ПРОБЛЕМА ДІАГНОСТИКИ І КОРЕКЦІЇ КОМУНІКАТИВНО-МОВЛЕННЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ МОВЛЕННЄВИМ ДИЗОНТОҐЕНЕЗОМ: ВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД
Ключові слова:
комунікативно-мовленнєва діяльність, діти дошкільного віку, типи мовленнєвого дизонтоґенезу, діагностика, корекціяАнотація
У статті здійснено аналіз вітчизняних досліджень, присвячених теоретикометодологічним та практичним аспектам діагностики та корекції тяжких порушень мовлення різних ґенезів. Актуальність теми обумовлена складною мультисимптоматикою порушень комунікативно-мовленнєвої діяльності та практичною значущістю дослідження, яка полягає в реалізації системного та комплексного підходу до методики діагностики та корекції комунікативно-мовленнєвої діяльності у дітей дошкільного віку із різними типами мовленнєвого дизонтоґенезу. Мета роботи: у статті здійснено спробу проаналізувати нейропсихологічний, психологічний, психолінгвістичний та логодидактичний досвід вітчизняних науково-теоретичних і практико-методичних доробок щодо розвитку комунікативно-мовленнєвої у дітей дошкільного віку із різними типами мовленнєвого дизонтоґенезу. Акцентовано увагу на тому, що мовленнєві та комунікативні труднощі дитини віддзеркалюють рівень її психічного розвитку. Методологічну основу роботи склали положення про: комунікативно-особистісний підхід до вивчення розвитку дитини з порушеннями мовлення, методи комплексної діагностики і компенсації порушень мовленнєвого розвитку у дітей. Наукова новизна: уточнено та доповнено відомості про сучасні вітчизняні методики діагностики та корекції комунікативно-мовленнєвої діяльності у дітей дошкільного віку із різними типами мовленнєвого дизонтоґенезу. Висновки: діагностика та корекція мовленнєвої та комунікативної діяльності у дітей дошкільного віку із різними типами мовленнєвого дизонтоґенезу стала предметом багатовекторних наукових пошуків вітчизняних науковців і свідчать про потужний потенціал української логопедії як науки.
Посилання
Vygotsky, L. S. (1983). Osnovy defektologii. Moskva, Prosveschenie. T. 5. [in SSSR].
Bondar V. I., Synov, V. M. (2011). Defektolohichnyi Slovnyk [Marketing distribution policy]. Kyiv, Ukraine: Lesia.
Sheremet, MK. (2010) Speech therapy textbook [Product innovative policy] (3nd ed., rev.). Kyiv, Ukraine.: Vydavnychyj Dim «Slovo».
Synov, V. M. (2011). Viznachennya metodologichnih principiv doslidzhen v galuzi korekcijnoyi pedagogiki. Naukovij chasopis, Kyiv, Ukraine (11), 3-8.
Sorokyn, V. M. (2003). Spetsyalnaia Psykholohyia [Marketing distribution policy]. Sankt-Peterburg Russian: Pyter.
Sheremet, M. K. (2007). Problemi ta perspektivi specialnoyi osviti. Zbirnik naukovih prac Kam’yanec-Podilskogo derzhavnogo universitetu, Ukraine (7), 14-16.