СТВОРЕННЯ ЗДОРОВ'ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА У КОНТЕКСТІ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

Ключові слова:

здоров'язбережувальне освітнє середовище, інклюзивна освіта, професійна підготовка вчителя, інклюзивна компетентність, діти з особливими освітніми потребами

Анотація

Метою статті є розкриття основних сучасних підходів до створення здоров'язбережувального освітнього середовища у закладах освіти для дітей з особливими освітніми потребами. Методологічною основою дослідження є системний та особистісно-орієнтований підходи до аналізу психолог-педагогічної літератури та педагогічного досвіду з питань впровадження інклюзивної освіти в освітніх закладах. Наукова новизна полягає у встановленні основних підходів формування здоров’язбережувального освітнього середовища, що ґрунтуються на аналізі основних здобутках інклюзивного освітнього середовища; у конкретизації трьох взаємопов’язаних проблем, які обумовлюють необхідність зміни змісту професійної підготовки і перепідготовки, а також формування інклюзивної компетентності в роботі з дітьми середнього шкільного віку вчителів усіх спеціальностей; уточнено вектор змін в підготовці фахівців для сфери інклюзивної освіти, що в контексті інклюзивної освіти розглядається як необхідна умова становлення стійкої професійної позиції, заснованої на визнанні та повазі людської гідності дітей. Висновки. Впровадження інклюзивної освіти складна, неоднозначна, багатоаспектна проблема, що об’єднує у собі цілий ряд відносно самостійних наукових та прикладних напрямів та потребує розгляду і розробки нормативно-правових, психолого-педагогічних, програмно-змістових, соціально-психологічних засад. Перспективи подальших пошуків зазначеної проблеми вбачаємо у розробці навчальних програм, форм, методів навчання відповідно до потреб інклюзивної освіти. У ході впровадження інклюзивної освіти особливу увагу слід приділити таким аспектам: підготовці українського суспільства до толерантного сприйняття дітей з обмеженнями можливостями; взаємодії з такими дітьми та їхнім найближчим оточенням, з метою формування у них відповідної ідентифікації; визначенню меж законо-давчого простору для впровадження навчально-виховного процесу в рамках інклюзивного суспільства; підвищенню професійного рівня фахівців, які беруть участь у інклюзивній освітньо-виховній діяльності; формуванню позитивного іміджу інклюзивної освіти.

Біографії авторів

О. Б. Мехед, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Scopus Author ID: 6506181994
Кандидат біологічних наук, доцент,
завідувач кафедри біології
Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

С. В. Рябченко, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри біології
Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Н. В. Тюпіна, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Викладач кафедри біології
Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Banykyna S. V. (2008). Metodyka aprobatsyy y vnedrenyia zdorovesberehaiushchykh pedahohycheskykh tekhnolohyi v obrazovatelnuiu praktyku (s varyantom prohramm) [Methods of approbation and introduction of health-saving pedagogical technologies in educational practice (with program variant)]. Moskva : HOU Ped. akad.

Buksha S. B. (2012). Profesiina vidpovidalnist uchyteliv osnov zdorov’ia [Occupational Health Teachers' Professional Responsibility]: navch. posib. Luhansk : LNU.

Voskoboinikova H. L. (2011). Innovatsiino oriientovani tekhnolohii i metodyky navchannia zdorovoho sposobu zhyttia v systemi profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv osnov zdorov’ia [Innovative Oriented Technologies and Techniques for Teaching Healthy Lifestyle in the Future Professional Teachers of Health Fundamentals]. Pedahohichni nauky [Pedagogical sciences]: zb. nauk. pr. Berdiansk : BDPU.

Voskoboinikova H. L. (2012). Medyko-valeolohichna kompetentnist maibutnoho uchytelia pochatkovoi shkoly: teoretychni ta metodychni osnovy formuvannia [Medical valeological competence of the future elementary school teacher: theoretical and methodological bases of formation]: monohrafiia [monograph]. Kyiv : Nestroievyi A. I.

Voskoboinikova H. L. (2010). Psykholoho-pedahohichni aspekty formuvannia ozdorovchoho seredovyshcha v protsesi profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv osnov zdorov’ia [Psychological pedagogical aspects of forming the health environment in the process of professional training of future teachers of the basics of health]. Nauka i osvita : nauk.-prakt. zhurn. [Science and education: scientific-practical].

Kremen V. H. (2008). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education] / Akad. ped. nauk Ukrainy. Kyiv: Yurinkom Inter.

Kolupaieva A. A. (2007). Dosvid realizatsii inkliuzyvnoi osvity v krainakh Yevropy [Experience of realization of inclusive education in the countries of Europe]. Pedahohichni osnovy intehruvannia shkoliariv z osoblyvostiamy psykhofizychnoho rozvytku v zahalnoosvitni navchalni zaklady: Monohrafiia [Monograph]. Kyiv: Pedahohichna dumka.

Kolupaieva A. A. (2009). Inkliuzyvna osvita: realii ta perspektyvy [Inclusive education: realities and perspectives]: monohrafiia [monograph]. Kyiv: «Sammit-Knyha».

Luk’ianova Yu.S. (2011). Formuvannia hotovnosti maibutnikh inzheneriv-pedahohiv do vykorystannia zdorov’iazberihaiuchykh tekhnolohii u profesiinii diialnosti [Forming the readiness of future educators-educators to use health-saving technologies in their professional activities]: dys. ... k-ta ped. nauk. Kharkiv.

Kolupaieva A. A. (2012). Osnovy inkliuzyvnoi osvity [Fundamentals of inclusive education]: navch.-metod. posib. Kyiv : A. S. K.

Tymoshenko V. M. (2000). Psykholoho-pedahohichni umovy formuvannia motyvatsii dosiahnennia [Psychological pedagogical conditions of formation of achievement motivation]. Problema lychnosty v sovremennoi nauke: rezultaty y perspektyvy ysledovanyi. Kyev: KNU.

Chaikovskyi M. Ye. (2015). Sotsialno-pedahohichna robota z moloddiu z osoblyvymy potrebamy v inkliuzyvnomu osvitnomu prostori [Social pedagogical work with young people with special needs in inclusive educational space]: monohrafiia [monograph]. Kyiv : Universytet «Ukraina».

Downloads

Опубліковано

05.04.2023