РЕАЛІЗАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ РОБІТНИКА У ДУАЛЬНОМУ НАВЧАННІ
Ключові слова:
педагогічні умови, робітник, дуальне навчання, відповідальністьАнотація
У статті висвітлено реалізацію педагогічних умов формування професійної відповідальності робітника у дуальному навчанні. Простежена динаміка сформованості професійної відповідальності робітника за критеріями: епістемологічним, мотиваційним, праксеологічним.
Метою статті є висвітлення реалізації педагогічних умов формування професійної відповідальності робітника у дуальному навчанні.
З метою визначення методології дослідження на базі матеріалів науково-методологічної інформації проведено аналіз принципів, підходів та методів вивчення зазначеної проблеми (аналіз, синтез, зіставлення, порівняння тощо).
Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що:
– виявлено і теоретично обґрунтовано особливості системи середньої професійної освіти Німеччини при її впровадженні в українську практику;
– визначено і експериментально перевірено організаційно-педагогічну модель переносу досвіду ФРН на систему середньої професійної освіти України;
– обґрунтована можливість запозичення досвіду середньої професійної освіти Німеччини з метою модернізації системи професійно-технічної освіти в Україні.
Висновки. На особистісному рівні було виявлено ризик зміщення інтересів наставника виробничого навчання у бік розв’язання тільки виробничих завдань; відсутність установки у робітника на прояв відповідальності як професійно значущої якості. Корекція педагогічної діяльності наставника обумовила розробку системи інструктивно-методичних семінарів, під час яких акценти у підготовці робітників були скореговані у бік формування професійно значущих якостей. Установка робітника на прояв відповідальності як професійно значущої якості формувалася у процесі розв’язання проблемних ситуацій за розробленою методикою поетапного формування професійної відповідальності робітника у дуальному навчанні.
Посилання
Amelina, S. M. (2010). Osoblyvosti dualnoi systemy vyshchoi profesiinoi osvity u navchalnykh zakladakh Nimechchyny. [Features of the dual system of higher vocational education in educational institutions in Germany]. Zbirnyk naukovykh prats «Problemy trudovoi i profesiinoi pidhotovky» – Problems of labor and vocational training. Collection of scientific works. Vol. 15, pp. 107–112.
Hurevych, R. S. (2012). Informatsiino-komunikatyvni tekhnolohii v roboti maibutnikh fakhivtsiv [Information and communication technologies in the work of future specialists]. Lviv, Ukraine: LDU, BZhD.
Nychkalo, N. H. (2008). Transformatsiia profesiino-tekhnichnoi osvity Ukrainy: monohrafiia [Transformation of vocational education of Ukraine: monograph]. Kyiv, Ukraine: Pedahohichna dumka.
Rindfleisch, E. Duale ausbildung in deutschland. Durch praxis und theorie zurfachkraft. Retrieved from: http://serbien.ahk.de/fileadmin/ahk_serbien/Berufsbildung/Konrad_Adenauer_flayer/Duale_BB_in_D_DE.pdf.
Seibert, H. Duale Berufsausbildung: Ungelöste Probleme trotz Entspannung, unter. Retrieved from: http://doku.iab.de/kurzber/2009/kb1009.pdf.
Shelten, A. Das Konzept der Schlussellqualifikationen in der beruflichen Bildung// Verband der Lehrer an beruflichen Schulen in Bauern – VBB-aktuell, 37, 1988.