ЦІННІСНІ АСПЕКТИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ ДО ДІЯЛЬНОСТІ В ІНКЛЮЗИВНОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Автор(и)

Ключові слова:

цінності, ціннісні орієнтації, суб'єкти професійної діяльності, інклюзивне навчання, інклюзивне середовище

Анотація

Мета статті – розкрити ціннісні аспекти підготовки майбутніх психологів до діяльності в інклюзивному середовищі.
Методологія. Упровадження в сучасну освітню систему ідеї інклюзії дало поштовх до переосмислення ціннісних аспектів підготовки майбутніх психологів до професійної діяльності в інклюзивному середовищі. Традиційно склалося, що в Україні психолог – не просто ретранслятор ідей психологічної освіти, але й фахівець щодо впровадження нових ідей в будь-який вектор системи розвитку особистості. Інклюзивна освіта, проникаючи в освітню практику, висуває вимоги щодо нових компетентностей, інноваційних форм організації педагогічної діяльності, високого рівня професійно-педагогічної культури майбутнього психолога.
Принципи усвідомлення важливості процесу підготовки майбутніх психологів до діяльності в інклюзивному середовищі базуються на гуманізмі, розвитку інтелекту та творчих здібностей, балансі інтелектуальних, етнічних, емоційних і фізіологічних компонентів кожної особистості. Психологу відводиться особлива, найважливіша роль у реалізації механізму інклюзії. Від власної педагогічної позиції, особистісної орієнтації на гуманістичні цінності навчання і виховання залежить якість інклюзивного освітнього процесу.
Однак, залишаються недостатньо дослідженими методи формування життєвих цінностей, компетентностей, емоційної стійкості, толерантності, рефлексії, емпатії та психологічної готовності майбутніх психологів закладів освіти до реалізації наукових підходів,принципів, методів, форм щодо впровадження інклюзивної освіти. Ці складові успішного інклюзивного навчання необхідно закладати ще на етапі професійної підготовки майбутніх психологів в умовах магістерської підготовки. Звідси виникає проблема про внесення змін до змісту програми професійної підготовки педагогічних кадрів, яких необхідно якомога раніше залучати до професійної діяльності, особливо її практичної спрямованості.
Наукова новизна. У процесі реформування освіти пріоритетним напрямом стало створення освітнього середовища для учнів з обмеженими можливостями, що дозволяє дітям, які мають відхилення у розвитку, вести повноцінний спосіб життя. У відповідь на виклики соціуму, найбільш гостро стоїть проблема забезпечення інклюзивних шкіл професійними кадрами: сучасний шкільний психолог повинен не тільки володіти різноманітними психолого-педагогічними вміннями, але й бути освіченою особистістю, здатною розуміти соціокультурну ситуацію, володіти високим рівнем моральної культури, служити дитині, бачити справжню мету свого життя.
Ціннісні аспекти підготовки майбутніх психологів до діяльності в інклюзивному середовищі розкриті в статті, дають можливість усвідомити сутність професійних цінностей, які визначаються як позитивна або негативна значимість об'єктів або явищ навколишнього світу для людини в контексті його професійної діяльності. Підкреслюється, що для суб'єкта професійні цінності стають регуляторами професійної діяльності і взаємовідносин з колегами, клієнтами.
Висновки. Професійні цінності майбутнього психолога формуються у професійному середовищі, у процесі навчально-професійної, квазі-професійної та інших форм діяльності як результат интеріорізації професійних цінностей у процесі реалізації освітніх стандартів вищої школи.

Біографія автора

О. А. Шолох, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Викладач кафедри педагогіки та методики
викладання історії і суспільних дисциплін,
Національного університету
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка (Чернігів, Україна)

Посилання

Abramova, N. A. 2011). Pidhotovka pedahohichnykh kadriv dlia zabezpechennia inkliuzyvnoi osvity v Respublitsi Sakha (Iakutiia) [Training of pedagogical staff for inclusive education in the Sakha Republic (Yakutia)]. Inkliuzyvna osvita: metodolohiia, praktyka, tekhnolohiia: materialy Mizhnar. nauk.-prakt. konf.; Mosk. hir. psykhol.-ped. un-t; redkol.: S.V. Alokhina. Moskva.

Alokhina, S.V. (2013). Pryntsypy inkliuzii v praktytsi osvity [Principles of inclusion in the practice of education]. Autyzm i porushennia rozvytku [Autism and developmental disorders]. №1 (40).

Alokhina, S. V. (2013). Pidhotovka pedahohichnykh kadriv dlia inkliuzyvnoi osvity[Training of pedagogical staff for inclusive education]. Pedahohichnyi zhurnal Bashkortostanu [Pedagogical journal of Bashkortostan].

Akhmetzhanova, H.V. (2014). Empirychne doslidzhennia rivnia rozvytku pedahohichnoi funktsii maibutnoho pedahoha [An empirical study of the level of development of the pedagogical function of the future teacher]. Visnyk Samarskoho derzhavnoho tekhnichnoho universytetu. Seriia: Psykholoho-pedahohichni nauky [Bulletin of Samara State Technical University. Series: Psychological and Pedagogical Sciences]. Samarskyi derzhavnyi tekhnichnyi universytet.

Bohdanov E. N., Ivanov R. P., Shyshkina E. A. (2011). Do pytannia pro dynamiku tsinnisnykh oriientatsii molodi v systemi vyshchoi osvity [The question of the dynamics of value orientations of young people in the higher education system]. Yurydychna psykholohiia [Legal psychology].

Bratus, B. S. (1994). Psykholohiia. Moralnist. Kultura. [Psychology. Morality. Culture]. Moskva : Menedzher. Rospedahenstvo.

Buiakas, T.M. (2005). Osnovanyia y uslovyia professy-onalnoho stanovlenyia studentov-psykholohov [The grounds and conditions for the professional development of student psychologists]. Vestnyk Mosk. hos. un-ta. Ser. 14. Psykholohyia.

Vodennikova, L. A. (2015). Formuvannia profesiinykh tsinnisnykh oriientatsii maibutnikh pedahohiv-defektolohiv [Formation of professional value orientations of future educators-defectologists]: dys. kand. ped. nauk: 13.00.08 / Cheliabinsk.

Herasymenko, Yu.A. (2015). Profesiino-osobystisna hotovnist pedahoha do roboty v umovakh inkliuzyvnoi osvity [Professional and personal readiness of the teacher to work in the conditions of inclusive education]. Pedahohichna osvita v Rosii [Teacher education in Russia].

Hubina, E.V. (2014). Pidhotovka maibutnikh vchyteliv do roboty z osoblyvymy ditmy v umovakh inkliuzyvnoi osvity [Preparing future teachers to work with special children in inclusive education]. Insha osvitu: vzaiemodiia suspilstva, sim’i ta osvitnikh orhanizatsii v epokhu zmin [Other education: the interaction of society, family and educational organizations in an age of change]: naukovi materialy I Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. M.: Kryla.

Derkach, A. A. (2014). Metodolohichni ta prykladni problemy navchannia studentiv-psykholohiv [Methodological and applied problems of training of students-psychologists]. Akmeolohiia [Acmeology].

Yemelianova, T.V. (2014). Teoretychni aspekty formuvannia pravovoi kompetentnosti maibutnikh pedahohiv u sferi inkliuzyvnoi osvity: spetsyfika profesiinoi kompetentnosti [Theoretical Aspects of Forming the Legal Competence of Future Educators in Inclusive Education: The Specificity of Professional Competence]. Visnyk humanitarnoho instytutu THU.

Zimnukhova, T. Yu., Kozhekina T. V., Kondratieva V. V. (2011). Formuvannia inkliuzyvnoi kompetentnosti maibutnikh pedahohiv yak skladovoi yikh profesiinoi kompetentnosti [Formation of inclusive competence of future teachers as a component of their professional competence]. Naukovi doslidzhennia v osviti: pedahohika, psykholohiia, ekonomika [Scientific research in education: pedagogy, psychology, economics].

Kahan, M. S. (1997). Filosofska teoriia tsinnosti [Philosophical theory of value]. SPb.

Kaprava Dzh., Sevron D. Psykholohiia osobystosti [Psychology of personality]. SPb. : Piter.

Kozhekina, T.V. (2013). Pidhotovka pedahohichnykh kadriv dlia inkliuzyvnoi praktyky [Training of pedagogical staff for inclusive practice]. Naukovi doslidzhennia v osviti: pedahohika, psykholohiia, ekonomika [Scientific research in education: pedagogy, psychology, economics].

Karpushyna, L.V., Kaptsov, A.V. (2003). Mnohomernaia model tsennostno-oryentatsyonnoi strukturu lychnosty [Multidimensional model of the value-orientational structure of personality]. Yzvestyia Samarskoho nauchnoho tsentra RAN. Samara : Yzd-vo SNTs RAN.

Leontev, A.N. (1981). Problemy razvytyia psykhyky [Problems of development of the psyche]. Moskva: Yzd-vo Mosk. hos. un-ta.

Myronova, M. N. Pro «novu» kulturu: chy spravdi vona neobkhidna dlia orhanizatsii zhyttia molodi [About the "new" culture: is it really necessary for organizing young people's lives]. Retrieved from: http://pchelki.org.ru/index.php/articl es/73-2014-07-18-11-04-55.

Mukhametzianova, F. R., Aksonova, R. V. (2015). Fenomen subiektnosti studenta i kursanta: suchasnyi pohliad na problem [The phenomenon of student and cadet subjectivity: a modern perspective on the problem]. Prykladna yurydychna psykholohiia [Applied Legal psychology].

Plaksyna, L.I. (2016). Inkliuzyvna osvita (spilne navchannia) osib z obmezhenymy mozhlyvostiamy zdorov’ia: problemy ta shliakhy yikh vyrishennia [Inclusive education (coeducation) for people with disabilities: problems and solutions]. Inkliuzyvna osvita. Indyvidualizatsiia suprovodu ditei z obmezhenymy mozhlyvostiamy zdorov’ia [Inclusive education. Individualized support for children with disabilities]: materialy Vserosiiskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (9 liutoho 2016 r): vidp. za vypusk: L. B. Osypova, E.V. Plotnykova. Cheliabinsk: Vyd-vo Cheliab. derzh. ped. un-tu.

Pokrina, O. V. (2015). Aktualni problemy pidhotovky kadrovykh resursiv v realizatsii inkliuzyvnoi osvity [Actual problems of training human resources in the implementation of inclusive education]. Inkliuzyvna osvita: innovatsiini proekty, metodyka provedennia, novi idei [Inclusive education: innovative projects, methodology, new ideas]: zbirnyk naukovo-metodychnykh materialiv / pid nauk. red. A.Yu. Belohurova, O. E. Bulanovoi, N.V. Polikashevoi Moskva: Vydavnytstvo «Suputnyk +».

Pronina, N. A. (2014). Pidhotovka maibutnikh vchyteliv do roboty v inkliuzyvnoi seredovyshchi na prykladi dystsyplin psykholohichnoho tsyklu [Preparing future teachers to work in an inclusive environment as an example of the disciplines of the psychological cycle]. Molodyi vchenyi [Young scientist].

Petrovskyi A.V. Yaroshevskyi M.R. (1990). Psykholohichnyi slovnyk [Psychological Dictionary]. M.

Rosiiskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Russian Encyclopedic Dictionary]: u 2 kn. Moskva : Velyka rosiiska entsyklopediia, 2000. Kn. 2.

Slastenyn S. A. (2003). Psykholohiia i pedahohika [Psychology and pedagogy]. Moskva : Akademiia.

Slobodchykov, V. Y., Ysaev E.Y. (1998). Antropolohycheskyi pryntsyp v psykholohyy razvytyia [Anthropological principle in developmental psychology]. Voprosy psykholohyy[Psychology Issues].

Slobodchykov, V. I. (2008). Dukhovni problemy liudyny v suchasnomu sviti. Pedahohika.

Khytriuk, V. V. (2012). Inkliuzyvna hotovnist yak etap formuvannia inkliuzyvnoi kultury pedahoha: strukturno-urovnevyi analiz [Inclusive readiness as a stage in forming an inclusive teacher culture: a structural-level analysis]. Visnyk Brianskoho derzhavnoho universytetu [Bulletin of the Bryansk State University]. №1: Zahalna pedahohika. Profesiina pedahohika. Psykholohiia. Pryvatni metodyky.

Feldshtein, D. I. (2008). Liudyna v suchasnomu sviti: tendentsii ta potentsiini mozhlyvosti rozvytku [Man in the modern world: trends and potentials for development]. Voronezh : MPSY ; MODEK.

Yakist zhyttia: problemy systemnoho naukovoho obgruntuvannia [Quality of life: problems of systematic scientific substantiation]: materialy Mizhnar. navch.-prakt. konf. (Lypetsk, 20-22 bereznia 2000 r.). Lypetsk : Chy-petskyi derzh. ped. un-t.

Fromm E. (2014). Maty chy buty [To be or to be]? Minsk : Kharvest.

Mariga, L., McConkey R., Myezwa H.Inclusive Education in Low Income Countries: A resource book for teacher ed ucators, parent trainers and community development workers. Atlas Alliance and Disability Innovations Africa Cape Town, 2014. URL: http://www.eenet.org.uk/resources/docs/Inclusive_ Education_ in_Low_Income_Countries.pdf. (Дата звернення 24.01.2019)

Prakash, S. Inclusion of Children with Hearing Impairment in Schools : A Survey on Teachers ‘Attitudes, URL: http: // dcidj. org / article / view / 117/88. (Дата звернення 04.02.2019)

Downloads

Опубліковано

12.04.2023