ОСОБЛИВОСТІ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГА ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ ТЕХНОЛОГІЧНОГО ПРОФІЛЮ
Ключові слова:
компетентнісний підхід, педагог професійного навчання, технологічна компетентністьАнотація
У статті актуалізується проблема впровадження компетентнісного підходу в вітчизняну систему освіти, що викликана суспільними інтеграційними процесами, розвитком інформаційних систем, запитом на більш високі стандарти в освіті. На основі аналізу наукових праць з проблеми дослідження виявлено переваги компетентнісного підходу перед традиційним підходом. Впровадження компетентнісного підходу в загальну та середню освіту відповідно актуалізує проблему формування професійної компетентності педагога. У зв’язку з цим, з’ясовано, що у наукових працях зустрічаються різні класифікації професійної компетентності педагогів, але у значній їх кількості у структурі професійної компетентності педагога виділяється технологічна складова.
Оскільки конкретизація структури і змісту професійної компетентності в багатьох випадках визначається специфікою виконуваної професійної діяльності та її приналежністю до визначених типів професій, сформована мета дослідження: з’ясування сутності та особливостей структури технологічної компетентності майбутнього педагога професійного навчання технологічного профілю.
Методологією дослідження слугували ідеї системного, особистісно орієнтованого, діяльнісного, компетентнісного та технологічного підходів в освіті. Наука новизна. Доведено, що професійна діяльність педагога професійного навчання технологічного профілю у своїй структурі інтегрує педагогічну та інженерну складову діяльності відповідно технологічна компетентність повинна відображати можливості та здатності до ефективної професійної діяльності в органічному поєднанні педагогічної та інженерної складової в єдиному навчально-виховному процесі.
Висновки. Особливості структури та змісту технологічної компетентності педагога професійного навчання технологічного профілю потребують подальших наукових розробок, щодо формування означеного феномену у процесі фахової підготовки.
Посилання
Avsheniuk, N. M., Desiatov, T. M., Diachenko, L. M., Postryhach, N. O., Pukhovska, L. P. And Sulyma, O. V. (2014). Kompetentnisnyi pidkhid do pidhotovky pedahohiv u zarubizhnykh krainakh: teoriia ta praktyka [Competent Approach to Teacher Training in Foreign Countries: Theory and Practice]. Kirovohrad.Imeks-LTD.
Briukhanova, N. O., Profesiina pidhotovka inzhenerno-pedahohichnykh kadriv na suchasnomu etapi rozvytku Ukrainy. [Professional training of engineering and pedagogical staff at the present stage of development of Ukrain]. Vesnyk. Nauka y praktyka, [online]. Availableat http://xn--e1aajfpcds8ay4h.com.ua/pages/view/559/[Accessed: 20 January 2019].
Diachenko, A. (2013). Teoretychnyi analiz poniattia «tekhnolohichna kompetentnist pedahoha» [Theoretical analysis of the concept of «technological competence of the teacher»]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, issue 8, 2, рр. 53-59.
Zhuk, O. L. (2009). Pedahohycheskaia podhotovka studentov:kompetentnostnyi podkhod. [Pedagogical preparation of students: competency-based approach]. Mynsk: RYVSh.
Kalenskyi, A.A., Luzan, P.H., Vanina, N.M., Pashchenko, T.M., Kravets, S. H. And Piatnychuk, T. V. (2018). Standartyzatsiia profesiinoi osvity: teoriia I praktyka [Standardization of Vocational Education: Theory and Practice]. Zhytomyr: Polissja.
Koshonko, H. A. (2016). Sutnist ta struktura profesiinoi kompetentnosti pedahoha [Theessenceand structure of the professional competence of the teacher]. Zhytomyr: FOP Levkovecj.
Markova, S. M. (2015). Tekhnolohycheskaia kompetentnost pedahoha professyonalnoho obuchenyia [Technological competence of the teacher of vocational training]. Modern Research of Social Problems, 3(47) [online]. Availableat www.sisp.nkras.ru [Accessed:25 January 2019]
Ovcharuk O. (2009). Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technology and training tools]. ISSN 2076-8184 2009. 5 (13), [online]. Availableat:http://www.ime.edu-ua.net/em.html. [Accessed:20 January 2019]
Panfilov, Yu., Furmanets, B. (2017). Kompetentnisnyi pidkhid v osviti: dosvid, problemy, perspektyvy [Competent approach in education: experience, problems, perspectives]. Teoriia I praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, pedahohika, sotsiolohiia, 3, рр. 55-67.
Prokopenka, I. F. Pedahohichni tekhnolohii v pidhotovtsi vchyteliv : navchalnyi posibnyk [Teaching technologies in teacher training: Tutorial]. 3rded. Kharkiv : KhNPU.
Pometun, O. (2005). Kompetentnisnyi pidkhid – naivazhlyvishyi oriientyr rozvytku suchasnoi osvity. [Competency approach is the most important benchmark for the development of modern education ]. Ridna shkola, 1. pр. 65-69.
Kharchenko, O. O. (2010). Znachennia tekhnolohichnoi kompetentnosti vykladacha dlia efektyvnoho zastosuvannia innovatsiinykh tekhnolohii navchannia [The importance of the technological competence of the teacher for the effective use of innovative teaching technologies]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenk, 8 (195), рр. 76–79.
Shovkoplias, O. M., Shevel, B.O. (2012). Deiaki aspekty istorychnoho rozvytku kompetentnisnoho pidkhodu v osviti [Some aspects of the historical development of the competency approachin education ]. Nauka i osvita, 8, pp. 160-163.