ЕКСКУРСІЯ ЯК ФОРМА ВИВЧЕННЯ ЛІТЕРАТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.232125Ключові слова:
екскурсія, суб’єкти екскурсії, форма вивчення літератури, класифікації екскурсіїАнотація
Мета статті – схарактеризувати загальні ознаки екскурсії, діяльність суб’єктів цієї форми вивчення літератури; довести, що літературна екскурсія – це синтез кількох форм пізнавальної діяльності, визначити основні завдання і принципи, які виконує екскурсія як форма вивчення літератури, подати класифікації літературних екскурсій.
Методологія ґрунтується на концептуальних положеннях філософсько-естетичної концепції синтезу мистецтв; культурологічних роботах, у яких взаємозвʼязок і взаємодія мистецтв уводиться в глобальний культурологічний контекст; на загальній теорії мистецтв, за якою літературний твір виражається в слові, але водночас має й надсловесний, «метафізичний» зміст, що виявляє гомогенність із мовою інших мистецтв (різні образотворчості створюють систему, якій притаманна спільна векторність руху, спільні закономірності й інтенції); концепції педагогів із теорії змісту освіти, організації пізнавальної діяльності суб’єктів навчання.
Наукова новизна. Систематизовано основні принципи й види екскурсії як форми вивчення літератури.
Висновки. Екскурсія – це активна форма вивчення літератури в закладах вищої освіти, наповнена суміжними видами мистецтв (живопис, графіка, скульптура, музика, театр, кіно), що впливають на різні сфери сприймання і створюють додаткові можливості для художнього розвитку особистості, а залучення студентів до дослідно – пошукової мистецької роботи в музеях сприяє розвитку їхньої творчості, ініціативності, пізнавальної активності, конвергентного мислення.
Екскурсія є поліфункціональною. За допомогою поліфонічних підходів художнє ціле стає складним і багатозначним. Оскільки екскурсія – це синтетичний процес діяльності, то в ній поєднується раціональне й чуттєве, загальнолюдське й національне; за допомогою різних художніх мов спрацьовують антитези: текст – підтекст, свідомість – підсвідомість, об’єктивне – суб’єктивне, що розширює обрії світобачення майбутніх учителів української літератури, концентрує внутрішній духовно – емоційний зміст і цінності особистості, формуються ціннісні пріоритети, забезпечується багатство і багатоманіття можливих інтерпретацій літературних текстів, виникають цікаві, нетрадиційні тлумачення художніх творів. Викладачі літератури разом із екскурсоводом і студентами намагаються об’єднати, зв’язати, синтезувати ціннісно-духовні смисли різних мистецтв для кращого усвідомлення текстів і розуміння біографії митців.
Залежно від ролі екскурсії в літературному освітньому просторі закладу вищої освіти і завдань, що ставляться перед ними, вони поділяються на різні типи.
Різновиди екскурсій виконують різні функції, але всі вони є важливими чинниками підвищення ефективної професійної підготовки студентів вищої школи, оскільки технологія навчання перетворюється з вербальної на полімистецьку (вербальну й невербальну), розширюється обсяг мистецьких знань, краще осягаються смисли мистецьких творів, авторських ідей, шліфуються літературні уміння та навички майбутніх учителів літератури.
Посилання
Honchar, O. (1979). Dovzhenkiv svit [Dovzhenko’s world]. u 6 t. Volume 6. Kyiv: Dnipro, 470–484. [in Ukrainian].
Zhyla, S. O. (2000). “Kotsiubynskyi nalezhav do tykh liudei, shcho kozhnoho razu, koly ty yoho bachysh, zavshe v nomu ty bachysh shchos nove” [«... Kotsyubynsky was one of those people who every time you see him, you always see something new in him»]. Vyvchennia ukrainskoi literatury u vzaiemozviazku z obrazotvorchym mystetstvom: Posibnyk dlia vchytelia [Study of Ukrainian literature in relation to art by art: A teacher's guide]. Chernihiv: RVC «Desnyanska Pravda». 56–72. [in Ukrainian]
Miroshnychenko, L. F. (2007). Metodyka vykladannia svitovoi literatury v serednikh navchalnykh zakladakh [Methodology of teaching world literature in secondary educational institutions]. Kyiv: Vyshcha Shk. [in Ukrainian].
Voloshina, N. (2002). Naukovi osnovy metodyky literatury [Scientific foundations of methodology of literature]: navch.-metod. posib. Kyiv: Lenvit. [in Ukrainian].
Pasichnyk, E. A. (1983). Ukrainska literatura v shkoli [Ukrainian literature at school]. Kyiv: Rad. shkola [in Ukrainian].
Tokman, G. L. (2012). Metodyka navchannia ukrainskoi literatury v serednii shkoli: pidruchnyk [Methods of teaching Ukrainian literature in secondary school: textbook]. Kyiv: VC «Akademiya» [in Ukrainian].