ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ІНКЛЮЗИВНОМУ СЕРЕДОВИЩІ
Ключові слова:
комунікативна компетентність, майбутні педагоги, професійна підготовка, інклюзивна освіта, інклюзивне середовищеАнотація
Мета статті – розкрити теоретичні аспекти формування комунікативної компетентності майбутніх педагогів у процесі підготовки до професійної діяльності в інклюзивному середовищі.
Методологія – соціально-економічні процеси, які мають місце у сучасному суспільстві, детермінують нові, вищі вимоги до професіоналізму фахівців. Відбувається реформування сучасної вищої освіти, обумовлене швидким рівнем розвитку суспільства, спрямоване, передусім, на вирішення головного питання – удосконалення професійної підготовки педагогів, здатних до вирішення освітніх проблем сучасного соціуму.
В умовах розвитку сучасної освітньої системи України, на жаль, немає науково обґрунтованих розрахунків про необхідні обсяги підготовки кадрів для освітньої інклюзії, адекватних запланованим трансформаціям. Вивчення практики показує, що навіть спеціальна галузь освіти достатньо не забезпечена спеціалістами, не говорячи про заклади загальної середньої освіти, які входять до системи допомоги дітям із особливими освітніми потребами. На сучасному етапі існує нагальна потреба підготовки фахівців з високим рівнем здатності до самовдосконалення і ефективної адаптації до професійної діяльності в умовах інклюзивного середовища.
У Законі України «Про вищу освіту», Національній доктрині розвитку освіти України у ХХІ столітті зазначено вимоги до професійної компетентності вчителя. У Національній стратегії розвитку освіти України на 2012-2021 рр. наголошується, що сучасний ринок праці вимагає від випускника ЗВО не лише глибоких теоретичних знань, а й здатності самостійно застосовувати їх у нестандартних, постійно змінюваних життєвих умовах, етапах переходу від суспільства знань до суспільства життєво компетентних громадян. Професійна компетентність педагога – це динамічна комбінація знань, умінь і практичних навичок, професійних, світоглядних і громадянських якостей, способу мислення, морально-етичних цінностей, яка визначає здатність педагога успішно здійснювати професійну діяльність.
Проблема дослідження актуальна, але недостатньо вивчена і потребує більш сутнісного аналізу поняття «комунікативна компетентність в умовах інклюзивної освіти» як важливої складової професійної компетентності майбутнього педагога, бажає кращого розкриття особливостей формування і розвитку комунікативної компетентності в умовах інклюзії, а також її структури та компонентів .
Наукова новизна. У процесі дослідження визначено, що на сучасному етапі розвитку суспільства важливого значення набуває проблема інклюзивної освіти. Практичне здійснення ідеї навчання дітей із особливостями психофізичного розвитку в інклюзивному освітньому середовищі, вимагає, у першу чергу, цілеспрямованої підготовки у закладах вищої освіти різнопрофільних спеціалістів: психологів, соціальних педагогів, асистентів-учителів, тобто реконструкцію системи підготовки кадрів з урахуванням парадигм нової філософії спеціальної освіти.
Висновки. Проблемою ефективної трансформації економічного, політичного, світоглядного, ціннісного буття українського суспільства початку ХХІ століття став розвиток інклюзивної освіти, переосмислення усіх форм, методів та технологій, формування ключових життєвих компетентностей в дітей із особливими потребами.
Посилання
Ziaziun I. A. (2008). Pedahohichna maisternist [Pedagogical skills]: pidruchnyk. Kyiv: SPD Bohdanova A. M.
Kremen V. H. (2008). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education]. Kyiv: Yurinkom Inter.
Kalchenko L. V. (2016). Formuvannia inkliuzyvnoi kompetentnosti vykladachiv yak chynnyk rozvytku sotsialno-pedahohichnoi roboty z moloddiu z osoblyvymy potrebamy [Formation of inclusive competence of teachers as a factor of development of social and pedagogical work with youth with special needs]. Sotsialno-pedahohichna robota v zakladakh osvity inkliuzyvnoi oriientatsii: Tezy dopovidei IKh Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Khmelnytskyi: Khmelnytskyi instytut sotsialnykh tekhnolohii Universytetu «Ukraina».
Kompetentnisnyi pidkhid do pidhotovky pedahohiv u zarubizhnykh krainakh: teoriia ta praktyka [Competent approach to teacher training in foreign countries: theory and practice]: monohrafiia [monograph]. Kirovohrad: Imeks-LTD, 2014.
Kontseptsiia NUSh [Nush concept]. Retrieved from: https://www.pedrada.com.ua.
Moroz O.H. (2003). Pedahohika i psykholohiia vyshchoi shkoly [Pedagogy and psychology of high school]: navch.posib. Kyiv: NPU
Sofii N. (2017). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy intehrovanoho suprovodu uchniv z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu navchalnomu zakladi [Organizational and pedagogical conditions of integrated support for students with special educational needs in an inclusive educational institution]: dys. kand. ped. nauk: spets. 13.00.03 / NAPN Ukrainy Instytut spetsialnoi pedahohiky. Kyiv.
Khoruzha L. L. (2007). Kompetentnisnyi pidkhid v osviti: retrospektyvnyi pohliad na rozvytok idei [Competent Approach in Education: A Retrospective Look at the Development of an Idea]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka [Teacher education: theory and practice].
Khutorskoi A. V. (2002). Kliuchevye kompetentsyy y obrazovatelnye standarty [Key competencies and educational standards]: doklad na otdelenyy fylosofyy obrazovanyia y teortycheskoi pedahohyke RAO. Ynternet-zhurnal «Eydos». Retrieved from: http: // www.eidos.ru/news/compet.