СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА РЕАБІЛІТАЦІЯ ДІТЕЙ ШКІЛЬНОГО ВІКУ З ВАДАМИ ЗОРУ

Автор(и)

  • О. Г. Платонова Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0003-4197-3290

Ключові слова:

реабілітація, соціальна реабілітація, абілітація, діти з вадами зору

Анотація

В статті розкривається поняття соціальної реабілітації дітей з особливими потребами, а саме дітей з вадами зору. Автор акцентує увагу на напрямках реабілітації дітей з особливими потребами: 1) навички самообслуговування; 2) рухова активність; 3) ігрова активність; 4) соціальна активність. Також наголошується на необхідності проведення ранньої соціальної реабілітації дітей з вадами зору. Метою ранньої соціально-реабілітаційної роботи є: забезпечення соціального, емоційного, інтелектуального і фізичного розвитку дитини, яка має відхилення, і спроба максимального розкриття її потенціалу для навчання; попередження вторинних дефектів у дітей з особливими потребами; абілітація сім’ї, яка має дітей з особливими потребами, щоб максимально ефективно задовольнити потреби дитини.
Висновки. Отже, на перший погляд, проблема соціальної реабілітації та адаптації для дитини майже вирішується ще в шкільний період. Проте, ефективність соціальної адаптації визначається двома обставинами: рівнем особистісного розвитку незрячих та соціально-економічним устроєм суспільства, ставленням у ньому до інвалідів.
Тому для гармонійного розвитку дитини з вадами зору їй треба створити цілий комплекс умов існування, які б задовольняли її потреби. І в цьому випадку соціальна, психологічна, елементарна та культурна реабілітація є лише невеликими ланками загальної системи, покликаної на розв’язання проблем дітей зі зниженим зором.
Оскільки протягом усього періоду розвитку дитині притаманне відчуття неповноцінності через фізичну незрілість дитини, її невпевненість у собі і несамостійність, а також відчуття недосконалості, то на фоні цих проблем важливим є поняття компенсації. Саме компенсація відкриває творчий характер розвитку.
Таким чином, у житті дітей з вадами зору важливими є процеси реабілітації та адаптації. Також важливим фактором для гармонійного розвитку дитини з вадами зору є вплив зовнішнього соціального середовища, а саме: соціалізація, дитина з вадами зору має всі права та можливості повноцінно розвиватися, удосконалювати свої знання, навички та вміння, застосовувати їх на практиці, реалізовувати себе як фахівця в певній галузі діяльності.

Біографія автора

О. Г. Платонова, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри соціальної роботи та
освітніх і педагогічних наук
Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Hareeva M. O. (2002). Korrektsyia razvytyia melkoi motoryky y osiazanyia u detei s narushenyem zrenyia. [Correction of development of fine motor skills and sense of touch by children with visual impairment]. Doshkolnoe vospytanye [Early Childhood Education]. no. 6, pp.75-79.

Zvierieva I. D., Ivanova I.B. eds. (1995). Invalid i suspilstvo: problemy intehratsii. Uporiadnyky: [Disabled person and society: problems of integration]. Kyiv, Ukraine: A.L.D.

Borshchevska L.V., Ziborova L.V., Ivanova I.B.eds. (1999). Na dopomohu batkam, shcho maiut ditei z osoblyvymy potrebamy [To help parents with children with special needs]. Kyiv, Ukraine: Ukr. instytut sotsialnykh doslidzhen

Synova Ye.P., Remazhevska V.I. (1998). Rol sim’i u navchanni nezriachykh starshoklasnykiv obsluhovuiuchoi pratsi. Vykhovannia ditei z osoblyvymy potrebamy. [The role of the family in the education of blind upper-form pupils seniors in arts and crafts. The upbringing of children with special needs]. Kyiv, Ukraine.

Synova Ye .P. (2002). Tyflopsykholohiia. [Psychology of blind and visually impaired]. Kyiv, Ukraine : VOUFTS. BF «Vizavi».

A. Y. Kapska ed., (2003). Sotsiolohichno-psykholohichna robota z ditmy ta moloddiu z funktsionalnymy obmezhenniamy. Navchalno-metodychnyi posibnyk dlia sotsialnykh pratsivnykiv i sotsialnykh pedahohiv. Za red. [Sociological and psychological work with children and young people with functional limitations. Tutorial for social workers and social educators]. Kyiv, Ukraine : DTsSSM.

Lubovskyi V. Y., Rozanova T. V., Solntseva V. Y. (2005). Spetsyalnaia psykholohyia [Special Psychology]. In: Lubovskoho V. Y. ed. Ucheb. posobye dlia stud. vissh. ped. ucheb. Zavedenyi 2-e yzd., Moskva, Rosiia: «Akademiya» Publishing Center.

Shakhrai V. M. (2006). Tekhnolohii sotsialnoi roboty. [Social work technologies: textbook]. Kyiv, Ukraine: Tsentr navchalnoi literatury.

Downloads

Опубліковано

06.04.2023