ФІЛОСОФСЬКО-ОСВІТНІ ПОГЛЯДИ П. КУЛІША В КОНТЕКСТІ НАРОДНОЇ ПЕДАГОГІКИ
Ключові слова:
особистість, сім’я, освіта, гармонізація, культураАнотація
Актуальність формування національно-культурної ідентичності обумовлена необхідністю осягнення й засвоєння національно-культурних цінностей українського народу, історичної пам’яті, збереження національної автентичності та традицій.
Найважливішими в цьому плані виступає питання збереження в умовах глобалізації національної соціокультурної ідентичності, концентрованим виразником якої виступає національна освіта. Зокрема, виникає у зв’язку з цим завдання переосмислення філософсько-освітньої спадщини, як істотної форми національного самоусвідомлення. Тому в сучасних умовах реформування системи освіти в Україні, при пошуках базових принципів національної освіти, варто звернутись до вітчизняної спадщини – доробку відомих мислителів минулого, що вивчали питання змісту, ролі та значущості освіти у житті суспільства, зокрема, у житті української спільноти.
Мета роботи є аналіз та теоретична реконструкція філософсько-освітніх поглядів П. Куліша.
Методологія. Теоретико-методологічна основа дослідження визначається підходом, який базується на принципах об’єктивності й цілісності, а також на комплексі загальнонаукових та спеціальних методів дослідження, що дозволило забезпечити обґрунтованість і достовірність наукових результатів. Зокрема, діалектичний метод, завдяки якому автор отримав можливість представити предмет дослідження в його істотних соціальних взаємозв’язках і залежностях; метод системного аналізу дозволив виявити й обґрунтувати системні компоненти досліджуваного предмета; історичний метод надав можливість предметно дослідити закономірності.
Крім цього, істотне методико-методологічне значення надавалось принципу національної типології філософського вирішення проблем освіти, а також принципам компаративістики, антропоцентризму і етноцентризму
Наукова новизна статті полягає у набутті подальшого розвитку особливості осмислення генезису українського народу у філософсько-педагогічній спадщині П. Куліша, яка була підпорядкована осмисленню особливості розвитку українського народу в контексті його історії, мови, культури, ментальності й освіти. Реалізація цих завдань сприяла самоусвідомленню й відстоюванню українських інтересів у широкому буттєвому діапазоні.
Висновки. В творчому доробку П. Куліша репрезентована філософсько-педагогічна концепція, що постає результатом філософського осмислення освіти як особливого виміру людського буття. Здійснена реконструкція концепції П. Куліша надає педагогічному мисленню характеру синтетичності та дозволяє йому узгодити у філософських теоріях виховання й освіти важко сумісні принципи відповідності педагогічних впливів етичним ідеалам, людській природі та національній культурі. Основними ідеями філософії освіти П. Куліша є виховання гармонійної особистості через глибоке сприйняття рідної культури, яка знаходить вираження у мові, діалозі з Природою та сімейному вихованні. Великий мислитель закликав освічувати розум і серце, адже саме так можна зробити людину мудрою і доброчесною.
Посилання
Kulish P. Ly`sty`. 1841–1850. Povne zibrannya tvoriv: v 35 t. [gol. red. G. Grabovy`ch / uporyad., vstup. st. j koment. O. Fedoruk]. K. : Kry`ty`ka, 2005. T. 1. 646 s.
Kuly`sh P. Xutorskaya fy`losofy`ya y` udalennaya ot sveta poэzy`ya. SPb., 1879. 151 s.
Kulish P. Do I. Pulyuya // Kulish Pantelejmon. Vy`brani ly`sty` Pantelejmona Kulisha ukrayins`koyu movoyu py`sani [za red. Yu. Lucz`kogo]. N`yu-Jork; Toronto : UVAN u SShA, 1984. S. 228, 229, 233, 245.
Kulish P. Khutirska filosofiia i viddalena vid svitu poeziia [per. z ros. V. Shevchuka]. Khronika 2000. 1993. Vy`p. 3/4 (5/6). S. 104–127. Vy`p. 6 (8). S. 139–154.