ПРОФЕСІЙНА АДАПТАЦІЯ КОРЕКЦІЙНОГО ПЕДАГОГА: ОСОБИСТІСНО-КОМПЕТЕНТНІСНИЙ АСПЕКТ
Ключові слова:
корекційний педагог, особистісно-компетентнісний аспект, професійна адаптація, професійна свідомістьАнотація
Мета роботи. Мета даної роботи полягає в теоретичному обґрунтуванні адаптації до професійної діяльності корекційного педагога як напряму особистісно-компетентнісної програми розвитку професійної свідомості.
Методологія. Визначення структури й механізмів здійснення заходів професійної адаптації обумовлено результатами констатувального дослідження особливостей розвитку професійної свідомості корекційних педагогів, виявлення в них зниження особистісних і компетентнісних показників на адаптаційному етапі професійної діяльності. Автором представлено й обґрунтовано завдання, ряд прийомів і методів, а також структуру адаптації до професійної діяльності корекційних педагогів. Сутність процесу професійної адаптації розглянуто як перехід від об’єктної позиції корекційного педагога до суб’єктної, внаслідок чого відбуваються якісні зміни в усіх блоках його професійної свідомості. В якості структурних компонент механізму професійної адаптації визначено: рівень теоретичної і практичної підготовки майбутніх фахівців; становлення особистісних і компетентнісних аспектів професійної діяльності; здатність доцільно встановлювати і розв’язувати професійні завдання; розвиток блоків професійної свідомості корекційного педагога. Обґрунтовано напрями розвитку і взаємозалежність визначених структурних компонент.
Наукова новизна. Вперше обґрунтовано доцільність розроблення й реалізації системи заходів із професійної адаптації корекційного педагога як одного з напрямів розвитку його професійної свідомості. Визначено умови оптимізації процесу професійної адаптації.
Висновки. Автором статті встановлено, що до початку професійної діяльності корекційного педагога доцільно вирішити всі питання, пов’язані з професійним самовизначенням, усвідомленням взаємозв’язку компетентнісного й особистісного зростання, можливостей фаху в забезпеченні розвитку професійної свідомості за всіма структурними напрямами. Підкреслено особливе значення когнітивного й мотиваційного аспектів розвитку фахівця на етапі професійної адаптації, визначено їх взаємозв’язок в процесі оптимізації практичної діяльності корекційного педагога.
Посилання
Goneev, A. D. (2002). Osnovy korrektsionnoi pedagogiki. [Fundamentals of correctional pedagogy]: Ucheb. posobiedliastud. vyssh. ped. ucheb. Zavedenii [textbook for students of higher educational institutions]. 2-e izd. Moscow, Russia : Akademiia.
Kovalchuk, V. (2007). Osobystist vchytelia: formuvannia ta rozvytok v umovakh hlobalizatsii ta informatsiinoi revoliutsii. [Personality of the teacher: formation and development in the conditions of globalization and information revolution]: monohrafiia [monograph]. Kyjv, Ukraine: Vydavnytstvo NPU imeny M. P. Drahomanova.
Mironova, S. P. (2005).Tsennostnye orientatsii professionalnoi podgotovki korrektsionnykh pedagogov. [Value orientations of vocational training of correctional teachers]. Podgotovka defektologov v sisteme vysshei shkoly : sostoianie, perspektivyrazvitiia. Матер. междунар. научно-метод. семинара. – Training of defectologists in the system of higher education: state, development prospects: Mater. Int. Scientific method. seminar. Minsk, Belorus: Belorusskiigosud. ped. un-t im. M. Tanka.
Nazarova, N. M. (2011). Konstruktivizm kak metodologicheskaia osnova nauchnykh issledovanii i innovatsionnykh tendentsii v spetsialnom obrazovanii. [Constructivismas a methodological basis for research and innovative trendsin special education]. Spetsialnaia pedagogika i spetsialnaia psikhologiia: sovremenny eproblemy teorii, istorii, metodologii – Special pedagogy and special psychology: contemporary problems of theory, history, methodology: materiasls of the Third International Theoretical and Methodological Seminar. Moskva, Russian: GOU VPO MGPU. Retrieved from: http://psyjournals.ru/inclusive_edu/issue/43976.shtml.
Podlasyi, I. P. (2003). Kurs lektsii po korrektsionnoi pedagogike. [A course of lectures on corrective pedagogy]. Dlia sрednikh spetsialnykh uchebnykh zavedenii. Moscow, Russia : VLADOS.
Omelchenko, M. S. (2019). Do problemy doslidzhennia osoblyvostei profesiinoi svidomosti u korektsiinykh pedahohiv. [The problem of the study of the features of professional consciousness in correctional educators]. Teoriia i praktyka suchasnoi psykholohii. – Theory and practice of modern psychology, 1, 81–83.