РЕАЛІЗАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ РОБІТНИКА У ДУАЛЬНОМУ НАВЧАННІ

Автор(и)

Ключові слова:

педагогічні умови, робітник, дуальне навчання, відповідальність

Анотація

У статті висвітлено реалізацію педагогічних умов формування професійної відповідальності робітника у дуальному навчанні. Простежена динаміка сформованості професійної відповідальності робітника за критеріями: епістемологічним, мотиваційним, праксеологічним.
Метою статті є висвітлення реалізації педагогічних умов формування професійної відповідальності робітника у дуальному навчанні.
З метою визначення методології дослідження на базі матеріалів науково-методологічної інформації проведено аналіз принципів, підходів та методів вивчення зазначеної проблеми (аналіз, синтез, зіставлення, порівняння тощо).
Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що:
– виявлено і теоретично обґрунтовано особливості системи середньої професійної освіти Німеччини при її впровадженні в українську практику;
– визначено і експериментально перевірено організаційно-педагогічну модель переносу досвіду ФРН на систему середньої професійної освіти України;
– обґрунтована можливість запозичення досвіду середньої професійної освіти Німеччини з метою модернізації системи професійно-технічної освіти в Україні.
Висновки. На особистісному рівні було виявлено ризик зміщення інтересів наставника виробничого навчання у бік розв’язання тільки виробничих завдань; відсутність установки у робітника на прояв відповідальності як професійно значущої якості. Корекція педагогічної діяльності наставника обумовила розробку системи інструктивно-методичних семінарів, під час яких акценти у підготовці робітників були скореговані у бік формування професійно значущих якостей. Установка робітника на прояв відповідальності як професійно значущої якості формувалася у процесі розв’язання проблемних ситуацій за розробленою методикою поетапного формування професійної відповідальності робітника у дуальному навчанні.

Біографія автора

Л. О. Дубина, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Здобувач кафедри професійної освіти та безпеки життєдіяльності
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Amelina, S. M. (2010). Osoblyvosti dualnoi systemy vyshchoi profesiinoi osvity u navchalnykh zakladakh Nimechchyny. [Features of the dual system of higher vocational education in educational institutions in Germany]. Zbirnyk naukovykh prats «Problemy trudovoi i profesiinoi pidhotovky» – Problems of labor and vocational training. Collection of scientific works. Vol. 15, pp. 107–112.

Hurevych, R. S. (2012). Informatsiino-komunikatyvni tekhnolohii v roboti maibutnikh fakhivtsiv [Information and communication technologies in the work of future specialists]. Lviv, Ukraine: LDU, BZhD.

Nychkalo, N. H. (2008). Transformatsiia profesiino-tekhnichnoi osvity Ukrainy: monohrafiia [Transformation of vocational education of Ukraine: monograph]. Kyiv, Ukraine: Pedahohichna dumka.

Rindfleisch, E. Duale ausbildung in deutschland. Durch praxis und theorie zurfachkraft. Retrieved from: http://serbien.ahk.de/fileadmin/ahk_serbien/Berufsbildung/Konrad_Adenauer_flayer/Duale_BB_in_D_DE.pdf.

Seibert, H. Duale Berufsausbildung: Ungelöste Probleme trotz Entspannung, unter. Retrieved from: http://doku.iab.de/kurzber/2009/kb1009.pdf.

Shelten, A. Das Konzept der Schlussellqualifikationen in der beruflichen Bildung// Verband der Lehrer an beruflichen Schulen in Bauern – VBB-aktuell, 37, 1988.

Downloads

Опубліковано

13.04.2023