ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.232301Ключові слова:
здобувачі вищої освіти, майбутні вчителі початкових класів, здоров’язбереження, компетентностіАнотація
У статті висвітлено процес формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх вчителів початкової школи. Доведено, що одне із завдань вищої педагогічної освіти полягає у формуванні підготовленості до здоров’язбережувальної професійної діяльності майбутніх учителів початкових класів. Визначено, що важливими напрямками здоров’язбережувальної компетентності є культура здоров’я, створення особистої стратегії здоров’язбережувальної професійної поведінки. Обґрунтовано, що структурними компонентами здоров’язбережувальної компетентності майбутнього вчителя початкової школи є когнітивний, мотиваційний, діяльнісний.
Мета статті – проаналізувати процес формування здоров’язбережувальної компетентності майбутнього вчителя початкової школи.
Методологія дослідження базується на сучасних положеннях педагогічної науки і відображає взаємозв’язок методологічних підходів до вивчення процесу формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх учителів початкових класів у вітчизняних закладах вищої освіти.
Наукова новизна: доведено, що здоров’язбережувальна компетентність майбут-нього вчителя початкової школи є властивістю здобувачів вищої освіти, для організації освітнього процесу на принципах здоров’язбереження.
Висновки. 1. Здоров’язбережувальна компетентність майбутнього вчителя почат-кової школи є властивістю здобувачів вищої освіти, яка поєднує категорію знань з анатомії та фізіології людини, вмінь і навичок їхнього використовувати в професійній діяльності, здатність застосування сучасні знання з дисципліни, вміння організовувати освітній процес на принципах здоров’язбереження. 2. Структурні компоненти здоров’язбережувальної компетентності майбутнього вчителя початкової школи – когнітивний, мотиваційний, діяльнісний. 3. Одне із завдань вищої педагогічної освіти полягає у формуванні підготовленості до здоров’язбережувальної професійної діяльності. Важливими напрямками здоров’язбережувальної компетентності є культура здоров’я, створення особистої стратегії здоров’язбережувальної професійної поведінки.
Посилання
Ghryshhenko, O., Jefremova, O., Vykhrov, S. (2021). Dosvid praktychnoji jurydychnoji dijaljnosti v procesi profesijnoji pidghotovky zdobuvachiv vyshhoji osvity specialjnosti «081 – Pravo» [Experience of Practical Legal Activity in the Process of Professional Training of Applicants for Higher Education in the Specialty «081 – Law»]. Dydaktyka – Didactics. Vyp. 1, 26–31.
Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy [State Standard of Primary Education: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine] 21 liutoho 2018 r. № 87 (u redaktsii postanovy Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 24 lypnia 2019 r. № 688). Retrieved from: https://osvita.ua/legislation/ Ser_osv/59891/ (data zvernennia: 10.06.2023).
Ziaziun, I. A. (2006). Protsesy modernizatsii suchasnoi pedahohichnoi osvity v Ukraini [Modernization Processes of Modern Pedagogical Education in Ukraine]. Profesiina osvita: pedahohika i psykholohiia – Professional Education: Pedagogy and Psychology. Vyp. VIII, 105–115.
Kucherhan, Ye. V. (2015). «Zdoroviazberezhuvalna kompetentnist» yak skladova profesiinoi pidhotovky maibutnoho vchytelia [«Health Care Competence» as a Component of the Professional Training of the Future Teacher]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. Shevchenka – Bulletin of the T. H. Shevchenko Chernihiv National Pedagogical University. Vyp. 130, 270–273.
Maksymovych, O. (2011). Kompetentnisnyi pidkhid pry pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv do profesiinoi diialnosti [A Сompetent Approach in Preparing Future Teachers for Professional Activity]. Visnyk Prykar-patskoho universytetu: Pedahohika – Bulletin of the Precarpathian University: Pedagogy. Vyp. ХL, 2, 87–89.
Mondych, O. (2020). Problema formuvannia zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly [The Problem of Formation of Health Care Competence of Future Primary School Teachers]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka – Pedagogical Education: Theory and Practice: zbirnyk naukovykh prats. Kamianets-Podilskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Ohiienka – Collection of Scientific Works. Kamianets-Podіlskyi Ivan Ohiienko National University. Vyp. 28, 319–331.
Mondych, O. (2021). Formuvannia zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv – vchyteliv pochatkovoi shkoly [Formation of Health Care Competence of Future Specialists – Primary School Teachers]. Naukovyi visnyk Izmailskoho derzhavnoho humanitarnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky – Scientific Bulletin of the Izmail State University of Humanities. Series: Pedagogical Sciences. Vyp 56, 182–190.
Nosko, M. O., Ghryshhenko, S. V., Nosko, Ju. M. (2013). Formuvannja zdorovogho sposobu zhyttja: navchaljnyj posibnyk [Formation of a Healthy Lifestyle: Tutorial]. Kyiv, Ukraine: «MP Lesja».
Pedahohichna osvita i profesiina pidhotovka v suchasnomu sotsiokulturnomu seredovyshchi: monohrafiia [Pedagogical Education and Professional Training in the Modern Socio-cultural Environment: Monograph]. (2018) / za zah. red. Tovkanets H.V. Mukachevo, Ukraine: Redaktsiino-vydavnychyi tsentr MDU.
Poiasyk, O. I. (2013). Profesiina pidhotovka maibutnoho vchytelia pochatkovoi shkoly v konteksti kompe-tentnisnoho pidkhodu [Professional Training of the Future Primary School Teacher in the Context of the Competence Approach]. Humanitarnyi visnyk Derzhavnoho vyshchoho navchalnoho zakladu «Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni H.S. Skovorody». Seriia Pedahohika. Psykho-lohiia. Filosofiia – Humanitarian Bulletin of the State Higher Educational Institution «H.S. Skovoroda Pereiaslav-Khmelnytskyi State Pedagogical University». Series Pedagogy. Psychology. Philosophy. 28, 243–248.