ЧИННИКИ СОЦІАЛЬНОГО ІНТЕГРУВАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В ІНКЛЮЗИВНИХ ГРУПАХ ДОШКІЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ
Ключові слова:
інклюзивна освіта, соціальне інтегрування, науковий інструментарій, діти з особливими освітніми потребами, дошкільні заклади освітиАнотація
У статті висвітлено поняття «соціалізації», як головного чинника формування особистості людини та її відносин у соціальному житті.
Метою роботи є дослідження чинників, що впливають на соціальне інтегрування дошкільників з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах дошкільних закладів. Дошкільна освіта в Україні не є обов’язковою. Втім, варто зауважити, що соціальне інтегрування малюків, які не відвідували дошкільний заклад освіти, може проходити значно важче ніж у дітей, які мали досвід навчання або виховання в садочку. Зважаючи на це зарубіжні та українські науковці зосереджують увагу на створенні в інклюзивному закладі належного середовища для дітей з особливими потребами, а також наголошують на необхідності спиратись у цьому на найближчий для дитини мікросоціум, який є важливим чинником засвоєння нею усталених у ширшій спільноті норм і правил.
В основі методології статті лежать фундаментальні дослідження українських та зарубіжних вчених Ф. Гіддінгса, Г. Тарда, А. Колупаєвої, О. Таранченко. Дошкільний заклад, якому відводиться вагома роль у розвитку соціально-емоційної сфери дітей з ООП, має бути середовищем, де малюки активно залучені до освітньої діяльності, протенаразі в освітній практиці дошкільних освітніх закладах спостерігається дещо формальний підхід до процесу соціального інтегрування дітей з особливими потребами, і більша зосередженість на необхідності опанування освітніх стандартів.
Науковою новизною статті є визначення чинників, що впливають на соціальне інтегрування дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах дошкільних закладів освіти, зроблено висновки та перераховані певні чинники які, впливають на соціальне інтегрування дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах дошкільних закладів освіти в цілому.
Посилання
Shombar de Lov. (1966). Interaction: individualand Societe P. – H/ ChombartdeLauve. Amtr Soc. Rev.
Kolupaieva, A. Savchuk L. Dity z osoblyvymy potrebamy ta orhanizatsiia yikh navchannia [Children with special needs and organization of their education]. Vydannia dopovnene ta pereroblene: nauk.-metod. posib. Seriia «Inkliuzyvna osvita» Kyiv: Vydavnycha hrupa «ATOPOL».
Lorman, T. Inkliuzyvna osvita. Pidtrymka rozmaittia u klasi [Inclusive education. Support for classroom diversity]: prakt. posib. per. Z anhl. Kyiv: SPD – FO Parashyn I. S. 2010. 296 s.
Kalyanpur, M., &Harry, B. Culturein special education: building reciprocal family-professional relations hips. / M. Kalyanpur, B. Harry // Baltimore, MD: Brookes. 1999.
Loreman, T. Seven pillars of support for inclusive education: Moving from «Why?» to «How?»/ T. Loreman // International Journal of Whole Schooling 2007 № 3(2) P. 22-38.
Kolupaieva, A., Sofii, N., Naida, Yu., O. Taranchenko, S. Yefimova, N. Slobodianiuk, I. Lutsenko, Budiak, L. (2007). Inkliuzyvna shkola: osoblyvosti orhanizatsii ta upravlinnia [Inclusive school: features of organization and management]. Navchalno metodychnyi posibnyk. Kyiv.
Lupart, D., i Vebber, Ch. (2002). Shkilna reforma v Kanadi: perekhid vid rozdilnykh system osvity do inkliuzyvnykh shkil. Exceptionality Education Canada.
Taranchenko, O. M. (2013). Suchasni pidkhody zadovolennia navchalnykh potreb uchniv z porushenniamy psykhofizychnoho rozvytku v spetsialnykh ta inkliuzyvnykh zakladakh osvity [Modern approaches to meeting the educational needs of students with disabilities in special and inclusive educational institutions]. Defektolohiia. Osoblyvadytyna: navchannia ta vykhovannia [Defectology. Special child: education and upbringing].
Taranchenko, O. M. (2013). Universalna praktyka navchannia ta nadannia pidtrymky uchniam z osoblyvymy potrebamy [Universal practice of teaching and supporting students with special needs]. Defektolohiia. Osoblyvadytyna: navchannia ta vykhovannia [Defectology. Special child: education and upbringing].