ОСОБЛИВОСТІ ТА КОРЕКЦІЯ ЕМОЦІЙНОЇ СФЕРИ ДОШКІЛЬНИКІВ З ПОРУШЕННЯМ МОВИ

Автор(и)

  • В. А. Ляпунова Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0002-5658-8128
  • Л. П. Добровольська Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0002-1512-9494
  • І. С. Третякова Комунальний заклад освіти «Навчально-виховного комплексу №72 «Школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад (дитячий садок)» Дніпровської міської ради https://orcid.org/0000-0003-2781-1527

Ключові слова:

емоції, емоційна сфера, розвиток емоційної сфери, дошкільники з порушенням мови, емоційне благополуччя

Анотація

Мета роботи. Мета дослідження полягає у визначенні специфічних особливостей емоційної сфери дошкільників з порушення мови, ефективності розвивально-корекційної програми та умов щодо емоційного благополуччя дитини з порушенням мови.
Методологія. Методологічну і теоретичну основу дослідження складають: розуміння дитини як вищої цінності і мети суспільного розвитку (Б. Ананьєв, Л. Божович, Л. Виготський, Д. Ельконін, О. Запорожець, В. Мухіна та ін.); концепція розвитку, навчання і виховання дитини (Л. Виготський, Г. Костюк, С. Максименко); загально-психологічні положення про сутності психічних станів (К. Ізард, І. Ільїн та ін.).
Теоретико-методологічними основами розробки розвивально-корекційного комплексу для підтримки емоційного благополуччя та корекції емоційної сфери дитини з порушенням мови є принципи активності, цілісності, розвитку.
Наукова новизна дослідження полягає в: поглибленні існуючих уявлень про емоційну сферу дошкільників з порушенням мови в порівнянні з нормою; окреслено основні типи емоційного неблагополуччя у дошкільників з порушенням мови; розроблено розвивальнокорекційний комплекс як засіб підтримки емоційного благополуччя та корекції емоційної сфери дитини з порушенням мови; отриманні достовірних емпіричних даних про наявність відмінностей в рівні сформованості емоційної сфери дітей із порушенням розвитку мови в порівнянні зі звичайними дошкільниками за допомогою U-критерія Манна-Уітні; експериментальному підтвердженні ефективності розвивально-корекційного комплексу; визначенні завдання психолога (-педагога), логопеда щодо забезпечення емоційного благополуччя у дитини з порушенням мови. Проведений теоретичний аналіз та емпіричне дослідження проблеми корекції емоційної сфери дошкільників з порушенням мови та підтримки їх емоційного благополуччя дозволили сформувати такі загальні Висновки. У сучасній психолого-педагогічній літературі недостатньо, майже відсутні ефективні розробки щодо використання розвивально-корекційних програм для корекції емоційної сфери дошкільників з порушенням мови; визначено, що емоційне благополуччя передбачає стійке домінування позитивних станів (радість, щастя та ін.); встановлено значне поліпшення показників позитивних емоцій у дошкільників з порушенням мови під впливом їхньої участі в спільній діяльності в результаті впровадження розвивальнокорекційної програми, що має підтвердження проведеним статистичним аналізом даних за допомогою Т-критерія Уілкоксона.

Біографії авторів

В. А. Ляпунова, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Доктор педагогічних наук, доцент,
завідувач кафедри дошкільної освіти і соціальної роботи
Мелітопольського державного педагогічного університету
імені Богдана Хмельницького
(Мелітополь, Україна)

Л. П. Добровольська, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри дошкільної освіти і соціальної роботи
Мелітопольського державного педагогічного університету
імені Богдана Хмельницького
(Мелітополь, Україна

І. С. Третякова, Комунальний заклад освіти «Навчально-виховного комплексу №72 «Школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад (дитячий садок)» Дніпровської міської ради

Практичний психолог Комунального закладу освіти «Навчально-виховного комплексу №72 «Школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад
(дитячий садок)» Дніпровської міської ради
(м. Дніпро, Україна)

Посилання

Zarycjka, V. V. (2010). Rozuminnja osobystistju emocij inshykh u strukturi emocijnogho intelektu. [Under-standing the personality emotions of others in the structure of emotional intelligence]. Problemy zaghaljnoji ta pedaghoghichnoji psykhologhiji. – Problems of General and Educational Psychology, 12, 6, 95–106.

Izard, K. Ye. (2006). Psikhologiya emotsiy. [Psychology of emotions]. Sankt-Peterburg, Rossiya: Piter.

Ilin, Ye. P. (2001). Emotsii i chuvstva. [Emotions and feelings]. Sankt-Peterburg, Rossiya: Piter.

Medvedjev, O. (2013). Rozvytok emocijnoji sfery osobystosti dytyny jak psykhologho-pedaghoghichna problema. [The development of the emotional sphere of the child's personality as a psychological and pedagogical problem.]. Psykhologho-pedaghoghichni problemy siljsjkoji shkoly. – Psychological and pedagogical problems of rural school, 44, 173–179.

Prykhodjko. Ju. O., Jurchenko, V. I. (2012). Psykhologhichnyj slovnyk-dovidnyk. [Psychological dictionary-guide]: navchaljnyj posibnyk [a textbook]. Kyjiv, Ukrajina: Karavela.

Sysojeva, S. O., Krystopchuk, T. Je. (2013). Metodologhija naukovo-pedaghoghichnykh doslidzhenj. [Methodology of scientific and pedagogical research]. Rivne, Ukrajina: Volynsjki obereghy.

Uruntaeva, G. A., Afonkina, Yu. A. (2013). Praktikum po detskoy psikhologii. [Workshop on Child Psychology]: posobie dlya studentov pedagogicheskikh institutov, uchashchikhsya pedagogicheskikh uchilishch i kolledzhey, vospitateley detskogo sada [allowance for students of teacher training institutes, students of teacher training schools and colleges, kindergarten teachers]. Pod redaktsiey G. A. Uruntaevoy. Moskva, Rossiya: Vlados.

Downloads

Опубліковано

05.04.2023