ОСОБЛИВОСТІ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГА ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ ТЕХНОЛОГІЧНОГО ПРОФІЛЮ

Автор(и)

Ключові слова:

компетентнісний підхід, педагог професійного навчання, технологічна компетентність

Анотація

У статті актуалізується проблема впровадження компетентнісного підходу в вітчизняну систему освіти, що викликана суспільними інтеграційними процесами, розвитком інформаційних систем, запитом на більш високі стандарти в освіті. На основі аналізу наукових праць з проблеми дослідження виявлено переваги компетентнісного підходу перед традиційним підходом. Впровадження компетентнісного підходу в загальну та середню освіту відповідно актуалізує проблему формування професійної компетентності педагога. У зв’язку з цим, з’ясовано, що у наукових працях зустрічаються різні класифікації професійної компетентності педагогів, але у значній їх кількості у структурі професійної компетентності педагога виділяється технологічна складова.
Оскільки конкретизація структури і змісту професійної компетентності в багатьох випадках визначається специфікою виконуваної професійної діяльності та її приналежністю до визначених типів професій, сформована мета дослідження: з’ясування сутності та особливостей структури технологічної компетентності майбутнього педагога професійного навчання технологічного профілю.
Методологією дослідження слугували ідеї системного, особистісно орієнтованого, діяльнісного, компетентнісного та технологічного підходів в освіті. Наука новизна. Доведено, що професійна діяльність педагога професійного навчання технологічного профілю у своїй структурі інтегрує педагогічну та інженерну складову діяльності відповідно технологічна компетентність повинна відображати можливості та здатності до ефективної професійної діяльності в органічному поєднанні педагогічної та інженерної складової в єдиному навчально-виховному процесі.
Висновки. Особливості структури та змісту технологічної компетентності педагога професійного навчання технологічного профілю потребують подальших наукових розробок, щодо формування означеного феномену у процесі фахової підготовки.

Біографія автора

О. В. Плуток, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри професійної освіти та безпеки життєдіяльності
Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Avsheniuk, N. M., Desiatov, T. M., Diachenko, L. M., Postryhach, N. O., Pukhovska, L. P. And Sulyma, O. V. (2014). Kompetentnisnyi pidkhid do pidhotovky pedahohiv u zarubizhnykh krainakh: teoriia ta praktyka [Competent Approach to Teacher Training in Foreign Countries: Theory and Practice]. Kirovohrad.Imeks-LTD.

Briukhanova, N. O., Profesiina pidhotovka inzhenerno-pedahohichnykh kadriv na suchasnomu etapi rozvytku Ukrainy. [Professional training of engineering and pedagogical staff at the present stage of development of Ukrain]. Vesnyk. Nauka y praktyka, [online]. Availableat http://xn--e1aajfpcds8ay4h.com.ua/pages/view/559/[Accessed: 20 January 2019].

Diachenko, A. (2013). Teoretychnyi analiz poniattia «tekhnolohichna kompetentnist pedahoha» [Theoretical analysis of the concept of «technological competence of the teacher»]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, issue 8, 2, рр. 53-59.

Zhuk, O. L. (2009). Pedahohycheskaia podhotovka studentov:kompetentnostnyi podkhod. [Pedagogical preparation of students: competency-based approach]. Mynsk: RYVSh.

Kalenskyi, A.A., Luzan, P.H., Vanina, N.M., Pashchenko, T.M., Kravets, S. H. And Piatnychuk, T. V. (2018). Standartyzatsiia profesiinoi osvity: teoriia I praktyka [Standardization of Vocational Education: Theory and Practice]. Zhytomyr: Polissja.

Koshonko, H. A. (2016). Sutnist ta struktura profesiinoi kompetentnosti pedahoha [Theessenceand structure of the professional competence of the teacher]. Zhytomyr: FOP Levkovecj.

Markova, S. M. (2015). Tekhnolohycheskaia kompetentnost pedahoha professyonalnoho obuchenyia [Technological competence of the teacher of vocational training]. Modern Research of Social Problems, 3(47) [online]. Availableat www.sisp.nkras.ru [Accessed:25 January 2019]

Ovcharuk O. (2009). Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technology and training tools]. ISSN 2076-8184 2009. 5 (13), [online]. Availableat:http://www.ime.edu-ua.net/em.html. [Accessed:20 January 2019]

Panfilov, Yu., Furmanets, B. (2017). Kompetentnisnyi pidkhid v osviti: dosvid, problemy, perspektyvy [Competent approach in education: experience, problems, perspectives]. Teoriia I praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, pedahohika, sotsiolohiia, 3, рр. 55-67.

Prokopenka, I. F. Pedahohichni tekhnolohii v pidhotovtsi vchyteliv : navchalnyi posibnyk [Teaching technologies in teacher training: Tutorial]. 3rded. Kharkiv : KhNPU.

Pometun, O. (2005). Kompetentnisnyi pidkhid – naivazhlyvishyi oriientyr rozvytku suchasnoi osvity. [Competency approach is the most important benchmark for the development of modern education ]. Ridna shkola, 1. pр. 65-69.

Kharchenko, O. O. (2010). Znachennia tekhnolohichnoi kompetentnosti vykladacha dlia efektyvnoho zastosuvannia innovatsiinykh tekhnolohii navchannia [The importance of the technological competence of the teacher for the effective use of innovative teaching technologies]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenk, 8 (195), рр. 76–79.

Shovkoplias, O. M., Shevel, B.O. (2012). Deiaki aspekty istorychnoho rozvytku kompetentnisnoho pidkhodu v osviti [Some aspects of the historical development of the competency approachin education ]. Nauka i osvita, 8, pp. 160-163.

Downloads

Опубліковано

07.04.2023