ЧИННИКИ СОЦІАЛЬНОГО ІНТЕГРУВАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В ІНКЛЮЗИВНИХ ГРУПАХ ДОШКІЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ

Автор(и)

Ключові слова:

інклюзивна освіта, соціальне інтегрування, науковий інструментарій, діти з особливими освітніми потребами, дошкільні заклади освіти

Анотація

У статті висвітлено поняття «соціалізації», як головного чинника формування особистості людини та її відносин у соціальному житті.
Метою роботи є дослідження чинників, що впливають на соціальне інтегрування дошкільників з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах дошкільних закладів. Дошкільна освіта в Україні не є обов’язковою. Втім, варто зауважити, що соціальне інтегрування малюків, які не відвідували дошкільний заклад освіти, може проходити значно важче ніж у дітей, які мали досвід навчання або виховання в садочку. Зважаючи на це зарубіжні та українські науковці зосереджують увагу на створенні в інклюзивному закладі належного середовища для дітей з особливими потребами, а також наголошують на необхідності спиратись у цьому на найближчий для дитини мікросоціум, який є важливим чинником засвоєння нею усталених у ширшій спільноті норм і правил.
В основі методології статті лежать фундаментальні дослідження українських та зарубіжних вчених Ф. Гіддінгса, Г. Тарда, А. Колупаєвої, О. Таранченко. Дошкільний заклад, якому відводиться вагома роль у розвитку соціально-емоційної сфери дітей з ООП, має бути середовищем, де малюки активно залучені до освітньої діяльності, протенаразі в освітній практиці дошкільних освітніх закладах спостерігається дещо формальний підхід до процесу соціального інтегрування дітей з особливими потребами, і більша зосередженість на необхідності опанування освітніх стандартів.
Науковою новизною статті є визначення чинників, що впливають на соціальне інтегрування дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах дошкільних закладів освіти, зроблено висновки та перераховані певні чинники які, впливають на соціальне інтегрування дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах дошкільних закладів освіти в цілому.

Біографія автора

Н. В. Піканова, НАПН України ім. М. Д. Ярмаченка

Аспірантка Інституту спеціальної педагогіки та психології
НАПН України ім. М. Д. Ярмаченка
(Київ, Україна)

Посилання

Shombar de Lov. (1966). Interaction: individualand Societe P. – H/ ChombartdeLauve. Amtr Soc. Rev.

Kolupaieva, A. Savchuk L. Dity z osoblyvymy potrebamy ta orhanizatsiia yikh navchannia [Children with special needs and organization of their education]. Vydannia dopovnene ta pereroblene: nauk.-metod. posib. Seriia «Inkliuzyvna osvita» Kyiv: Vydavnycha hrupa «ATOPOL».

Lorman, T. Inkliuzyvna osvita. Pidtrymka rozmaittia u klasi [Inclusive education. Support for classroom diversity]: prakt. posib. per. Z anhl. Kyiv: SPD – FO Parashyn I. S. 2010. 296 s.

Kalyanpur, M., &Harry, B. Culturein special education: building reciprocal family-professional relations hips. / M. Kalyanpur, B. Harry // Baltimore, MD: Brookes. 1999.

Loreman, T. Seven pillars of support for inclusive education: Moving from «Why?» to «How?»/ T. Loreman // International Journal of Whole Schooling 2007 № 3(2) P. 22-38.

Kolupaieva, A., Sofii, N., Naida, Yu., O. Taranchenko, S. Yefimova, N. Slobodianiuk, I. Lutsenko, Budiak, L. (2007). Inkliuzyvna shkola: osoblyvosti orhanizatsii ta upravlinnia [Inclusive school: features of organization and management]. Navchalno metodychnyi posibnyk. Kyiv.

Lupart, D., i Vebber, Ch. (2002). Shkilna reforma v Kanadi: perekhid vid rozdilnykh system osvity do inkliuzyvnykh shkil. Exceptionality Education Canada.

Taranchenko, O. M. (2013). Suchasni pidkhody zadovolennia navchalnykh potreb uchniv z porushenniamy psykhofizychnoho rozvytku v spetsialnykh ta inkliuzyvnykh zakladakh osvity [Modern approaches to meeting the educational needs of students with disabilities in special and inclusive educational institutions]. Defektolohiia. Osoblyvadytyna: navchannia ta vykhovannia [Defectology. Special child: education and upbringing].

Taranchenko, O. M. (2013). Universalna praktyka navchannia ta nadannia pidtrymky uchniam z osoblyvymy potrebamy [Universal practice of teaching and supporting students with special needs]. Defektolohiia. Osoblyvadytyna: navchannia ta vykhovannia [Defectology. Special child: education and upbringing].

Downloads

Опубліковано

06.04.2023