ФІЛОСОФСЬКО-ОСВІТНІ ПОГЛЯДИ П. КУЛІША В КОНТЕКСТІ НАРОДНОЇ ПЕДАГОГІКИ

Автор(и)

  • О. М. Тютюнник Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0003-1233-3577
  • Я. В. Тютюнник Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Ключові слова:

особистість, сім’я, освіта, гармонізація, культура

Анотація

Актуальність формування національно-культурної ідентичності обумовлена необхідністю осягнення й засвоєння національно-культурних цінностей українського народу, історичної пам’яті, збереження національної автентичності та традицій.
Найважливішими в цьому плані виступає питання збереження в умовах глобалізації національної соціокультурної ідентичності, концентрованим виразником якої виступає національна освіта. Зокрема, виникає у зв’язку з цим завдання переосмислення філософсько-освітньої спадщини, як істотної форми національного самоусвідомлення. Тому в сучасних умовах реформування системи освіти в Україні, при пошуках базових принципів національної освіти, варто звернутись до вітчизняної спадщини – доробку відомих мислителів минулого, що вивчали питання змісту, ролі та значущості освіти у житті суспільства, зокрема, у житті української спільноти.
Мета роботи є аналіз та теоретична реконструкція філософсько-освітніх поглядів П. Куліша.
Методологія. Теоретико-методологічна основа дослідження визначається підходом, який базується на принципах об’єктивності й цілісності, а також на комплексі загальнонаукових та спеціальних методів дослідження, що дозволило забезпечити обґрунтованість і достовірність наукових результатів. Зокрема, діалектичний метод, завдяки якому автор отримав можливість представити предмет дослідження в його істотних соціальних взаємозв’язках і залежностях; метод системного аналізу дозволив виявити й обґрунтувати системні компоненти досліджуваного предмета; історичний метод надав можливість предметно дослідити закономірності.
Крім цього, істотне методико-методологічне значення надавалось принципу національної типології філософського вирішення проблем освіти, а також принципам компаративістики, антропоцентризму і етноцентризму
Наукова новизна статті полягає у набутті подальшого розвитку особливості осмислення генезису українського народу у філософсько-педагогічній спадщині П. Куліша, яка була підпорядкована осмисленню особливості розвитку українського народу в контексті його історії, мови, культури, ментальності й освіти. Реалізація цих завдань сприяла самоусвідомленню й відстоюванню українських інтересів у широкому буттєвому діапазоні.
Висновки. В творчому доробку П. Куліша репрезентована філософсько-педагогічна концепція, що постає результатом філософського осмислення освіти як особливого виміру людського буття. Здійснена реконструкція концепції П. Куліша надає педагогічному мисленню характеру синтетичності та дозволяє йому узгодити у філософських теоріях виховання й освіти важко сумісні принципи відповідності педагогічних впливів етичним ідеалам, людській природі та національній культурі. Основними ідеями філософії освіти П. Куліша є виховання гармонійної особистості через глибоке сприйняття рідної культури, яка знаходить вираження у мові, діалозі з Природою та сімейному вихованні. Великий мислитель закликав освічувати розум і серце, адже саме так можна зробити людину мудрою і доброчесною.

Біографії авторів

О. М. Тютюнник, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Кандидат філософських наук, доцент
доцент кафедри педагогіки та методики
викладання іноземних мов
Національного університету «Чернігівський колегіум» 
імені Т.Г.Шевченка
(Чернігів, Україна)

Я. В. Тютюнник, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Аспірантка навчально-наукового інституту історії, етнології та правознавства імені О. М. Лазаревського Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Kulish P. Ly`sty`. 1841–1850. Povne zibrannya tvoriv: v 35 t. [gol. red. G. Grabovy`ch / uporyad., vstup. st. j koment. O. Fedoruk]. K. : Kry`ty`ka, 2005. T. 1. 646 s.

Kuly`sh P. Xutorskaya fy`losofy`ya y` udalennaya ot sveta poэzy`ya. SPb., 1879. 151 s.

Kulish P. Do I. Pulyuya // Kulish Pantelejmon. Vy`brani ly`sty` Pantelejmona Kulisha ukrayins`koyu movoyu py`sani [za red. Yu. Lucz`kogo]. N`yu-Jork; Toronto : UVAN u SShA, 1984. S. 228, 229, 233, 245.

Kulish P. Khutirska filosofiia i viddalena vid svitu poeziia [per. z ros. V. Shevchuka]. Khronika 2000. 1993. Vy`p. 3/4 (5/6). S. 104–127. Vy`p. 6 (8). S. 139–154.

Downloads

Опубліковано

10.04.2023