ПЛАНУВАННЯ, ОРГАНІЗАЦІЯ Й РЕАЛІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З ПІДГОТОВКИ МАГІСТРІВ (УЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ)

Автор(и)

  • Ольга Лілік Доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри української мови і літератури, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка (м. Чернігів, Україна) https://orcid.org/0000-0002-5187-1944
  • Олена Сазонова Кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри української мови і літератури, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка (м. Чернігів, Україна) https://orcid.org/0000-0001-6633-2348

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.232126

Ключові слова:

освітня програма, учителі української мови і літератури, магістр, освітні компоненти, вибіркові компоненти, кваліфікаційна робота

Анотація

У статті окреслено особливості планування, організації й реалізації освітньої діяльності з підготовки магістрів (учителів української мови і літератури).
Мета публікації – продемонструвати, як враховуються рекомендації Міністерства освіти і науки України щодо модернізації вищої освіти, переосмислення теоретичних підходів і накопиченої практики роботи закладів освіти з підготовки здобувачів другого рівня вищої освіти, а також як узгоджується освітня програма за предметною спеціальністю 014.01 Середня освіта (Українська мова і література) в процесі її реалізації.
Методологія. У процесі наукового пошуку використано комплекс різних методів, які забезпечили вірогідність і об'єктивність дослідження, зокрема: аналіз нормативно-правової бази й наукової літератури – з метою визначення стану розробленості проблеми й перспектив її дослідження; зіставлення – для порівняння поглядів різних учених на досліджувану проблему; індукції та дедукції, систематизації й узагальнення – для формулювання висновків.
Дослідження здійснене на основі поєднання положень низки методологічних підходів, зокрема: компетентнісного (для визначення інтегральної, загальних і фахових компетент-ностей здобувачів освіти), діяльнісного (залучення стейкголдерів, випускників і здобувачів до обговорення й оцінювання освітньої програми), аксіологічного (врахування особливостей формування «гнучких навичок» і ціннісно-світоглядних орієнтирів майбутніх учителів-словесників) – які застосовані на засадах взаємодоповнюваності й відповідності меті дослідження.
Наукова новизна. Автори статті схарактеризували освітньо-професійну програму 014.01 Середня освіта. Українська мова і література, що реалізується на базі Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка й була акредитована 2021 року Національним агентством забезпечення якості вищої освіти, у контексті вимог сьогодення і євроінтеграційних процесів.
Висновки. У статті наголошено на оригінальних елементах програми, запропоновано для ознайомлення кілька вибіркових навчальних дисциплін. Констатовано, що програма не є застиглою та герметичною, вона зорієнтована на визначення рівня засвоєння системи наукових знань, що характеризує загальні основи педагогіки; з’ясування рівня сформованості системи аналітичних, прогностичних, проєктивних та рефлексивних умінь, що визначають рівень теоретичної діяльності педагога; з’ясування рівня сформованості системи організаторських та комунікативних умінь, що характеризують практичну готовність учителя української мови та літератури старшої школи до здійснення своїх функцій.

Посилання

Balandina, M., & Kubko, V. (2021). Dosvid proiektuvannia osvitnoi prohramy z zhurnalistyky v Odeskomu natsionalnomu politekhnichnomu universyteti [Experience in designing an educational program in journalism at Odesa National Polytechnic University]. Visnyk Knyzhkovoi palaty [Bulletin of the Book Chamber], 4, 35-42.

Bondar, T. Vazhlyvist pidhotovky maibutnikh uchyteliv ukrainskoi movy ta literatury v mizhkulturnomu seredovyshchi [The importance of training future teachers of the Ukrainian language and literature in an intercultural environment]. Available at: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/264567/260692.

Lilik, O. O., Sazonova, O. V., & Yankova, N. I. (2022). Ukrainska mala proza: hibrydni formy v istoryko-literaturnomu protsesi kintsia XX – pochatku XXI st. (kontekst informatsiino-osvitnoho prostoru) [Ukrainian small prose: hybrid forms in the historical-literary process of the late 19th and early 21st centuries. (context of informational and educational space)]. Chernihiv: Desna Polihraf.

Osvitno-profesiina prohrama Serednia osvita. Ukrainska mova i literatura. Riven vyshchoi osvity – druhyi (mahisterskyi) [Educational and professional program 014.01. Secondary education. Ukrainian language and literature. Level of higher education – second (master’s)]. Available at: https://drive.google.com/file/ d/16jXotJ 7SM1_u_e_Zq5z_S-QNXWVBrioI/view.

Fedorchenko, Yu. Pro pidkhody do formuvannia i realizatsii universytetskykh osvitnikh prohram [About approaches to the formation and implementation of university educational programs]. Available at: http://education-ua.org/ua/ component/content/article/12-articles/1283-pro-pidkhodi-do-formuvannya-i-reali-zatsiji-universitetskikh-osvitnikh-program.

Downloads

Опубліковано

02.06.2023

Номер

Розділ

ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ: ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА