ПРОФЕСІЙНА АДАПТАЦІЯ КОРЕКЦІЙНОГО ПЕДАГОГА: ОСОБИСТІСНО-КОМПЕТЕНТНІСНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

Ключові слова:

корекційний педагог, особистісно-компетентнісний аспект, професійна адаптація, професійна свідомість

Анотація

Мета роботи. Мета даної роботи полягає в теоретичному обґрунтуванні адаптації до професійної діяльності корекційного педагога як напряму особистісно-компетентнісної програми розвитку професійної свідомості.
Методологія. Визначення структури й механізмів здійснення заходів професійної адаптації обумовлено результатами констатувального дослідження особливостей розвитку професійної свідомості корекційних педагогів, виявлення в них зниження особистісних і компетентнісних показників на адаптаційному етапі професійної діяльності. Автором представлено й обґрунтовано завдання, ряд прийомів і методів, а також структуру адаптації до професійної діяльності корекційних педагогів. Сутність процесу професійної адаптації розглянуто як перехід від об’єктної позиції корекційного педагога до суб’єктної, внаслідок чого відбуваються якісні зміни в усіх блоках його професійної свідомості. В якості структурних компонент механізму професійної адаптації визначено: рівень теоретичної і практичної підготовки майбутніх фахівців; становлення особистісних і компетентнісних аспектів професійної діяльності; здатність доцільно встановлювати і розв’язувати професійні завдання; розвиток блоків професійної свідомості корекційного педагога. Обґрунтовано напрями розвитку і взаємозалежність визначених структурних компонент.
Наукова новизна. Вперше обґрунтовано доцільність розроблення й реалізації системи заходів із професійної адаптації корекційного педагога як одного з напрямів розвитку його професійної свідомості. Визначено умови оптимізації процесу професійної адаптації.
Висновки. Автором статті встановлено, що до початку професійної діяльності корекційного педагога доцільно вирішити всі питання, пов’язані з професійним самовизначенням, усвідомленням взаємозв’язку компетентнісного й особистісного зростання, можливостей фаху в забезпеченні розвитку професійної свідомості за всіма структурними напрямами. Підкреслено особливе значення когнітивного й мотиваційного аспектів розвитку фахівця на етапі професійної адаптації, визначено їх взаємозв’язок в процесі оптимізації практичної діяльності корекційного педагога.

Біографія автора

М. С. Омельченко, Донбаський державний педагогічний університет

Кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри спеціальної педагогіки та інклюзії
Донбаського державного педагогічного університету
(Слов’янськ, Україна)

Посилання

Goneev, A. D. (2002). Osnovy korrektsionnoi pedagogiki. [Fundamentals of correctional pedagogy]: Ucheb. posobiedliastud. vyssh. ped. ucheb. Zavedenii [textbook for students of higher educational institutions]. 2-e izd. Moscow, Russia : Akademiia.

Kovalchuk, V. (2007). Osobystist vchytelia: formuvannia ta rozvytok v umovakh hlobalizatsii ta informatsiinoi revoliutsii. [Personality of the teacher: formation and development in the conditions of globalization and information revolution]: monohrafiia [monograph]. Kyjv, Ukraine: Vydavnytstvo NPU imeny M. P. Drahomanova.

Mironova, S. P. (2005).Tsennostnye orientatsii professionalnoi podgotovki korrektsionnykh pedagogov. [Value orientations of vocational training of correctional teachers]. Podgotovka defektologov v sisteme vysshei shkoly : sostoianie, perspektivyrazvitiia. Матер. междунар. научно-метод. семинара. – Training of defectologists in the system of higher education: state, development prospects: Mater. Int. Scientific method. seminar. Minsk, Belorus: Belorusskiigosud. ped. un-t im. M. Tanka.

Nazarova, N. M. (2011). Konstruktivizm kak metodologicheskaia osnova nauchnykh issledovanii i innovatsionnykh tendentsii v spetsialnom obrazovanii. [Constructivismas a methodological basis for research and innovative trendsin special education]. Spetsialnaia pedagogika i spetsialnaia psikhologiia: sovremenny eproblemy teorii, istorii, metodologii – Special pedagogy and special psychology: contemporary problems of theory, history, methodology: materiasls of the Third International Theoretical and Methodological Seminar. Moskva, Russian: GOU VPO MGPU. Retrieved from: http://psyjournals.ru/inclusive_edu/issue/43976.shtml.

Podlasyi, I. P. (2003). Kurs lektsii po korrektsionnoi pedagogike. [A course of lectures on corrective pedagogy]. Dlia sрednikh spetsialnykh uchebnykh zavedenii. Moscow, Russia : VLADOS.

Omelchenko, M. S. (2019). Do problemy doslidzhennia osoblyvostei profesiinoi svidomosti u korektsiinykh pedahohiv. [The problem of the study of the features of professional consciousness in correctional educators]. Teoriia i praktyka suchasnoi psykholohii. – Theory and practice of modern psychology, 1, 81–83.

Downloads

Опубліковано

06.04.2023