ОСОБЛИВОСТІ ЗМІСТУ РОБОЧОГО ЗОШИТА З ГЕОГРАФІЇ ДЛЯ УЧНІВ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ
Ключові слова:
учні з інтелектуальними порушеннями, робочий зошит, географія, засоби навчання, наочно-словесний посібникАнотація
У статті розглядається проблема забезпечення спеціальних закладів загальної середньої освіти сучасними засобами навчання. На основі проведеного аналізу загальної та спеціальної педагогічної літератури було встановлено, що забезпечення освітнього процесу учнів з інтелектуальними порушеннями наочно-словесними посібниками відповідає корекційній спрямованості навчання. У статті наводяться результати практичного аналізу робочого зошита з географії для учнів з типовим розвитком, виділені труднощі його використання в навчанні учнів з особливими освітніми потребами. Визначені вимоги, яким має відповідати друкований робочий зошит для учнів з інтелектуальними порушеннями; наведені зразки реалізації цих вимог на прикладі зошита з географії для учнів 9-го класу з інтелектуальними порушеннями. Метою статті є визначення особливостей змісту друкованого робочого зошита з географії для учнів 9 класу з інтелектуальними порушеннями. Методологія: аналіз літературних джерел, констатувальний експеримент, порівняльний аналіз. Наукова новизна полягає у тому, що вперше було визначено вимоги до робочого зошита з географії для старшокласників з інтелектуальними порушеннями. Враховуючи результати дослідження, можна зробити такі висновки: для підвищення мотивації до навчання учнів з інтелектуальними порушеннями вчителю потрібно використовувати різні види наочно-словесних посібників, одним із яких є друкований робочий зошит; робочий зошит для учнів з інтелектуальними порушеннями повинен враховувати особливості їхньої пізнавальної діяльності; зміст матеріалу має відповідати освітній програмі; завдання зошита повинні бути диференційованими з урахуванням пізнавальних можливостей учнів; обов’язковою складовою процесу навчання географії учнів з інтелектуальними порушеннями є виконання практичних робіт, які також мають міститися у зошиті; посібник має бути яскраво оформлений з метою привернення уваги дітей; робота у друкованих зошитах сприятиме вихованню в учнів почуття відповідальності, охайності, працелюбності. Публікація не претендує на повне висвітлення проблеми забезпечення учнів з інтелектуальними порушеннями засобами навчання географії, а лише пропонує один з варіантів її розв’язання на прикладі друкованого робочого зошита для учнів з 9-го класу з ІП. Подальшою перспективою дослідження вважаємо розробку та апробацію інших навчальних наочно-словесних посібників для учнів старших класів.
Посилання
Vishnikina L.P. (2007). Vykorystannia naochnosti v shkilnomu kursi heohrafii / X stud. nauk. konf. ist. f-tu. Polt. derzh. ped. un-tu im. V.H. Korolenka: zbirnyk materialiv. Poltava, Ukraine: ASMI, 250-254.
Koncepciya realizaciyi derzhavnoyi polity`ky`u sferi reformuvannya zagal`noyi seredn`oyi osvity` «Nova ukrayins`ka shkola» na period do 2029 roku URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/249613934.
Samoilov V.M., Topuzov O.M, L.P.Vishnikina, I.O. Dibrov (2013). Dydaktyka heohrafii: monohrafiia (elektronna versiia). Kyiv, Ukraine: Nika-Tsentr.
Sinev V.N. (1997). Korrektsionnaya rabota na urokakh geografii i yestestvoznaniya vo vspomogatel'noy shkole. Kyiv, Ukraine.