КОРЕКЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНА СИСТЕМА В. КАЩЕНКА КРІЗЬ ПРИЗМУ ПРОБЛЕМ СУЧАСНОЇ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

Ключові слова:

корекційна педагогіка, лікувальна педагогіка, діти з вадами розвитку, педагогічна система

Анотація

Мета статті – висвітлення педагогічної спадщини В. Кащенка у контексті розвитку сучасної корекційної педагогіки та інклюзивної освіти.
Методологія. Аналіз наукових джерел і літератури засвідчив, що В. Кащенко зробив значний внесок у розробку провідних засад корекційної педагогіки. У створеній ним школі-санаторії для дітей з вадами психічного розвитку використовувалися різні методи педагогічного впливу, наприклад методи корекції через працю і через колектив, ігри, доручення, ігнорування, метод культури здорового сміху. Систему педагогічної роботи з дітьми, які мають вади психічного розвитку, він називав корекційною або лікувальною педагогікою. В. Кащенко визначив принципи лікувальної педагогіки: соціальна необхідність і соціальний характер педагогічної діяльності і творчості; упевненість у надійності і правильності методів педагогічної роботи з дітьми з вадами розвитку; урахування впливу соціального середовища на дитину; поєднання педагогічної роботи з дитиною з роботою щодо вивчення особистості дитини; співпраця педагога і лікаря.
Наукова новизна. У сучасних умовах важливими для педагогічної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами є ідеї ученого про необхідність дослідження особистості дитини; співпрацю педагогів з іншими фахівцями; використання різноманітних методів педагогічної корекції; урахування індивідуальних особливостей психічного розвитку дитини у процесі її навчання та виховання; особливі вимоги до педагогів, які працюють з дітьми з вадами розвитку, та необхідність фахової підготовки таких педагогів.
Висновки. Одним із фундаторів корекційно-педагогічної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами у вітчизняному науково-освітньому просторі був В. Кащенко. Розроблені ним технології розраховані на корекцію поведінки та розвитку дітей з психічними вадами.

Біографія автора

Т. В. Янченко, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Доктор педагогічних наук, доцент
завідувач кафедри педагогіки та методики
викладання історії і суспільних дисциплін
Національного університету
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Zamskyi, Kh. S. (1970). Vsevolod Petrovych Kashchenko (K 100-letyiu so dnia rozhdenyia) [Vsevolod Petrovych Kashchenko (To the 100-anniversary from the birthday)]. Defektolohyia – Defectology, 5, 78–81.

Kashchenko, V. P. and Kriukov, S. N. (1914). Vospytanye y obuchenye trudnіkh detei [The training and studies of the difficult children]. Moskva: b/yzd.

Kashchenko, V. P. and Murashev, H. V. (1929). Yskliuchytelnіe dety. Ykh yzuchenye y vospytanye [Exceptional children. Their studies and training]. Moskva: Rabotnyk prosveshchenyia.

Kashchenko, V. P. (1999). Pedahohycheskaia korrektsyia: yspravlenye nedostatkov kharaktera u detei y podrostkov [Pedagogical correction: the correction of deficiencies in the nature in children and adolescents]. Moskva: Yzdatelskyi tsentr «Akademyia».

Mistse korektsiinoi pedahohiky u systemi pedahohichnykh nauk, zviazok z inshymy naukamy [A place of correctional pedagogy in the system of pedagogical sciences, communication with other sciences]. Retrieved from: https://studopedia.su/5_5009_mistse-korektsiynoi-pedagogiki-u-sistemi-pedagogichnih-nauk-zvyazok-z-inshimi-naukami.html

Stepanova, M. A. (2018). Pedahohyka yskliuchytelnoho detstva V.P. Kashchenko: k 110-letyiu Sanatoryia-shkoli dlia defektyvnikh detei v zavedivanyy doktora V.P. Kashchenko [Pedagogy of exceptional childhood V.P. Kashchenko: to the 110-anniversary of Sanatorium-school for the defective children in the management of the doctor V.P. Kashchenko]. Klynycheskaia y spetsyalnaia psykholohyia – Clinical and special psychology. Tom 7, 3. Retrieved from: https://psyjournals.ru/files/95448/Stepanova.pdf

Yanchenko, T. V. (2017). Vytoky ta zasady naukovoho rozvytku i praktychnoho vtilennia pedolohii v Ukraini [Sources and foundations of scientific development and practical embodiment of pedology in Ukraine]. Doctor’s thesis. Kyiv, Ukraine: The Institute of Pedagogy of the NAPS of Ukraine.

Downloads

Опубліковано

13.04.2023