ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ОПАНУВАННЯ УЧНЯМИ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИМИ ТЕХНОЛОГІЯМИ
Ключові слова:
інформаційні технології, учні з інтелектуальними порушеннями, інформаційно-комунікаційна компетентність, корекційно-розвиткові заняття, інклюзивне інформаційне освітнє середовищеАнотація
В статті проаналізовано психофізіологічні особливості інтелектуального розвитку дітей з особливими освітніми потребами та вплив інформаційних технологій на означений розвиток. Методологія. З урахуванням наукових досліджень обґрунтовано, що важливим сучасним корекційним засобом стають інформаційні технології, які уможливлюють видозміни окремих видів пізнавальної діяльності дитини. Взаємодія з комп’ютером призводить до позитивного результату та самостійної діяльності, що є важливим моментом стабілізації емоційного стану дитини з інтелектуальними порушеннями, одним із засобів самореалізації особистості загалом.
Мета роботи полягає в дослідженні впливу інформаційних технологій на розвиток учнів з інтелектуальними порушеннями та особливостей формування у них інформаційно-комунікаційної компетентності.
Наукова новизна. Доведено, що взаємодія учня з інтелектуальними порушеннями з комп’ютером створює сприятливі умови для переходу від наочно-практичного до логічно-абстрактного мислення, що допомагає значно інтенсифікувати розумову діяльність, сприяє розвитку творчого потенціалу кожної дитини, реалізації її нахилів та здібностей у різних сферах доступної їй діяльності й спілкування. З урахуванням наукових досліджень з порушеної проблеми укладено модель формування інформаційно-комунікаційної компетент-ності учнів з інтелектуальними порушеннями.
Обґрунтовано, що задля організації інклюзивного інформаційного освітнього середовища важливим та необхідним завданням стає підготовка педагогів.
Висновки. Отож раціональність використання інформаційних технологій залежить від професійної компетенції педагога, його вміння запровадити означені технології в систему навчання кожного учня та учнів з інтелектуальними порушеннями зокрема. Окрім того, актуальною залишається проблема недостатньої кількості спеціалізованих навчальних комп’ютерних програм для розв’язання навчальних та корекційно-розвиткових завдань.
Посилання
Bondar, T. O. (2016). Korektsiino-rozvyvalna robota na urokakh movy ta chytannia dlia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Correctional development work in language and reading lessons for children with special educational needs].Tavriiskyi visnyk osvity [The Taurian Herald of Education].
Vasylenko, O. M. (2009). Vykorystannia kompiuternykh tekhnolohii u navchanni ditei z osoblyvymy potrebamy zahalnoosvitnikh shkil [Using computer technology to teach children with special needs in secondary schools]. Retrieved from: file:///C:/Users/WishMasterOk/Downloads/Znpkhist_2009_1_5.pdf.
Hotsko, H. I. (2018). Osoblyvosti orhanizatsii osvitnoho protsesu v umovakh realizatsii osnovnykh zasad inkliuzyvnoho navchannia [Features of organization of educational process in the conditions of realization of basic principles of inclusive learning]. Inkliuzyvne navchannia v Novii ukrainskii shkoli [Inclusive study at the New Ukrainian School]: zb. materialiv Mizhnarodnoi nauk.-prakt. konf. Terebovlia.
Zhyttia poza osvitoiu: perspektyvy inkliuzyvnoho navchannia v Ukraini [Living outside of education: perspectives on inclusive learning in Ukraine]. Retrieved from: http://naglyad.org/uk/2017/05/12/
Lehkyi, O. (2002). Korektsiini mozhlyvosti zastosuvannia kompiutera u spetsialnii shkoli [Corrective options for using a computer in a special school]. Defektolohiia [Defectology].
Myronova, S.P. (2003). Vykorystannia kompiutera u korektsiinomu navchanni ditei z vadamy intelektu [Using a computer in correctional education for children with intellectual disabilities]. Defektolohiia [Defectology].
Ovcharuk, O. V. (2008). Informatyzatsiia osvity ta zastosuvannia IKT dlia pokrashchennia yakosti osvity zarubizhzhia [Informatization of education and application of ICT to improve the quality of education abroad]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technology and training tools]. Retrieved from: http://www.ime.edu-ua.net/em2/emg.html
Odainyk, S. F., Petukhova, L. Ie., Spivakovska, Ye. O., Andriievskyi, B. M., Pynzenyk, O. M., Perminova, L. A., Molnar, T. I., Liapina, V. V., Voroniuk, I. V., Kabelnikova, N. V. (2018). Profesiino-pedahohichna pidho-tovka maibutnoho vchytelia pochatkovoho zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu v umovakh Novoi ukrainskoi shkoly [Vocational and pedagogical training of a future primary school teacher in a New Ukrainian school] (1 chastyna): monohrafichna zbirka: za red. L.A.Perminovoi. Kherson: «Ailant».
Synov, V. M., Sheremet, M. K., Rudenko, L. M., Shulzhenko, D. I. (2016). Osvitno-psykholohichna intehratsiia shkoliariv iz psykhofizychnymy porushenniamy v suchasnykh umovakh Ukrainy [Educational and psychological integration of schoolchildren with psychophysical disorders in modern conditions of Ukraine]. Aktualni pytannia korektsiinoi osvity [Topical issues of correctional education] Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka.
Trykoz, S.V. (2018). Dytyna z porushenniamy intelektualnoho rozvytku [Child with intellectual disabilities]. Kharkiv: Vyd-vo «Ranok», VH «Kenhuru».
Sheremet, M. K., Kachurovska, O. B. (2008). Metodychni rekomendatsii shchodo korektsii porushen movlennia molodshykh shkoliariv zasobamy kompiuternykh tekhnolohii [Guidelines for correcting computer-aided language disorders in younger students]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova [Scientific journal of MP Dragomanov NPU]: zbirnyk nauk. Prats.