СТВОРЕННЯ ЗДОРОВ'ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА У КОНТЕКСТІ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ
Ключові слова:
здоров'язбережувальне освітнє середовище, інклюзивна освіта, професійна підготовка вчителя, інклюзивна компетентність, діти з особливими освітніми потребамиАнотація
Метою статті є розкриття основних сучасних підходів до створення здоров'язбережувального освітнього середовища у закладах освіти для дітей з особливими освітніми потребами. Методологічною основою дослідження є системний та особистісно-орієнтований підходи до аналізу психолог-педагогічної літератури та педагогічного досвіду з питань впровадження інклюзивної освіти в освітніх закладах. Наукова новизна полягає у встановленні основних підходів формування здоров’язбережувального освітнього середовища, що ґрунтуються на аналізі основних здобутках інклюзивного освітнього середовища; у конкретизації трьох взаємопов’язаних проблем, які обумовлюють необхідність зміни змісту професійної підготовки і перепідготовки, а також формування інклюзивної компетентності в роботі з дітьми середнього шкільного віку вчителів усіх спеціальностей; уточнено вектор змін в підготовці фахівців для сфери інклюзивної освіти, що в контексті інклюзивної освіти розглядається як необхідна умова становлення стійкої професійної позиції, заснованої на визнанні та повазі людської гідності дітей. Висновки. Впровадження інклюзивної освіти складна, неоднозначна, багатоаспектна проблема, що об’єднує у собі цілий ряд відносно самостійних наукових та прикладних напрямів та потребує розгляду і розробки нормативно-правових, психолого-педагогічних, програмно-змістових, соціально-психологічних засад. Перспективи подальших пошуків зазначеної проблеми вбачаємо у розробці навчальних програм, форм, методів навчання відповідно до потреб інклюзивної освіти. У ході впровадження інклюзивної освіти особливу увагу слід приділити таким аспектам: підготовці українського суспільства до толерантного сприйняття дітей з обмеженнями можливостями; взаємодії з такими дітьми та їхнім найближчим оточенням, з метою формування у них відповідної ідентифікації; визначенню меж законо-давчого простору для впровадження навчально-виховного процесу в рамках інклюзивного суспільства; підвищенню професійного рівня фахівців, які беруть участь у інклюзивній освітньо-виховній діяльності; формуванню позитивного іміджу інклюзивної освіти.
Посилання
Banykyna S. V. (2008). Metodyka aprobatsyy y vnedrenyia zdorovesberehaiushchykh pedahohycheskykh tekhnolohyi v obrazovatelnuiu praktyku (s varyantom prohramm) [Methods of approbation and introduction of health-saving pedagogical technologies in educational practice (with program variant)]. Moskva : HOU Ped. akad.
Buksha S. B. (2012). Profesiina vidpovidalnist uchyteliv osnov zdorov’ia [Occupational Health Teachers' Professional Responsibility]: navch. posib. Luhansk : LNU.
Voskoboinikova H. L. (2011). Innovatsiino oriientovani tekhnolohii i metodyky navchannia zdorovoho sposobu zhyttia v systemi profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv osnov zdorov’ia [Innovative Oriented Technologies and Techniques for Teaching Healthy Lifestyle in the Future Professional Teachers of Health Fundamentals]. Pedahohichni nauky [Pedagogical sciences]: zb. nauk. pr. Berdiansk : BDPU.
Voskoboinikova H. L. (2012). Medyko-valeolohichna kompetentnist maibutnoho uchytelia pochatkovoi shkoly: teoretychni ta metodychni osnovy formuvannia [Medical valeological competence of the future elementary school teacher: theoretical and methodological bases of formation]: monohrafiia [monograph]. Kyiv : Nestroievyi A. I.
Voskoboinikova H. L. (2010). Psykholoho-pedahohichni aspekty formuvannia ozdorovchoho seredovyshcha v protsesi profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv osnov zdorov’ia [Psychological pedagogical aspects of forming the health environment in the process of professional training of future teachers of the basics of health]. Nauka i osvita : nauk.-prakt. zhurn. [Science and education: scientific-practical].
Kremen V. H. (2008). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education] / Akad. ped. nauk Ukrainy. Kyiv: Yurinkom Inter.
Kolupaieva A. A. (2007). Dosvid realizatsii inkliuzyvnoi osvity v krainakh Yevropy [Experience of realization of inclusive education in the countries of Europe]. Pedahohichni osnovy intehruvannia shkoliariv z osoblyvostiamy psykhofizychnoho rozvytku v zahalnoosvitni navchalni zaklady: Monohrafiia [Monograph]. Kyiv: Pedahohichna dumka.
Kolupaieva A. A. (2009). Inkliuzyvna osvita: realii ta perspektyvy [Inclusive education: realities and perspectives]: monohrafiia [monograph]. Kyiv: «Sammit-Knyha».
Luk’ianova Yu.S. (2011). Formuvannia hotovnosti maibutnikh inzheneriv-pedahohiv do vykorystannia zdorov’iazberihaiuchykh tekhnolohii u profesiinii diialnosti [Forming the readiness of future educators-educators to use health-saving technologies in their professional activities]: dys. ... k-ta ped. nauk. Kharkiv.
Kolupaieva A. A. (2012). Osnovy inkliuzyvnoi osvity [Fundamentals of inclusive education]: navch.-metod. posib. Kyiv : A. S. K.
Tymoshenko V. M. (2000). Psykholoho-pedahohichni umovy formuvannia motyvatsii dosiahnennia [Psychological pedagogical conditions of formation of achievement motivation]. Problema lychnosty v sovremennoi nauke: rezultaty y perspektyvy ysledovanyi. Kyev: KNU.
Chaikovskyi M. Ye. (2015). Sotsialno-pedahohichna robota z moloddiu z osoblyvymy potrebamy v inkliuzyvnomu osvitnomu prostori [Social pedagogical work with young people with special needs in inclusive educational space]: monohrafiia [monograph]. Kyiv : Universytet «Ukraina».