 19-23.
Lizvinskyi, V.L. (2010). Heneza normatyvnykh vymoh do zmistu vuzivskoho pidruchnyka (druha polovyna XX st. – pochatok XXI st.) [The genesis of normative requirements for the content of a university textbook (second half of the 20th century – beginning of the 21st century)]. Available at: http://www.nbuv.gov.ua/ portal/ soc_gum/pfto/2010_7/files/PD710_26.pdf.
Pohonets, I. V. (2015). Teoretychni pidkhody do analizu iliustratyvnoho materialu shkilnykh pidruchnykiv u druhii polovyni XX stolittia. [Theoretical approaches to the analysis of illustrative material of school textbooks in the second half of the 20th century]. Humanitarnyi visnyk DVNZ «Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody» [Humanitarian Bulletin of Pereyaslav-Khmelnytskyi State Pedagogical University named after Hryhoriy Skovoroda], 35, 1, 137-140.
Pometun, O. (2008). Suchasnyi pidruchnyk: Novi pidkhody – novi rishennia [Modern textbook: New approaches – new solutions]. Istoriia v shkoli [History at school], 5-6, 24.